Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Suwałki preferują określone rozwiązania techniczne w zamawianym elektrobusie. Analiza SWZ

infobus
08.08.2025 07:01
0 Komentarzy

Miasto Suwałki kupuje jeden autobus elektryczny klasy I kategorii MEGA. Zamówienie jest realizowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027, działanie FEPW.03.01 – Zrównoważona mobilność miejska.

Trwa postępowanie przetargowe, którego celem jest wybór dostawcy autobusu. O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Wcześniej Suwałki stawiały elektrycznie na Solarisa. Czy obecnie jest szansa na to samo? Sprawdzamy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakiego elektrobusu szukają Suwałki?
  2. Jakie kryteria zdecydują o wyborze oferty?
  3. Czy w przetargu złożona będzie tylko jedna oferta?
Suwałki preferują określone rozwiązania techniczne w zamawianym elektrobusie. Analiza SWZ
Suwałki preferują określone rozwiązania techniczne w zamawianym elektrobusie. Analiza SWZ

Wybór najkorzystniejszej oferty

W przetargu zamawiający wyodrębnił pięć kryteriów oceny ofert. Są to:

  • cena – 60 pkt,
  • okres gwarancji całopojazdowej –  6 lat i więcej – 10 pkt,
  • pojemność nominalna urządzeń do magazynowania energii wynosząca ponad 500 kWh – 5 pkt,
  • dodatkowe urządzenie grzewcze zasilane CNG – 10 pkt,
  • zapewnienie, że ewentualne zmiany w jego łańcuchu dostaw w trakcie realizacji zamówienia nie będą miały negatywnego wpływu na realizację zamówienia oraz za bieżącą i szacowaną dostępność niezbędnych części zamiennych zapewniających funkcjonowanie oferowanych autobusów będących przedmiotem oferty – 15 pkt.

MEGA elektrobus

Jeden autobus kategorii MEGA ma mieć długość od 17,5 do 18,5 m, a wysokość do 3,50 m. Elektrobus powinien zapewnić przejazd dla minimum 110 pasażerów. Wejście na pokład odbywać się będzie przez drzwi w układzie 2-2-2-0.

Pojazd ma być napędzany przez silnik elektryczny umieszczony centralnie lub silniki umieszczone w piastach kół lub silniki umieszczone w osi napędowej przy piastach kół o mocy minimum 240 kW. Silniki mają być wyposażone w układ odzyskiwania energii hamowania do doładowania akumulatorów lub kondensatorów. Magazyny energii mają posiadać pojemność minimum 500 kWh. Elektrobus musi umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania. Podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne. Zamawiający wymaga również zastosowania rozwiązania pozapokładowego ładowania baterii trakcyjnych tj. ładowarkę zewnętrzną celem zwiększenia parametrów użytkowych – w tym pojemności pasażerskiej, zmniejszenia masy autobusu i zwiększenia zasięgu pojazdu na jednym ładowaniu.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego. Zamawiający dopuszcza wykorzystanie pierwszego skrzydła drzwi przednich autobusu jako drzwi wejściowych do kabiny. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o budowie modułowej, profilowane. Stelaże i uchwyty foteli będą wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem. W standardzie przewidziano gniazda USB, zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy.

Tablice zewnętrzne powinny być wykonane w technologii w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze białym, z układami ciągłej regulacji natężenia oświetlenia w zależności od warunków zewnętrznego oświetlenia. Wewnątrz znajdą się po dwie tablice. Będą to tablice boczne – monitor LCD o przekątnej od 37 cali do 40 cali – tablice przeznaczone do prezentowania informacji o trasie przejazdu realizowanego kursu. Oprócz tego informację pasażerską uzupełnią monitory LCD dwustronne, umieszczony w środkowej części autobusu.

Autobus ma być wyposażony w systemy bezpieczeństwa:

  • asystent zapobiegający najechaniu na obiekty ruchome i nieruchome przed pojazdem z funkcją ostrzegania akustycznego, optycznego,
  • asystent kontroli prawej strony sygnalizującego optycznie lub akustycznie możliwość kolizji z obiektami ruchomymi lub nieruchomymi znajdującymi się w polu skrętu pojazdu (w strefie ryzyka kolizji) oraz przy zmianie pasa ruchu.

Jako ciekawostkę dodajmy, że zamawiający postawił sztywny wymóg wyposażenia autobusu w dolne panele zewnętrzne pod linią okien poszycia, które muszą być odkręcane i dzielone w pionie a także osi przedniej – sztywnej.

Będzie jedna oferta?

Suwałki dość konsekwentnie powielają wymogi z poprzednich swoich przetargów. Kryteria oceny ofert takie jak: premia za dodatkowy agregat grzewczy na CNG jasno wskazują, że preferowane są autobusy marki Solaris. Jeśli przejdziemy do wymogów technicznych, to w tym przypadku mamy wymóg sztywnej osi przedniej. Takie rozwiązanie stosuje w autobusach już niewielu producentów, w tym również Solaris. Z tych powodów na otwarciu ofert spodziewamy się jednej oferty. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 18 sierpnia.

Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-02e85769-c894-43f1-a6f0-da8012255009

Komentarze