Suwałki otworzyły ofertę na MEGA autobus elektryczny. Solaris jedynym graczem
3 września 2025 roku miasto Suwałki dokonało otwarcia ofert w postępowaniu przetargowym na dostawę jednego autobusu elektrycznego klasy I kategorii MEGA wraz z ładowarką mobilną.
Do przetargu wpłynęła tylko jedna oferta. Zamówienie jest realizowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027.O tym kontrakcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaki producent złożył jedyną ofertę w przetargu na dostawę autobusu elektrycznego dla Suwałk?
- O ile brutto oferta Solarisa przekroczyła budżet przewidziany przez miasto?
- Do kiedy zaplanowano dostawę przegubowego elektrobusu do Suwałk?
Przegubowy elektryk
Postępowanie dotyczy zakupu fabrycznie nowego, zeroemisyjnego autobusu klasy MEGA o długości od 17,5 do 18,5 metra. Zamawiający – miasto Suwałki – realizuje to zamówienie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027. Pojazd ma być dostarczony z mobilną ładowarką plug-in. Elektrobus zostanie włączony do miejskiej floty komunikacyjnej, zwiększając udział bezemisyjnych środków transportu. To kolejny etap konsekwentnej polityki miasta w kierunku elektryfikacji transportu publicznego.
Tym razem Suwałki postawiły na wysokie wymagania techniczne. Pojazd ma mieć pojemność baterii minimum 500 kWh, układ drzwi 2-2-2-0 oraz układ napędowy o mocy co najmniej 240 kW. Równocześnie zamawiający wymagał elementów konstrukcyjnych charakterystycznych dla jednego producenta – jak sztywna oś przednia i panele zewnętrzne dzielone w pionie – co znacząco ograniczyło potencjalną konkurencję.
Analiza oferty
Do przetargu zgłosił się tylko jeden oferent – SOLARIS Bus & Coach, oferując elektrobus Solaris Urbino 18 Electric. Cena zaoferowana przez producenta wynosi 4.538.700 PLN brutto / 3.689.187 PLN netto,
co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 3.689.187 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 4.268.100 PLN brutto, co oznacza, że oferta Solarisa przekracza budżet o 270.600 PLN brutto. Miasto może teraz zdecydować o zwiększeniu środków lub unieważnieniu przetargu.
Co dalej?
Decyzja zamawiającego zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena – 60 pkt
✅ okres gwarancji całopojazdowej (min. 6 lat) – 10 pkt
✅ pojemność magazynów energii powyżej 500 kWh – 5 pkt
✅ dodatkowy agregat grzewczy na CNG – 10 pkt
✅ zapewnienie dostępności części zamiennych i ciągłości łańcucha dostaw – 15 pkt
Przypomnijmy, że zamówiony autobus ma mieć nadwozie długości między 17,5 a 18,5 m, wysokość do 3,5 m i przestrzeń pasażerską dla minimum 110 osób. Układ drzwi: 2-2-2-0. Wymagany napęd elektryczny o mocy min. 240 kW może być zrealizowany za pomocą silnika centralnego, silników w piastach lub osi napędowej z silnikami przykołowymi. Pojazd musi mieć system rekuperacji energii oraz baterie o pojemności min. 500 kWh. Ładowanie odbywać się będzie wyłącznie przez zewnętrzną ładowarkę typu plug-in – nie przewidziano pantografu. Wymagana ładowarka mobilna ma zapewnić większą elastyczność w eksploatacji pojazdu.
Zamawiający oczekuje kabiny kierowcy typu zamkniętego, tablic LED o wysokiej jaskrawości oraz systemu informacji pasażerskiej z monitorami LCD o przekątnej min. 37 cali. Wymagane są także systemy asystujące kierowcy – m.in. ostrzeżenia przed kolizją oraz asystent martwego pola. Autobus musi być wyposażony w wandaloodporne fotele z tworzywa oraz gniazda USB. Konstrukcyjnie pojazd ma mieć sztywną oś przednią oraz odkręcane dolne panele boczne dzielone pionowo pod linią okien.
Planowany termin dostawy pojazdu to najpóźniej 15 grudnia 2025 roku. Szczegółowe informacje o zamówieniu na:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-02e85769-c894-43f1-a6f0-da80122550
Zakupowe tło
Miasto Suwałki mocno stawia na zrównoważony transport i elektromobilność. 8 listopada 2024 roku władze miasta poinformowały, że w ciągu jednego roku miejskie autobusy pokonują około 1,4 mln kilometrów i przewożą ponad 2,5 mln pasażerów. W związku z tym w najbliższych latach zaplanowano inwestycje o wartości 114 mln zł, z czego blisko 95 mln zł pochodzić będzie z funduszy zewnętrznych, głównie unijnych.
– Obecnie jesteśmy na różnych etapach realizacji aż czterech różnych projektów związanych z rozwojem komunikacji miejskiej. To olbrzymie środki finansowe, za które kupimy między innymi 15 autobusów elektrycznych z ładowarkami, wybudujemy garaż z fotowoltaiką i magazynem energii, rozbudujemy system roweru miejskiego. Powstaną też nowe tereny zielone, zielone przystanki i ciągi pieszo-rowerowe – poinformował Grzegorz Krysa, zastępca Prezydenta Suwałk.
14 lutego 2025 roku podpisano najnowszą umowę na dostawę 3 miejskich autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI. Pojazdy o długości 12 metrów dostarczy Solaris Bus & Coach za kwotę 9.889.200 PLN brutto, z czego 7.236.000 PLN stanowi dofinansowanie unijne. Autobusy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone m.in. w tablice LED, monitoring, lokalizację GPS i system zliczania pasażerów. Pierwsza dostawa zaplanowana jest do 10 grudnia 2025 roku, kolejne w marcu i czerwcu 2026 roku.
W ramach większego projektu realizowane są również inwestycje w infrastrukturę techniczną: budowa garażu z instalacją fotowoltaiczną i magazynem energii o pojemności około 2 MWh, budowa myjni dla autobusów 18-metrowych, wdrożenie nowego systemu dystrybucji biletów, montaż infokiosków i elektronicznych tablic przystankowych, a także uruchomienie systemu planowania podróży opartego o Google Transit.
Równolegle rozwijana jest sieć pieszo-rowerowa – nowe ciągi pieszo-rowerowe powstaną m.in. przy ul. Północnej, Hamerszmita, Wojska Polskiego i K. Pułaskiego. Budowane będą aktywne i doświetlane przejścia dla pieszych. Powstanie również zielony skwer przy ul. Z. Podhorskiego o powierzchni 4.700 m².
Rozbudowany zostanie system SUWER, czyli suwalskiego roweru miejskiego. W jego ramach powstanie 5 nowych stacji i 50 rowerów w mieście oraz 2 stacje i 20 rowerów w gminie Suwałki. Realizacja wszystkich działań ma zakończyć się w 2027 roku.
Komentarze