Wiemy, kto obsłuży autobusy elektryczne ZTM Kielce od Solarisa. MPK przegrywa o niecałe 5 pkt
17 października 2025 r. Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach zakończył ocenę ofert w postępowaniu przetargowym na świadczenie usług przewozowych autobusami elektrycznymi, które dostarczy Solaris.
Zamówienie pn. „Wykonywanie usług przewozowych w komunikacji miejskiej w Kielcach autobusami elektrycznymi będącymi własnością Zamawiającego” cieszyło się sporym zainteresowaniem i zgłosiło sie do niego aż sześciu oferentów. O tym przetargu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że zgodnie z dokumentacją przetargową i ogłoszeniem wyników, start usługi zaplanowano na 1 lipca 2026 roku.
Rozkład jazdy:
- Kto wygrał przetarg na obsługę autobusów elektrycznych w Kielcach?
- Kiedy ma się rozpocząć realizacja usług?
- Na ile lat podpisano umowę z operatorem?
Elektryczny tabor
Zamówienie dotyczy obsługi komunikacji miejskiej w Kielcach przy wykorzystaniu floty elektrycznych autobusów Solaris, które będą należały do ZTM. Przewoźnik nie dostarcza pojazdów – jego zadaniem będzie zapewnienie kierowców, zaplecza eksploatacyjnego oraz codziennej obsługi taboru. Umowa obejmuje świadczenie usług przez 6 lat, począwszy od 1 lipca 2026 r., z łączną liczbą około 10 milionów wozokilometrów. Przetarg był istotnym wydarzeniem dla rynku – również ze względu na wcześniejsze modyfikacje Specyfikacji Warunków Zamówienia po odwołaniach do KIO.
Wśród wymogów zamawiającego znalazły się m.in. baza operacyjna spełniająca wymogi producenta autobusów, odpowiednia liczba kierowców z doświadczeniem oraz dostęp do infrastruktury umożliwiającej ładowanie pojazdów. Tabor pozostaje po stronie ZTM, a realizacja przewozów wymaga ścisłej współpracy z operatorem systemów ładowania i diagnostyki Solarisa.
Sześć ofert
W postępowaniu wzięło udział sześciu wykonawców, w tym jedno konsorcjum:
- Najtańszą ofertę złożyła BP TOUR Regio Sp. z o.o. z Lublina, proponując realizację kontraktu za 62.387.500 PLN brutto / 50.722.764 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden wozokilometr na poziomie 5,07 PLN netto.
- Drugą pod względem cenowym ofertę przedstawiło Konsorcjum PKS Gostynin + PKS Skierniewice, które zaproponowało 65.012.500 PLN brutto / 52.851.220 PLN netto, co przekłada się na cenę jednostkową 5,29 PLN netto.
- Trzecie miejsce zajęło MPK Kielce, które zadeklarowało wykonanie usług za 67.287.500 PLN brutto / 54.698.374 PLN netto, co oznacza jednostkową stawkę 5,47 PLN netto.
Dalej pod względem cenowym uplasowały się:
- PKS Tarnobrzeg Sp. z o.o. – 68.512.500 PLN brutto / 55.713.821 PLN netto, jednostkowo 5,57 PLN netto
- Relobus Transport Polska Sp. z o.o. – 87.762.500 PLN brutto / 71.314.228 PLN netto, jednostkowo 7,13 PLN netto
- Konsorcjum Gryf + Robert Opara – 91.350.000 PLN brutto / 74.308.943 PLN netto, jednostkowo 7,43 PLN netto
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 87.500.000 PLN brutto / 71.138.211 PLN netto. Oznacza to, że jedynie trzy najtańsze oferty mieszczą się w budżecie określonym przez zamawiającego.
Analiza punktowa
Zamówienie ogłoszone przez Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach oceniane było na podstawie dwóch kryteriów:
ceny (waga 60%)
oraz doświadczenia kierowców (waga 40%), przy czym ostatnie kryterium uwzględniało również aspekty społeczne związane z formą zatrudnienia, ale nie było punktowane odrębnie.
Ostatecznie złożono sześć ważnych ofert, żadna nie została odrzucona. Zwyciężyła oferta BP TOUR Regio z Lublina – zarówno najtańsza, jak i najlepiej oceniona łącznie.
BP TOUR Regio Sp. z o.o. uzyskała maksymalną liczbę punktów – 100,00. Ich oferta, opiewająca na 62.387.500 PLN brutto / 50.722.764 PLN netto, zdobyła 60 punktów za najniższą cenę oraz 40 punktów za doświadczenie kierowców, co oznacza, że spełnili w pełni wszystkie wymogi ZTM.
Drugą lokatę zajęło konsorcjum PKS Gostynin + PKS Skierniewice, które złożyło ofertę na 65.012.500 PLN brutto / 52.851.220 PLN netto. W kryterium ceny zdobyli 57,58 punktów, natomiast za doświadczenie – pełne 40 punktów, co dało im łącznie 97,58 punktów. Cena była wyższa o około 2,6 mln zł od oferty BP TOUR, ale różnica w punktacji była już nie do odrobienia.
Na trzecim miejscu uplasowało się MPK Kielce, które zaoferowało realizację usług za 67.287.500 PLN brutto / 54.698.374 PLN netto. W kryterium ceny otrzymali 55,64 punktów, a za doświadczenie – również pełne 40 punktów, co przełożyło się na łącznie 95,64 punktów. Mimo że to lokalny operator i spełnił wszystkie wymogi, jego oferta cenowo nie była wystarczająco konkurencyjna, aby powalczyć o zwycięstwo.
Tuż za MPK finiszował PKS Tarnobrzeg , który zaproponował wykonanie usług za 68.512.500 PLN brutto / 55.713.821 PLN netto. Ich wynik punktowy wyniósł 94,64, czyli 54,64 pkt za cenę oraz 40 pkt za doświadczenie. Oferta była najdroższa spośród czterech najlepiej ocenionych i w związku z tym nie liczyła się w końcowym rozstrzygnięciu, mimo spełnienia wymagań pozacenowych.
Pozostałe dwie oferty – Relobus Transport Polska oraz konsorcjum Gryf + Robert Opara – uplasowały się na dalszych pozycjach ze względu na znacznie wyższe ceny jednostkowe, które przekraczały nawet 7 PLN netto za wzkm. W efekcie ich punktacja w kryterium ceny musiała spaść do poziomu poniżej 50, a przy braku przewagi w pozostałych kryteriach nie miały realnych szans na wygraną.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie ZTM Kielce: https://ztm.kielce.pl/przetargi/216-uslugi-przewozowe-2025.html
Komentarze