Lokomotywy spalinowe z Briańska
inforail
26.05.2009 15:59
0 Komentarzy
Lokomotywy spalinowe z Briańska
Niniejszy artykuł poświęcony produkcji nowego taboru szerokotorowego w BMZ zamyka przegląd produkcji taboru przez koncern Transmaszholding, jaki był prowadzony na łamach InfoRail.
Брянский машиностроительный завод(БMЗ) –Brjanskij Maszinostroitelnyj Zawod (BMZ) zlokalizowany w mieście Брянск(Briansk) został założony w 1873 roku i w Polsce jest dobrze znany z pojazdów serii TEM2 (SM48). Zakład ten wchodzi w skład koncernu Tрансмашхолдинг/ Transmaszholding i zatrudnia 9685 pracowników. W 2007 roku BMZ wyprodukował 55 lokomotyw manewrowych TEM18, 101 lokomotyw TEM18D, 2173 wagony towarowe oraz 10 okrętowych silników spalinowych. Natomiast w 2008 roku wyprodukowano 18 sekcji lokomotywy 2TE25K, 64 lokomotywy typu TEM18, 121 typu TEM18D, 2245 wagonów towarowych i 11 silników okrętowych. Oprócz produkcji lokomotyw zakład zajmuje się wytwarzaniem szerokotorowych wagonów towarowych (w tym i zagłębiony wagon do piętrowego przewozu kontenerów), silniki spalinowe do lokomotyw oraz okrętów, czy części zamienne do wytwarzanych pojazdów.
TEM 18 i TEM18G
Sześcioosiowa lokomotywa manewrowa TEM18 stanowi rozwojową wersję znanego pojazdu serii TEM2 wykonanego według skrajni europejskiej. Również TEM18 trzyma tą skrajnię, choć w wyniku zmienionych warunków gospodarczych oraz praktycznie zerowego zapotrzebowania na nowe ciężkie lokomotywy manewrowe żadna z nich nie znalazła się na normalnym torze. Mimo tego produkcja wariantu szerokotorowego postępuje. Lokomotywa została wyposażona w silnik spalinowy o mocy 882 kW, prądnicę oraz silniki trakcyjne na prąd stały. Lokomotywa umożliwia obsługę jednoosobową oraz może pracować w trakcji ukrotnionej do dwóch maszyn. Unowocześnienia skupiają się wokół zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do powietrza poprzez dodatkowe filtry. Lokomotywa występuje w następujących wariantach:
- TEM18 —wariant podstawowy;
- TEM18T —wyposażona w hamulec elektrodynamiczny;
- TEM18D —wyposażona w silnik 1-PD4D oraz system bezpieczeństwa i hamulca elektrodynamicznego “KLUB-U”
- TEM18À—wersja na tor normalnotorowy.
Bardzo interesującym wariantem lokomotywy TEM18 jest typ TEM18G, który posiada zmodyfikowany silnik pozwalający na jego pracę przy zasilaniu płynnym gazem ziemnym (LNG). Lokomotywa potrzebuje do rozruchu oleju napędowego, jednak po osiągnięciu właściwych parametrów pracy można przejść na zasilanie LNG. Awaryjnie może ona pracować cały czas zasilana olejem napędowym. W pozostałych obszarach lokomotywa jest tożsama z pierwowzorem.
