Stargard zmienia tryb przetargowy po dwóch podejściach do zakupu MINI elektrobusów
Gmina Miasto Stargard od wielu miesięcy próbuje zrealizować część swojego kluczowego projektu pn. „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Stargard
Chodzi o zakup 11 sztuk autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania”, gdzie największym wyzwaniem okazała się dostawa dwóch elektrobusów klasy MINI. Chodzi o zakup krótszych pojazdów o długości od 5,5 do 8,5 metra, przeznaczonych do obsługi lokalnych linii miejskich.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego dwa wcześniejsze przetargi na elektrobusy MINI w Stargardzie zakończyły się bez ofert?
- Które firmy zaproszono teraz do negocjacji w trybie bez ogłoszenia?
- Jakie minimalne wymagania techniczne muszą spełnić zamawiane elektrobusy MINI?
Za trzecim razem
Pierwsze postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego ogłoszono w czerwcu 2025 r. Jednak mimo zabezpieczenia budżetu na poziomie ponad 4 mln zł brutto, do wyznaczonego terminu nie wpłynęła żadna oferta. Powodem mogły być rygorystyczne wymagania techniczne i finansowe – zamawiający oczekiwał m.in. doświadczenia w dostawie przynajmniej dwóch elektrobusów MINI, w tym jednego niskopodłogowego, a także odpowiedniej zdolności kredytowej i przychodów na poziomie minimum 1,5 mln zł rocznie.
Drugi przetarg, także w formule nieograniczonej, zakończył się podobnym fiaskiem. 7 sierpnia 2025 r. MPK Stargard nie otworzyło żadnej oferty, ponieważ ponownie żaden producent nie zdecydował się na udział. W efekcie postępowanie zostało unieważnione.
W tej sytuacji miasto zdecydowało się skorzystać z możliwości przewidzianej w art. 376 ust. 2 oraz art. 386 ust. 2 pkt 2 PZP – czyli zastosować tryb negocjacji bez ogłoszenia. To rozwiązanie stosuje się w sytuacjach, gdy wcześniejsze postępowania nie przyniosły żadnych ofert, a warunki zamówienia nie uległy istotnej zmianie.
Trzech zaproszonych
19 września 2025 r. zamawiający zaprosił do rozmów trzech producentów, którzy wcześniej wykazywali zainteresowanie i zadawali pytania dotyczące specyfikacji:
- Kinetik Sp. z o.o. (Warszawa),
- VBI Busimport PL Sp. z o.o. – autoryzowany importer ISUZU (Nekla),
- Automet Group Sp. z o.o. (Sanok).
Negocjacje mają na celu wyłonienie wykonawcy zdolnego dostarczyć dwa elektrobusy MINI, niskopodłogowe, o minimalnej mocy 120 kW, pojemności baterii co najmniej 80 kWh i zasięgu min. 150 km. Pojazdy muszą być wyposażone w system rekuperacji, złącza plug-in, a także pełny system informacji pasażerskiej, monitoring i licznik pasażerów.
Jeżeli negocjacje zakończą się sukcesem, będzie to przełom w długo trwającym procesie zakupu. W przeciwnym razie Stargard stanie przed ryzykiem niewykorzystania części środków z Krajowego Planu Odbudowy, który współfinansuje projekt.
👉 Całość dokumentacji i informacje o unieważnionym postępowaniu można znaleźć tutaj
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze