Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tczew ogłasza liniową protezę i szuka operatora do czasu wprowadzenia elektrobusów

infobus
22.04.2025 18:33
0 Komentarzy

22 kwietnia 2025 roku ruszył przetarg na świadczenie usług miejskiego transportu zbiorowego w Tczewie.

Postępowanie obejmuje obsługę 30 autobusów przez co najmniej 7 miesięcy – od 1 września 2025 roku. Czyli do momentu przyjazdy nowych autobusów eklektycznych – od Solarisa. O zamówieniu elektrobusów – w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Kto obsługiwał komunikację miejską w Tczewie wcześniej?
  2. Czy tymczasowe autobusy będą miały takie same udogodnienia jak nowe elektrobusy?
  3. Jakie są plany miasta na kolejne zakupy autobusów po 2026 roku?
Tczew szuka operatora do czasu wprowadzenia elektrobusów Solarisa / fot. UM Tczew
Tczew szuka operatora do czasu wprowadzenia elektrobusów Solarisa / fot. UM Tczew

Liniowa proteza

Jak zapowiada Łukasz Brządkowski, prezydent Miasta Tczewa, kontrakt ma zapewnić płynność usług do czasu uruchomienia nowej infrastruktury elektrobusowej. Miasto planuje bowiem wprowadzenie do użytkowania 10 elektrycznych autobusów Solaris i stacji ładowania przy węźle transportowym – co ma nastąpić do maja 2026 roku.

Tczewskie postępowanie ogłoszono 22 kwietnia 2025 roku, a jego celem jest wybór operatora, który przez minimum 7 miesięcy obsłuży miejską komunikację. Umowa może zostać przedłużona do końca czerwca 2026 roku. To klasyczne, przejściowe zamówienie – rozpisane do momentu uruchomienia nowego taboru i infrastruktury ładowania.

Operator będzie musiał dysponować flotą 30 autobusów: 27 pojazdów klasy MAXI (długość 11–13,5 m) oraz 3 klasy MEGA (przegubowe – 17,5–18,75 m). Autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2012 roku, spełniać normę Euro 5, posiadać klimatyzację, automatyczną skrzynię biegów, system geolokalizacji i inne elementy wyposażenia opisane w dokumentacji.

Szacunkowa liczba wozokilometrów wynosi 853.125 wzkm ±10%, przy czym rozkład jazdy został skrojony na 26 pojazdów. Aktualnym operatorem komunikacji miejskiej jest firma PA Gryf.

Tczew szuka operatora do czasu wprowadzenia elektrobusów Solaris
Tczew szuka operatora do czasu wprowadzenia elektrobusów Solarisa / fot. UM Tczew

Przetargowe wymagania

Wymagania doświadczenia przewidują, że oferent musi wykazać się co najmniej jedną usługą realizowaną w ostatnich trzech latach – obejmującą min. 400.000 wzkm w skali maksymalnie 5 miesięcy. Dodatkowo wymagane jest aktualne zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencja krajowa.

Na oferty zamawiający czeka do 26 maja 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

✅ 60% cena
✅ 40% średni rok produkcji oferowanego taboru

Link do dokumentacji przetargowej: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1098803

Tczew szuka operatora do czasu wprowadzenia elektrobusów Solarisa / fot. UM Tczew
Tczew szuka operatora do czasu wprowadzenia elektrobusów Solarisa / fot. UM Tczew

Zakupowe tło

Równolegle z procedurą przetargową na świadczenie usług przewozowych, Tczew realizuje inwestycję w przyszłość transportu publicznego. W kwietniu podpisano umowę z firmą Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. na dostawę 10 nowoczesnych autobusów elektrycznych o łącznej wartości 30.725.400 PLN. Zakup realizowany jest w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” z dofinansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w ramach inwestycji G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy).

Pojazdy mają zostać dostarczone do maja 2026 roku, a pierwsze elektrobusy mają pojawić się w mieście już w ciągu 10 miesięcy. Nowa flota będzie w pełni niskopodłogowa, z bateriami min. 300 kWh, silnikami min. 180 kW, ładowaniem typu plug-in i pantografem, oraz pojemnością min. 70 pasażerów. Docelowa infrastruktura ładowania powstaje przy dworcu PKP w Tczewie.

Komentarze