TEM18 podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół
|
1520 mm
|
Długość
|
16,9 m
|
Szerokość
|
3,12 m
|
Wysokość
|
4,365 m
|
Układ osi
|
Co’Co’
|
Maksymalna moc
|
882 kW
|
Prędkość maksymalna
|
100 km/h
|
Masa
|
126 t
|
Nacisk na oś
|
21 t
|
TEM21
Ponieważ seria TEM18 odstaje dosyć mocno od obecnego stanu techniki, więc zakład opracował nową serię mocnych lokomotyw manewrowych, tym razem bardziej z myślą o szerokim torze (nacisk na oś 23t). Lokomotywa została wyposażona w mocniejszy silnik spalinowy generujący 1,103 MW, a dzięki zastosowaniu synchronicznego alternatora oraz silników trakcyjnych trójfazowych na prąd przemienny z dwoma przekształtnikami trakcyjnymi można było zastosować bardziej praktyczne wózki dwuosiowe i układ osi Bo’Bo’. Dzięki temu lokomotywa staje się znacznie tańsza w eksploatacji, a jednocześnie oferuje lepsze właściwości trakcyjne od swojego poprzednika. Oprócz tego posiada ona zalety poprzedniczki w formie jednoosobowej obsługi oraz możliwości trakcji ukrotnionej również do dwóch maszyn. Lokomotywa jest standardowo wyposażona w hamulce elektrodynamiczne system KLUB oraz mikroprocesorowy układ sterowania, diagnostyki i kontroli pracą maszyny. Dodatkowo istnieje możliwość wyłączania napędu urządzeń pokładowych, gdy potrzeba przekazania całej mocy silnika na potrzeby trakcyjne. Kabina maszynisty została wyposażona w grzałkę pozwalającą podgrzać posiłek, lodówkę, system ogrzewania oraz klimatyzator. Zbiorniki na paliwo, piasek, olej i wodę umożliwiają eksploatację lokomotywy przez 7 i pół dnia bez konieczności ich uzupełniania. Niestety jak na razie zalety pojazdu nie przełożyły się na seryjną produkcję.
TEM21 podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół
|
1520 mm
|
Długość
|
16,9 m
|
Szerokość
|
3,15 m
|
Wysokość
|
4,60 m
|
Układ osi
|
Bo’Bo’
|
Maksymalna moc
|
1,103 MW
|
Prędkość maksymalna
|
100 km/h
|
Masa
|
92 t
|
Nacisk na oś
|
23 t
|
2TE25A i 2TE25K
Ponieważ zakłady w Ługańsku specjalizujące się w budowie szlakowych lokomotyw spalinowych znalazły się poza granicami Rosji, więc zdecydowano się opracować własną konstrukcję tego typu. W efekcie tego zapotrzebowania powstały pojazdy serii 2TE25A i 2TE25K. Obie serie są pojazdami dwusekcyjnymi o łącznej mocy 2,5 MW. Każda sekcja ma z jednej strony kabinę maszynisty, a z drugiej przejście międzyczłonowe. Obie serie posiadają ten sam silnik spalinowy współgrający z alternatorem, jednak seria 2TE25K została wyposażona w silniki trakcyjne prądu stałego, natomiast seria 2TE25A ma asynchroniczne silniki trakcyjne prądu przemiennego. Oczywiście w zależności od typu silników zmienia się również wyposażenie trakcyjne. Z racji swoich gabarytów lokomotywy mogą być eksploatowane wyłącznie na sieci szerokotorowej. Lokomotywy tej serii cechują znacznie mniejsze koszty bieżącej eksploatacji i czynności serwisowych przy wydłużonych okresach między nimi. Dla celów tej serii zostały opracowane nowe trójosiowe wózki, natomiast kabina maszynisty ma modułową konstrukcję.
