Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po ezt-ach także hybrydy. Koleje Słowackie ZSSK z jeszcze jednym przetargiem

inforail
18.03.2025 09:30
0 Komentarzy

17 marca 2025 r. ogłoszono przetarg na dostawę nowoczesnych hybrydowych elektrycznych jednostek (BEMU) dla kolei słowackich. Zamówienie obejmuje dostarczenie 16 pojazdów z opcją na dodatkowe 20 jednostek.

Przetarg prowadzony jest przez Železničná Spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) i ma na celu modernizację regionalnego transportu kolejowego w kraju.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne zalety hybrydowych elektrycznych jednostek (BEMU) w porównaniu do tradycyjnych pojazdów kolejowych?
  2. W jaki sposób finansowany jest projekt zakupu nowych jednostek dla ZSSK?
  3. Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy wyborze dostawcy w ramach przetargu?
Słowackie Koleje Železničná spoločnost Slovensko (ZSSK) dostrzegają zwiększone zainteresowanie wyjazdami w góry, w związku z czym zwiększają częstotliwość połączeń na linii Studený Potok – Tatrzańska Łomnica i z powrotem.
Pociąg Kolei ZSSK

Szczegóły zamówienia

Przedmiotem przetargu jest zakup 16 sztuk hybrydowych elektrycznych jednostek (BEMU), które będą mogły pracować zarówno na napięciu 25kV/50Hz, 3kV DC, jak i na trasach niezelektryfikowanych dzięki zastosowaniu trakcyjnych baterii. Zamówienie obejmuje:

  • Dostawę pojazdów,
  • Dokumentację techniczną,
  • Szkolenie dla personelu ZSSK,
  • Wyposażenie diagnostyczne.

Zakupione jednostki będą wykorzystywane na liniach regionalnych w celu poprawy mobilności pasażerów oraz redukcji emisji dwutlenku węgla. Przewidziana żywotność pociągów wynosi co najmniej 30 lat.

Realizacja zamówienia przewidziana jest w mieście Žilina, w regionie Žilińskim na Słowacji.

Całkowity budżet przeznaczony na realizację projektu wynosi 312 300 000 EUR (bez VAT). Dodatkowo ZSSK zastrzega sobie prawo do skorzystania z opcji zakupu dodatkowych 20 jednostek, co znacznie zwiększa potencjalny zakres zamówienia.

Kryteria przetargowe

Postępowanie przetargowe prowadzone jest w trybie otwartym. Wybór dostawcy będzie oparty na następujących kryteriach:

  • Cena (75 punktów),
  • Koszt części zamiennych (2 punkty),
  • Harmonogram dostaw (10 punktów),
  • Minimalna masa pojazdu (1 punkt),
  • Trakcyjna moc jednostek na sieci trakcyjnej i bateriach (2 punkty),
  • Liczba miejsc siedzeniowych (3 punkty),
  • Koszty eksploatacyjne (6 punktów).

Oferty mogą być składane wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy IS EVO do dnia 24 kwietnia 2025 r. do godziny 10:00. Wymagana jest kaucja w wysokości 500 000 EUR. Publiczne otwarcie ofert nastąpi tego samego dnia o godzinie 11:00.

Językami obowiązującymi w przetargu są słowacki oraz czeski.

Finansowanie projektu

Projekt jest współfinansowany z środków Unii Europejskiej, budżetu państwa oraz innych programów finansowych. Przetarg jest objęty Porozumieniem w sprawie zamówień rządowych (GPA), co umożliwi szerszy udział podmiotów międzynarodowych.

Zakup hybrydowych jednostek elektrycznych dla ZSSK to kluczowy krok w modernizacji transportu regionalnego na Słowacji. Przetarg obejmuje 16 jednostek z możliwością rozszerzenia o kolejne 20, co znaczną poprawi jakość i efektywność przewozów. Nowe pojazdy pozwolą na elastyczniejsze zarządzanie flotą kolejową oraz zmniejszenie śladów emisji CO2, co wpisuje się w europejskie standardy ekologiczne.

Komentarze