Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stargard zmienia tryb przetargowy po dwóch podejściach do zakupu MINI elektrobusów

infobus
23.09.2025 18:02
0 Komentarzy

Gmina Miasto Stargard od wielu miesięcy próbuje zrealizować część swojego kluczowego projektu pn. „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Stargard

Chodzi o zakup 11 sztuk autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania”, gdzie największym wyzwaniem okazała się dostawa dwóch elektrobusów klasy MINI. Chodzi o zakup krótszych pojazdów o długości od 5,5 do 8,5 metra, przeznaczonych do obsługi lokalnych linii miejskich.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego dwa wcześniejsze przetargi na elektrobusy MINI w Stargardzie zakończyły się bez ofert?
  2. Które firmy zaproszono teraz do negocjacji w trybie bez ogłoszenia?
  3. Jakie minimalne wymagania techniczne muszą spełnić zamawiane elektrobusy MINI?
Stargard zmienia tryb przetargowy po dwóch nieudanych podejściach do zakupu MINI elektrobusów
Stargard zmienia tryb przetargowy po dwóch nieudanych podejściach do zakupu MINI elektrobusów

Za trzecim razem

Pierwsze postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego ogłoszono w czerwcu 2025 r. Jednak mimo zabezpieczenia budżetu na poziomie ponad 4 mln zł brutto, do wyznaczonego terminu nie wpłynęła żadna oferta. Powodem mogły być rygorystyczne wymagania techniczne i finansowe – zamawiający oczekiwał m.in. doświadczenia w dostawie przynajmniej dwóch elektrobusów MINI, w tym jednego niskopodłogowego, a także odpowiedniej zdolności kredytowej i przychodów na poziomie minimum 1,5 mln zł rocznie.

Drugi przetarg, także w formule nieograniczonej, zakończył się podobnym fiaskiem. 7 sierpnia 2025 r. MPK Stargard nie otworzyło żadnej oferty, ponieważ ponownie żaden producent nie zdecydował się na udział. W efekcie postępowanie zostało unieważnione.

W tej sytuacji miasto zdecydowało się skorzystać z możliwości przewidzianej w art. 376 ust. 2 oraz art. 386 ust. 2 pkt 2 PZP – czyli zastosować tryb negocjacji bez ogłoszenia. To rozwiązanie stosuje się w sytuacjach, gdy wcześniejsze postępowania nie przyniosły żadnych ofert, a warunki zamówienia nie uległy istotnej zmianie.

Stargard zmienia tryb przetargowy po dwóch nieudanych podejściach do zakupu MINI elektrobusów
Stargard zmienia tryb przetargowy po dwóch nieudanych podejściach do zakupu MINI elektrobusów

Trzech zaproszonych

19 września 2025 r. zamawiający zaprosił do rozmów trzech producentów, którzy wcześniej wykazywali zainteresowanie i zadawali pytania dotyczące specyfikacji:

  • Kinetik Sp. z o.o. (Warszawa),
  • VBI Busimport PL Sp. z o.o. – autoryzowany importer ISUZU (Nekla),
  • Automet Group Sp. z o.o. (Sanok).

Negocjacje mają na celu wyłonienie wykonawcy zdolnego dostarczyć dwa elektrobusy MINI, niskopodłogowe, o minimalnej mocy 120 kW, pojemności baterii co najmniej 80 kWh i zasięgu min. 150 km. Pojazdy muszą być wyposażone w system rekuperacji, złącza plug-in, a także pełny system informacji pasażerskiej, monitoring i licznik pasażerów.

Jeżeli negocjacje zakończą się sukcesem, będzie to przełom w długo trwającym procesie zakupu. W przeciwnym razie Stargard stanie przed ryzykiem niewykorzystania części środków z Krajowego Planu Odbudowy, który współfinansuje projekt.

👉 Całość dokumentacji i informacje o unieważnionym postępowaniu można znaleźć tutaj

Komentarze