Kto obsłuży elektryczne linie w Kielcach? ZTM z sześcioma ofertami na autobusowe przewozy
1 października 2025 r. Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach otworzył oferty w przetargu na świadczenie usług przewozowych autobusami elektrycznymi, będącymi własnością zamawiającego.
Generalnie zainteresowanie zamówieniem było bardzo duże. Na obsługę elektrobusami zamówionymi przez miasto Kielce. Do postępowania stanęło aż sześć firm i konsorcjów, a najtańszą ofertę złożyła spółka BP TOUR Regio, aktualny operator tzw. „unijnych” Solarisów. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kto złożył najtańszą ofertę w przetargu ogłoszonym przez ZTM Kielce?
- Na ile lat ma zostać zawarta umowa na realizację usług przewozowych?
- Ile wynosi łączna liczba wozokilometrów przewidziana w przetargu?
Unijne Solarisy 2.0
Zamówienie dotyczy obsługi miejskich linii autobusowych w Kielcach, przy wykorzystaniu floty elektrycznych autobusów marki Solaris, które będą własnością ZTM. Kontrakt obejmuje realizację usług przewozowych przez 6 lat, począwszy od połowy 2026 roku. Przewoźnik zapewnia jedynie kierowców i zaplecze eksploatacyjne – pojazdy oraz ich serwis i ładowanie pozostają po stronie zamawiającego.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie około 10 milionów wozokilometrów przez cały okres obowiązywania umowy. Przetarg był mocno obserwowany przez branżę, m.in. z uwagi na wcześniejsze odwołania do KIO, które doprowadziły do modyfikacji SWZ. Po zmianach, wykonawcy muszą dysponować bazą techniczną zgodną z wytycznymi Solarisa. Na liście wymaganych zasobów znalazły się także odpowiednie liczby doświadczonych kierowców, co stało się jednym z kryteriów oceny ofert.
Analiza ofert i budżetu
Zamówienie przyciągnęło sześciu oferentów. Oto ich propozycje cenowe oraz liczba kierowców spełniających wymogi:
- BP Tour Regio Sp. z o.o. – 62.387.500 PLN brutto, 7,13 PLN brutto/wzkm, 31 kierowców
- Konsorcjum PKS Gostynin + PKS Skierniewice – 65.012.500 PLN brutto, 7,43 PLN brutto/wzkm, od 31 do 40 kierowców
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Sp. z o.o. w Kielcach – 67.287.500 PLN brutto, 7,69 PLN brutto/wzkm, 40 kierowców
- PKS Tarnobrzeg Sp. z o.o. – 68.512.500 PLN brutto, 7,83 PLN brutto/wzkm, 40 kierowców
- Relobus Transport Polska Sp. z o.o. – 87.762.500 PLN brutto, 10,03 PLN brutto/wzkm, 31 kierowców
- Konsorcjum Gryf + Robert Opara – 91.350.000 PLN brutto, 10,44 PLN brutto/wzkm, 40 kierowców
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 87.500.000 PLN brutto / 71.138.211 PLN netto. Kolejną najtańszą propozycję przedstawiło konsorcjum PKS Gostynin i PKS Skierniewice, oferując realizację kontraktu za 65.012.500 PLN brutto. Na trzecim miejscu uplasowało się MPK Kielce, które wyceniło usługę na 67.287.500 PLN brutto. Oznacza to, że jedynie trzy oferty mieszczą się poniżej założonego budżetu. Najtańszą propozycję złożyła BP Tour, co czyni ją aktualnym faworytem cenowym postępowania. Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena
✅ doświadczenie kierowców
✅ kryteria społeczne związane z zatrudnieniem
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie ZTM Kielce: https://ztm.kielce.pl/przetargi/216-uslugi-przewozowe-2025.html
Oczekiwania ZTM
Zgodnie z dokumentacją przetargową, ZTM Kielce wymaga, aby przewoźnik rozpoczął realizację usług od 1 lipca 2026 roku. Autobusy, wszystkie marki Solaris, będą dostarczone przez producenta przed tym terminem i pozostaną własnością zamawiającego.
Wymagana baza eksploatacyjna musi spełniać wymogi producenta pojazdów – chodzi tu m.in. o warunki postoju, codziennej obsługi technicznej oraz dostęp do ładowarek i systemów diagnostycznych. ZTM preferuje wykorzystanie obiektu zlokalizowanego w granicach administracyjnych miasta lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie.
Generalnie warto podkreślić duże zainteresowanie przetargiem. Warto tu przypomnieć, że w poprzednim przetargu na obsługę miejskich elektrobusów MPK Kielce w ogóle nie złożyło oferty. Tym razem jednak walczy o kontrakt – choć jak pokazuje otwarcie kopert – nie jest liderem stawki. Wszystko wskazuje na to, że najkorzystniejsza finansowo pozostaje propozycja BP TOUR Regio, ale ostateczną decyzję podejmie ZTM Kielce, kierując się nie tylko ceną, ale także doświadczeniem kadry i kryteriami społecznymi.
Komentarze