Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wielki finał modernizacji Dworca Warszawa Zachodnia. Otwarty dla pasażerów

inforail
28.11.2025 15:30
0 Komentarzy

Dworzec Warszawa Zachodnia przeszedł jedną z najbardziej kompleksowych i spektakularnych modernizacji w historii polskiej kolei. Jak poinformował wicepremier i minister infrastruktury Dariusz Klimczak, prace prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dobiegły końca, a ich finałem jest otwarcie nowego, imponującego przejścia podziemnego.

Tym samym zakończono jeden z największych projektów infrastrukturalnych w kraju.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe elementy infrastruktury zostały przebudowane w ramach modernizacji Dworca Warszawa Zachodnia?
  2. W jaki sposób nowy tunel podziemny wpływa na funkcjonalność stacji i wygodę pasażerów?
  3. Jakie ekologiczne rozwiązania zastosowano na zmodernizowanych peronach Warszawy Zachodniej?

Nowa jakość podróżowania

Modernizacja odmieniła stację nie do poznania. Warszawa Zachodnia, przez którą każdego dnia przejeżdża ponad 1000 pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych, stała się w pełni nowoczesnym, funkcjonalnym i komfortowym centrum podróży.

Jak zaznaczył Dariusz Klimczak, otwarcie przejścia podziemnego jest symbolicznym domknięciem całej inwestycji:

„To ważny dzień dla pasażerów korzystających ze stacji Warszawa Zachodnia. Dziś otworzyliśmy przejście podziemne, stawiając tym samym symboliczną kropkę nad ‘i’. Osiągnęliśmy maksimum funkcjonalności na jednej z najważniejszych stacji kolejowych w Polsce, co czyni ją najnowocześniejszym obiektem kolejowym w Europie.”


Kończymy imponujące i pełne wyzwań zadanie inwestycyjne w stolicy. To był trudny czas zarówno dla pasażerów, jak i dla kolejarzy oraz wykonawcy. Przez cały okres prac, realizowanych przez całą dobę, przez Warszawę Zachodnią nieustannie przejeżdżały pociągi, a obsługa podróżnych odbywała się bez przerw. Teraz przed nami kolejne wyzwania – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dworzec Warszawa Zachodnia
Dworzec Warszawa Zachodnia

Gigantyczna inwestycja za 2,5 miliarda złotych

Całkowity koszt modernizacji wyniósł ok. 2,5 mld zł netto, a projekt był współfinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakres robót był ogromny:

  • ułożono 36 km nowych torów,
  • zabudowano 137 rozjazdów,
  • przebudowano wszystkie perony, zapewniając pełną dostępność dla osób o ograniczonej mobilności – m.in. dzięki windom i schodom ruchomym.
Dworzec Warszawa Zachodnia
Dworzec Warszawa Zachodnia

Ekologia na pierwszym miejscu

Nowe perony nr 1–8 przykryto dachem wyposażonym w panele fotowoltaiczne, które mają pokrywać nawet 1/3 zapotrzebowania stacji na energię elektryczną. To jedno z najbardziej ekologicznych rozwiązań w infrastrukturze kolejowej w Europie.

Najdłuższe przejście podziemne w Polsce

Punktem kulminacyjnym inwestycji jest spektakularny tunel pod peronami:

  • 500 metrów długości – najdłuższy tego typu obiekt na sieci PKP PLK,
  • do 66 metrów szerokości – więcej niż rozpiętość skrzydeł Boeinga 747,
  • 11 500 ton stali – więcej niż w konstrukcji Wieży Eiffla.

W przejściu podziemnym znajdzie się 26 punktów usługowych, kasy, poczekalnie oraz pełna infrastruktura dla pasażerów – wszystko w przestronnej, nowoczesnej aranżacji.

Oddajemy dziś do użytku obiekt kompletny – z nowoczesnych, przykrytych wiatą peronów można już wejść do przejścia podziemnego, gdzie na podróżnych czekają kasy i miejsca do odpoczynku, a wkrótce także sklepy. Stacja jest w pełni przygotowana do obsługi wszystkich pasażerów, także tych z ograniczoną mobilnością oraz ciężkimi bagażami. System informacji pasażerskiej zapewnia czytelne i dobrze słyszalne komunikaty, a cały ruch pociągów odbywa się z nowoczesnej, w pełni zdigitalizowanej nastawni  powiedział Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dworzec Warszawa Zachodnia
Dworzec Warszawa Zachodnia

Nowa Warszawa Zachodnia już działa

Zakończenie inwestycji oznacza, że pasażerowie mogą korzystać z nowej przestrzeni w pełni. Stacja stała się nie tylko głównym węzłem kolejowym stolicy, ale również obiektem wyznaczającym standardy dla całej Europy.

Modernizacja Warszawy Zachodniej to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych ostatnich lat i duży krok w kierunku unowocześniania polskiej infrastruktury transportowej. Wraz z dalszym rozwojem kolei w aglomeracji warszawskiej może stać się centralnym punktem komunikacyjnym całego regionu.

Przejście podziemne pod stacją to imponująca konstrukcja, która w swojej ostatecznej formie bardziej przypomina średniej wielkości centrum handlowe. Pod 20 torami znalazło się miejsce na 26 punktów usługowych, kasy biletowe, toalety i poczekalnie. Sklepy rozpoczną działalność, gdy najemcy przystosują udostępnione lokale do swojego profilu działalności.

Waga całej stali zbrojeniowej potrzebnej do budowy przejścia podziemnego, czyli 11 500 ton, była większa niż ta użyta do budowy Wieży Eiffla – 10 100 ton. Wykorzystano 92,5 tysiąca m3 betonu. Szerokość nowego obiektu pod Warszawą Zachodnią to nawet 66 metrów – czyli więcej niż rozpiętość skrzydeł Boeinga 747-400 (64,4 m), a o 2 metry mniej niż szerokość boiska piłkarskiego. Długość tunelu, ok. 500 metrów, czyni go najdłuższym przejściem podziemnym dla pasażerów na sieci zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe S.A.

Pracę objęły modernizację peronów 1-7 (tych od strony Alei Jerozolimskich) i dobudowę nowego peronu numer 8. Stary peron 8, mieszczący się na linii obwodowej, zyskał nowy numer – 9. Wszystkie obiekty są wyposażone w ławki, tablice informacyjne, ekrany z rozkładami jazdy i nagłośnienie. Z każdego można przejechać schodami ruchomymi lub windą do nowego przejścia podziemnego. Perony 1-8 zostały przykryte dachem, na którym zainstalowane zostały panele fotowoltaiczne. Pozyskany z nich prąd w 1/3 uzupełni zapotrzebowanie stacji w energię. Warszawa Zachodnia zyskała także nowa kładkę, na której wykonawca będzie musiał usunąć tymczasową warstwę nawierzchni i położyć nową, na stałe. Te prace wykonane będą na wiosnę i potrwają do końca maja 2026 r.

W ramach inwestycji wybudowano trzy potężne wiadukty kolejowe, które usprawniają ruch pociągów w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. Obiekt M01 umożliwił bezkolizyjne połączenie linii obwodowej z radomską. Na Zachodniej ułożono łącznie 36 km nowych torów i 137 nowych rozjazdów.

Modernizacja stacji to jedna z największych inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe – jej wartość wynosi około 2,5 mld zł netto, z dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Wszystkie perony są zadaszone, a bezpieczeństwo zapewniają nowoczesne systemy komputerowe.

Komentarze