Autobus Mercedes eCitaro Fuel Cell w Lublinie. Test w codziennej eksploatacji MPK
Nowoczesny, zeroemisyjny i niemal bezgłośny – taki jest testowany właśnie w Lublinie autobus wodorowy Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell.
Pojazd pojawił się 13 października na ulicach miasta i będzie testowany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie do 27 października 2025 r.
Rozkład jazdy:
- Jak długo potrwają testy autobusu Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell w Lublinie?
- Jaka jest pojemność baterii i zasięg testowanego pojazdu?
- Ile autobusów wodorowych eksploatuje obecnie MPK Lublin?
Lubelski testy
W niedzielę, 13 października br., autobus Mercedes eCitaro Fuel Cell po raz pierwszy wyjechał na trasę linii nr 74. W kolejnych dniach pojazd zaplanowano na linie nr 6, 13, 14, 23, 29, 34, 45 i 74.
Autobus ma 12 metrów długości, jest niskopodłogowy, klimatyzowany, a jego wnętrze może pomieścić 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojazd został wyprodukowany w 2024 roku i reprezentuje najnowszą generację wodorowych autobusów miejskich marki Mercedes-Benz.
Jak informuje Daimler Buses, eCitaro Fuel Cell wyposażony jest w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych dostępnych obecnie na rynku – o pojemności do 300 kWh. Dodatkowo pojazd może zmagazynować do 30 kg wodoru, co pozwala na przejechanie minimum 400 km na jednym tankowaniu. Energia jest odzyskiwana podczas hamowania, a tradycyjne lusterka zastąpiono systemem kamer poprawiającym bezpieczeństwo i aerodynamikę.
W kolejnych dniach autobus będzie kursował m.in.:
- 14 października (wtorek) – linia nr 23
- 15 października (środa) – linia nr 13
Po zakończeniu testów MPK Lublin przeprowadzi analizę techniczną i eksploatacyjną pojazdu, uwzględniającą zużycie wodoru, zasięg, komfort obsługi i dostosowanie do warunków miejskich.
Lublin stawia na transport bezemisyjny
Testowany Mercedes eCitaro Fuel Cell to nie pierwsze spotkanie Lublina z technologią wodorową. Obecnie po ulicach miasta kursują już cztery autobusy wodorowe: jeden Solaris Urbino 12 Hydrogen zakupiony przez Gminę Lublin oraz trzy autobusy Arthur Bus, należące do Miasta Świdnik, obsługujące linie podmiejskie nr 5 i 35.
Co więcej, 29 kwietnia 2025 r. MPK Lublin podpisało umowę z firmą Arthur Bus na dostawę 20 nowych autobusów wodorowych. Inwestycja została w całości sfinansowana z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach 100-procentowego dofinansowania.
To oznacza, że Lublin staje się jednym z liderów w kraju w zakresie rozwoju transportu publicznego opartego na technologii wodorowej, obok Warszawy, Poznania i Gdyni.
Wszystkie autobusy wodorowe MPK Lublin tankowane są na NesoStacji przy ul. Plewińskiego, położonej w bezpośrednim sąsiedztwie zajezdni przewoźnika. Stacja została zaprojektowana specjalnie z myślą o obsłudze miejskich pojazdów komunikacji publicznej i jest przystosowana do tankowania zarówno autobusów, jak i innych pojazdów napędzanych wodorem.
Wodorowa infrastruktura w Lublinie rozwija się w szybkim tempie i stanowi jeden z filarów miejskiej strategii neutralności klimatycznej do 2030 roku.
Mercedes eCitaro Fuel Cell w Polsce
Model eCitaro Fuel Cell był wcześniej testowany w Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie i Poznaniu. Wszędzie tam pojazd zebrał pozytywne opinie za płynność jazdy, niskie zużycie energii i komfort pasażerów. Lublin jest kolejnym miastem, które włącza się w falę testów nowoczesnych, zeroemisyjnych technologii transportowych.
Model ten ma już za sobą dwa wygrane w przetargu w Polsce – postępowanie ZG PKS Rzeszów i Koleje Małopolskie.
Producent podkreśla, że autobus łączy zalety napędu elektrycznego z elastycznością, jaką daje zasilanie wodorowe – w praktyce oznacza to zeroemisyjną eksploatację bez ograniczeń zasięgu.
Komentarze