Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe pociągi Stadlera dla linii Rorschach–Heiden. Appenzeller Bahnen inwestuje w nowoczesny tabor

inforail
21.12.2025 10:30
0 Komentarzy

Appenzeller Bahnen (AB) rozpoczyna kompleksową odnowę taboru obsługującego linię Rorschach–Heiden. Przewoźnik zamówił u firmy Stadler dwa nowe zespoły trakcyjne przystosowane do ruchu adhezyjno-zębatkowego.

Nowe pojazdy mają zostać wprowadzone do eksploatacji pod koniec 2028 roku i zastąpią wyeksploatowane jednostki, które osiągnęły kres swojej żywotności technicznej. Wartość inwestycji wynosi około 17,5 mln franków szwajcarskich.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści eksploatacyjne przyniesie Appenzeller Bahnen zakup dwóch identycznych pojazdów adhezyjno-zębatkowych od Stadlera?
  2. W jaki sposób nowe pociągi poprawią komfort i dostępność podróży dla pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami?
  3. Dlaczego dotychczasowy tabor na linii Rorschach–Heiden musiał zostać zastąpiony nowymi jednostkami?

Nowoczesne pojazdy zamiast wysłużonego taboru

Od końca 2028 roku na trasie Rorschach–Heiden będą kursować dwa nowe, 21-metrowe pojazdy adhezyjno-zębatkowe. Zastąpią one eksploatowany od 1998 roku pojazd podstawowy oraz dwa znacznie starsze składy rezerwowe z lat 1953 i 1967. Zakup dwóch identycznych jednostek przyniesie spółce wymierne korzyści eksploatacyjne. W okresach zwiększonego popytu pociągi będą mogły kursować w trakcji podwójnej, elastycznie zwiększając pojemność bez konieczności angażowania dodatkowego taboru.

Nowe pojazdy będą lżejsze od dotychczasowych, a zastosowanie najnowszych technologii pozwoli na obniżenie kosztów energii oraz utrzymania. Jednocześnie zwiększy się niezawodność i dostępność taboru, co ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania tej górskiej linii.

Komfort i dostępność dla wszystkich pasażerów

Nowe pociągi Stadlera w pełni spełnią wymagania szwajcarskiej ustawy o równym traktowaniu osób z niepełnosprawnościami (BehiG). Zapewnią niskopodłogowy dostęp, przestronne miejsca na rowery i wózki dziecięce, dwa stanowiska dla wózków inwalidzkich, klimatyzację, system informacji pasażerskiej, a także gniazda do ładowania urządzeń elektronicznych.

Istotną nowością będzie powrót 1. klasy na linii Rorschach–Heiden. Miejsca 1. klasy znajdą się z przodu i z tyłu składu, oferując wyjątkowe widoki na trasę oraz Jezioro Bodeńskie. Szczególnym rozwiązaniem jest połączenie 1. klasy z kabiną maszynisty. Pasażerowie będą podróżować tuż obok prowadzącego pociąg, obserwując z bliska pracę systemów sterowania, co ma zapewnić unikatowe doświadczenie podróży.

Gotowość na automatyzację i przyszłe modele eksploatacji

Appenzeller Bahnen podkreśla, że nowe pojazdy stanowią ważny krok w kierunku przyszłych modeli prowadzenia ruchu. Składy zostaną przygotowane technicznie do późniejszej eksploatacji w pełni automatycznej w standardzie GoA4. Przewoźnik zakłada, że całkowicie zautomatyzowany ruch na tej linii mógłby zostać wprowadzony około 2035 roku.

Jednocześnie zachowana zostanie popularna letnia oferta z wagonami widokowymi, które od lat cieszą się dużym zainteresowaniem turystów.

Konieczna wymiana po 150 latach historii linii

Decyzja o zakupie nowych pojazdów wynika bezpośrednio z faktu, że dotychczasowy tabor osiągnął kres swojej eksploatacji. Licencja eksploatacyjna dla rezerwowych pojazdów wygasa z końcem 2028 roku, a ich modernizacja nie jest technicznie możliwa. Z kolei gruntowna modernizacja pojazdu z 1998 roku wiązałaby się z nieproporcjonalnie wysokimi kosztami, a mimo to nie zapewniłaby spełnienia obowiązujących norm dostępności.

Zakup nowych pociągów został podjęty wspólnie przez Appenzeller Bahnen, kantony St. Gallen i Appenzell Ausserrhoden oraz rząd federalny. Inwestycja zbiega się z jubileuszem 150-lecia linii Rorschach–Heiden, która funkcjonuje nieprzerwanie od 1875 roku i pozostaje jednym z ważnych elementów regionalnego transportu oraz oferty turystycznej regionu.

Komentarze