Stargard ma dostawcę dwóch MINI elektryków. Do wyboru był Automet, Kinetik i VBI
30 października 2025 roku Gmina Miasto Stargard podpisała umowę na dostawę dwóch autobusów elektrycznych klasy I kategorii MINI.
Przypomnijmy, że przewoźnik kilka razy ogłaszał przetarg na te elektrobusy i ostatecznie dokonała wyboru dostawcy w ramach negocjacji. Były one prowadzone z wybranymi, trzema producentami. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie były główne warunki i okoliczności wyboru dostawcy elektrobusów dla Stargardu?
- Jakie parametry techniczne muszą spełniać autobusy Karsan e-Jest zamówione przez miasto?
- Kiedy planowana jest dostawa pojazdów i jakie linie będą nimi obsługiwane?
MINI negocjacje
Przedmiotem postępowania było zamówienie na dostawę dwóch sztuk elektrycznych autobusów miejskich klasy MINI, czyli pojazdów o długości od 5,5 m do 8,5 m, niskopodłogowych, jednoczłonowych i przeznaczonych do obsługi lokalnych linii w Stargardzie. Całość zamówienia realizowana jest w ramach projektu pn. „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Stargard” – finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. Zamówienie pierwotnie prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego, jednak dwa podejścia zakończyły się brakiem ofert. W rezultacie, miasto zdecydowało się na tryb negocjacji bez ogłoszenia, zapraszając trzech producentów zainteresowanych wcześniejszym postępowaniem.
W toku negocjacji trzema firmami: Automet, Kinetik (diler Karsan) i VBI (diler Isuzu) wybrano propozycję od Kinetik Sp. z o.o., która została uznana za najkorzystniejszą. Wartość brutto oferty wyniosła 3.685.818 PLN, co daje kwotę 2.996.600 PLN netto, a więc cena jednostkowa netto za model Karsan e-Jest to 1.498.300 PLN.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 3.255.000 PLN netto, co oznacza, że oferta Kinetik przekroczyła pierwotny budżet o niespełna 742.000 PLN brutto. Niemniej, miasto zdecydowało się sfinalizować zakup, korzystając ze środków własnych oraz dofinansowania z KPO. Decyzja o wyborze została podjęta 20 października 2025 roku, na podstawie kryteriów przetargowych, które obejmowały:
✅ Cena
✅ Ocena techniczna
✅ Termin wykonania zamówienia
Co chciał Stargard?
Kluczowe wymagania miasta to m.in.: niska podłoga na całej długości, napęd elektryczny o mocy minimum 120 kW, baterie o pojemności co najmniej 80 kWh oraz realny zasięg nie mniejszy niż 150 km.
Dodatkowo pojazdy mają być wyposażone w systemy rekuperacji, ładowania typu plug-in, monitoring, licznik pasażerów, a także pełny system informacji pasażerskiej. Zamawiający wymagał również, aby pojazdy były fabrycznie nowe i objęte minimum 24-miesięczną gwarancją.
Planowana dostawa obu elektrobusów ma nastąpić w ciągu 240 dni od daty podpisania umowy, czyli najpóźniej do końca czerwca 2026 roku. Pojazdy zostaną skierowane do obsługi mniej uczęszczanych tras w obrębie miasta oraz połączeń osiedlowych. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1132355
Na koniec dodajmy, że w przyszłym roku flota Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji przejdzie znaczną metamorfozę. Najbardziej wysłużone autobusy zasili 11 pojazdów elektrycznych. Miasto podpisało już wszystkie umowy na dostawę pojazdów i ładowarek. Do zajezdni trafi 7 niskopodłogowych 12-metrowych autobusów MAN Lion’s City 12 E oraz 2 przegubowe Solaris Urbino 18 electric. Ponadto zamówiono dwa elektryczne minibusy Karsan e-JEST, które dostarczy firma Kinetik. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, systemy informacji pasażerskiej z monitorami LCD, monitoring wizyjny i ładowarki USB.
Projekt zakłada również budowę nowoczesnej infrastruktury ładowania – MPK Stargard podpisało umowę na instalację mobilnych ładowarek dwustanowiskowych o dużej mocy, co zapewni sprawne i szybkie uzupełnianie energii dla taboru. Całość inwestycji jest finansowana głównie ze środków unijnych, na łączną kwotę 34,4 mln zł, z czego prawie 25 mln to dofinansowanie.








Komentarze