Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektrobusy dla MPK Kraków: Niższe, znaczy lepsze. Analiza SWZ

infobus
03.01.2025 11:01
0 Komentarzy

W toku jest przetarg Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie na dostawę 32 autobusów elektrycznych w podziale na dwie części. Zadanie 1 dotyczy dostawy 22 autobusów kategorii MAXI klasy I, zaś zadanie 2 – dostawy 10 sztuk autobusów kategorii MEGA, klasy I. Zakupy są możliwe dzięki dofinansowaniu z programu: „Zielony Transport Publiczny” – III edycja.

O ogłoszeniu przetargu na nowe elektrobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Zaglądamy do szczegółów SWZ.

Spis treści:

  1. Jakie kryteria oceny ofert są stosowane w przetargu na elektrobusy dla MPK Kraków i jaka jest ich waga procentowa?
  2. Jakie rozwiązania techniczne w autobusach kategorii MAXI i MEGA są punktowane najwyżej przez MPK Kraków?
  3. Którzy producenci mają największe szanse na zdobycie maksymalnej liczby punktów za wysokość autobusów elektrycznych w obecnym przetargu?

Ocena producentów

MPK będzie oceniać oferty z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (65%), kryteriów technicznych (35%). W przypadku tych ostatnich, dostawcy autobusów solowych dostaną najwięcej punktów za następujące rozwiązania:

  • okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 6 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 80 – 5 pkt,
  • liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – powyżej 10 – 3 pkt,
  • silnik elektryczny centralny –  6 pkt,
  • okres gwarancji silnika trakcyjnego – 10 lat lub większy – 6 pkt,
  • wysokość autobusu –  do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej do 0,90 kWh/km – 4 pkt.

W przypadku autobusów przegubowych maksymalna punktacja w kryteriach technicznych wygląda następująco:

  • okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 6 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 120 – 5 pkt,
  • liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – powyżej 12 – 3 pkt,
  • silnik elektryczny centralny –  6 pkt,
  • okres gwarancji silnika trakcyjnego – 10 lat lub większy – 6 pkt,
  • wysokość autobusu –  do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej do 1,20 kWh/km – 4 pkt.

Specyfikacja techniczna

Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,4 m. Mają to być autobusy niskopodłogowe, bez stopni poprzecznych w podłodze i w drzwiach. Wysokość podłogi przy wejściach nie może przekraczać 340 mm.

Autobusy mają być napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi w piastach kół o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd, w którym znajduje się minimum 2/3 maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów, zmiany prędkości od 0 do 50 km w czasie max 25 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie max 18 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie max 6 sekund. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania.

Energia elektryczna może być magazynowana w  akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ładowanie baterii ma odbywać się dwojako – poprzez złącze plug-in oraz pantograf.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się poręcze wykonane ze stali nierdzewnej, wyposażone w punkty świetlne w technologii LED koloru bursztynowego.

Z kolei miejsce pracy kierowcy ma być oddzielone od przestrzeni pasażerskiej. Kabina ma obejmować stanowisko prowadzącego oraz połowę przedniego podestu pierwszych drzwi. W pierwszych drzwiach zamontowana ma być ścianka w górnej części szklana, uniemożliwiająca przejście z przestrzeni pasażerskiej do strefy kierowcy. Drzwi kierowcy mają być drzwiami wejściowymi z kabiny kierowcy do przestrzeni pasażerskiej. Kabina prowadzącego pojazd będzie wyposażona w wieszak oraz dwa schowki na rzeczy osobiste, a także w lodówkę. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska będą klimatyzowane.

System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze pomarańczowym oraz tablice wewnętrzne (wyświetlacz boczny LCD oraz tablice podsufitowe).

Solaris vs Irizar?

Kryteria oceny technicznej w przetargach MPK Kraków niewiele się zmieniają. Kluczowe kryterium w tym przetargu to wysokość autobusów elektrycznych. Jeśli mowa o pojazdach ładowanych m.in. przez pantograf, o wysokości do 3,3 m to na pełną liczbę punktów może liczyć tylko dwóch producentów. Jest to Irizar i Solaris. I właśnie takiego pojedynku spodziewamy się podczas otwarcia ofert. A odbędzie się ono w dniu 10 stycznia.

Przetarg znajduje się na stronie: https://mpk-krakow.logintrade.net/zapytania_email,183495,4a35ae3aef768f59a580680006e04bb0.html

Komentarze