Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują infrastrukturę kolejową dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy
Polskie Linie Kolejowe S.A., jako największy beneficjent środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), realizują szeroko zakrojony program modernizacji infrastruktury kolejowej.
Dzięki temu wsparciu spółka prowadzi obecnie 41 przedsięwzięć o łącznej wartości przekraczającej 11 miliardów złotych. Realizacja tych inicjatyw przekłada się na ponad 160 konkretnych zadań w całym kraju. Do tej pory zawarto ponad 120 umów o łącznej wartości ponad 8 miliardów złotych, a 40 zadań zostało już zakończonych sukcesem.
Rozkład jazdy:
- Jakie cele przyświecają inwestycjom realizowanym przez Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności?
- Jakie konkretne efekty przyniosły dotychczasowe działania modernizacyjne, np. w Sulejówku i Hajnówce?
- W jaki sposób realizowane przedsięwzięcia wpływają na poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżnych?
Cele i znaczenie inwestycji
W ramach realizowanych inwestycji Polskie Linie Kolejowe S.A. koncentrują się na odbudowie i unowocześnianiu sieci kolejowej, zwiększeniu przepustowości tras, poprawie punktualności pociągów oraz podniesieniu poziomu bezpieczeństwa podróżnych. Ważnymi aspektami są również usprawnienie zarządzania ruchem kolejowym, dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, a także poprawa systemu informacji pasażerskiej na stacjach i przystankach.
Program ten odpowiada na wyzwania wynikające z gospodarczych skutków pandemii COVID-19 oraz kryzysu energetycznego wywołanego rosyjską inwazją na Ukrainę. Realizacja KPO stanowi dla Polski szansę na przyspieszenie rozwoju gospodarczego, ochronę klimatu oraz poprawę jakości życia.
Konkretne efekty działań
Dotychczas w ramach programu zrealizowano 40 zadań o łącznej wartości ponad 320 milionów złotych. Obejmowały one m.in. modernizację 184 km linii kolejowych, poprawę bezpieczeństwa na 152 przejazdach kolejowo-drogowych, likwidację dwóch wąskich gardeł, instalację urządzeń zdalnego sterowania ruchem w 16 lokalizacjach oraz wdrożenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w 9 lokalizacjach.
Efekty tych działań można dostrzec m.in. w Sulejówku, gdzie wybudowano drugi tunel pod torami w miejscu dotychczasowego przejazdu kolejowo-drogowego. Obiekt przy ul. Przejazd/Krasińskiego został otwarty 12 czerwca. Inwestycja, której koszt wyniósł około 100 milionów złotych, poprawiła płynność ruchu drogowego oraz bezpieczeństwo kolejowe na trasie Warszawa–Terespol.
Pozytywne zmiany odczuli również pasażerowie w Hajnówce, gdzie powstał nowy peron nr 5 oraz wydłużono istniejący peron nr 4 – oba o długości 250 metrów. Zainstalowano dwa dodatkowe rozjazdy i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, umożliwiające mijanie się długich składów. Ruch pociągów nadzorowany jest z nowoczesnej nastawni wyposażonej w urządzenia komputerowe.
Zakres aktualnie realizowanych przedsięwzięć
Obecnie Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują 41 przedsięwzięć w pięciu obszarach:
- 21 przedsięwzięć liniowych,
- 5 digitalizacyjnych,
- 7 związanych z poprawą bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych,
- 4 dotyczące likwidacji wąskich gardeł,
- 4 obejmujące wdrożenie systemów dynamicznej informacji pasażerskiej.
W ramach modernizacji i odbudowy linii kolejowych podpisano 24 umowy obejmujące prace na ponad 546 km torów, z czego 9 dotyczy rewitalizacji 222 km, a 15 modernizacji 323 km. Przykładem jest linia nr 38 Ełk – Korsze, która obecnie przechodzi przebudowę i elektryfikację. Dzięki temu po zakończeniu prac nie będzie konieczności zmiany lokomotyw, co skróci czas przejazdu i zwiększy przepustowość trasy.
Z kolei na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Prawie czterokilometrowy obiekt jest drążony tarczą TBM na granicy miejscowości Pisarzowa i Męcina. Dzięki tej inwestycji poprawi się dostęp do kolei w regionie, a czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego skróci się do 90–100 minut. Do Nowego Sącza pociągi dotrą w około godzinę.
Informacja pasażerska i cyfryzacja
Spółka realizuje 4 przedsięwzięcia w zakresie systemów dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP). Na podstawie 9 umów w 114 lokalizacjach pojawią się tablice i systemy głosowe informujące w czasie rzeczywistym o ruchu pociągów, co znacząco poprawi komfort podróżnych.
W obszarze digitalizacji podpisano 19 umów na realizację zadań w 59 lokalizacjach. Przewiduje się wdrożenie systemów zdalnego sterowania posterunkami ruchu, co zwiększy bezpieczeństwo i efektywność transportu kolejowego.
Bezpieczeństwo na przejazdach i usprawnienie ruchu
W ramach 7 przedsięwzięć modernizowane są przejazdy kolejowo-drogowe w 374 lokalizacjach na podstawie 44 umów. Tradycyjne, mechaniczne urządzenia sygnalizacyjne są zastępowane nowoczesnymi, komputerowymi systemami.
Dodatkowo, w ramach 4 przedsięwzięć dotyczących likwidacji wąskich gardeł prowadzone są prace w 12 lokalizacjach. Na podstawie 11 umów dobudowywane są perony i instalowane posterunki odstępowe.
Z myślą o przyszłości
Realizacja inwestycji przez Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Planu Odbudowy to rzeczywiste zmiany odczuwalne zarówno przez pasażerów, jak i przewoźników. Modernizacja infrastruktury – torów, stacji, przystanków oraz systemów sterowania i informacji – wspiera rozwój zrównoważonego transportu i integrację regionalną. Kolej w Polsce staje się bezpieczniejsza, szybsza, bardziej dostępna i coraz bardziej nowoczesna.
Komentarze