2TE25A i 2TE25K podstawowe dane techniczne
Typ
|
2TE25A
|
2TE25K
|
Rozstaw kół
|
1520 mm
|
1520 mm
|
Długość
|
2 x 20 m
|
2 x 20 m
|
Szerokość
|
b/d
|
b/d
|
Wysokość
|
b/d
|
b/d
|
Układ osi
|
2 x Co’Co’
|
2 x Co’Co’
|
Maksymalna moc
|
2,5 MW
|
2,5 MW
|
Prędkość maksymalna
|
120 km/h
|
120 km/h
|
Masa
|
2 x 144 t
|
2 x 138 t
|
Nacisk na oś
|
24 t
|
24 t
|
Wraz z tym artykułem zakończyliśmy opisywanie zakładów produkujących tabor, wchodzących w skład koncernu Transmaszholding. Oczywiście koncern ten, choć wiodący, to jednak nie jest jedynym dostarczającym nowy tabor na potrzeby Rosji oraz innych państw posiadających szerokotorową sieć kolejową, jednak o nich w kolejnych publikacjach.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Koleje Śląskie świętują Europejski Dzień Seniora. Bilety za 1 zł
Pasażerza darmo
15.10.2025
Nowy rozkład jazdy pociągów już w Portalu Pasażera
Pasażerza darmo
06.10.2025
Nocny KD Super Sprinter wrócił na tory. Z nowym przystankiem
Pasażerza darmo
06.10.2025
Kolejne bilety za 1 zł na podróże pociągami PKP Intercity
Pasażerza darmo
01.10.2025
Poniedziałkowy odjazd z PKP Intercity. Jedziemy w góry
Pasażerza darmo
29.09.2025
Zmiany w kursowaniu pociągów WKD w weekend 27–28 września 2025 roku
Pasażerza darmo
27.09.2025
Bilet za złotówkę dla studentów w Lubuskiem
Pasażerza darmo
22.09.2025
Drugie połączenie PKP Intercity do Giżycka. Od 1 października
Pasażerza darmo
21.09.2025
Zmiany w kursowaniu pociągów dalekobieżnych między Czechami a Niemcami
Pasażerza darmo
19.09.2025
PKP Intercity wrzuca do puli bilety za złotówkę. Ale tylko dla wybranych
Pasażerza darmo
15.09.2025
ŁKA zmienia trasę linii ŁA3. Lepsze skomunikowania
Pasażerza darmo
14.09.2025
Pomorskie wprowadza zmiany w ZKA do Kościerzyny. Po wnioskach pasażerów
Pasażerza darmo
31.08.2025
Więcej z Działu Prawo
Ewakuacja pasażerów pociągu PKP Intercity. Po alarmie bombowym
Prawoza darmo
08.08.2025
PKP SA ze stratą ponad 312 mln zł
05.08.2025
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmniejszają stratę finansową
Prawoza darmo
01.07.2025
Więcej z Działu Przewoźnicy
Pomorze Zachodnie zapowiada zakup kolejnych nowych pociągów
Przewoźnicyza darmo
22.10.2025
FPS i PESA przekazują zmodernizowane wagony Z1 do PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
21.10.2025
Wagonów z DB Regio w PKP Intercity póki co nie będzie
Przewoźnicyza darmo
21.10.2025
Strategia obrana przez Polregio przynosi efekty. Znamy szczegóły
Przewoźnicyza darmo
21.10.2025
Nowy pociąg dużych prędkości ICE L dla Deutsche Bahn. Od Talgo
Przewoźnicyza darmo
17.10.2025
Od grudnia więcej pociągów Kolei Śląskich do Krakowa
Przewoźnicyza darmo
17.10.2025
Rekord liczby pasażerów PKP Intercity w Dzień Edukacji Narodowej
Przewoźnicyza darmo
15.10.2025
Nowe połączenia w ofercie ŁKA już od grudnia. Poznaliśmy szczegóły
Przewoźnicyza darmo
10.10.2025
Więcej z Działu Producenci
Już 100 Griffinów powstało w Newagu
26.09.2025
Stadler dostarczył setną lokomotywę EURODUAL dla European Loc Pool
Producenciza darmo
04.09.2025
Więcej z Działu Infrastruktura
160 km/h po kolejowej Wiedence. PKP PLK prowadzą prace
Infrastrukturaza darmo
26.09.2025
Większa przepustowość stacji Warszawa Centralna. Pomoże trapez
Infrastrukturaza darmo
15.09.2025
Rusza modernizacja dworca PKP w Otwocku
Infrastrukturaza darmo
13.09.2025
Trwa przebudowa zaplecza technicznego PKP Intercity w Przemyślu
Infrastrukturaza darmo
09.09.2025
Pociągi wrócą tu po 30 latach. Dwie ważne inwestycje kolejowe
Infrastrukturaza darmo
05.09.2025
Komentarze