Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pendolino z Pragi do Czeskich Budziejowic. Od miesiąca z prędkością 200 km/h

inforail
10.10.2025 16:30
0 Komentarzy

Po pierwszym miesiącu kursowania szybkiego pociągu Pendolino na trasie Praga–Czeskie Budziejowice widać już wyraźne efekty i potencjał tego połączenia.

Skład nie tylko udowodnił swoją sprawność techniczną, ale też potwierdził możliwość osiągania prędkości do 200 km/h na czeskich torach. Najszybszy przejazd – z dwoma zaplanowanymi postojami – udało się zrealizować w zaledwie 85 minut, co oznacza średnią prędkość około 116 km/h. To o 10 minut szybciej niż przewiduje rozkład jazdy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są wyniki Pendolino po pierwszym miesiącu kursowania na trasie Praga–Czeskie Budziejowice?
  2. Dlaczego technologia nachylnej kabiny zwiększa prędkość i komfort podróży?
  3. Jak Pendolino wypada na tle innych połączeń z Moraw do południowych Czech?

Technologia nachylnej kabiny daje przewagę

Pendolino wykorzystuje zaawansowaną technologię przechylania pudła wagonów, co umożliwia szybsze pokonywanie krętych odcinków trasy – m.in. między Pragą a Bystřicą u Benešova – gdzie zwykłe składy muszą znacząco ograniczać prędkość. Dodatkowo, na prostszych fragmentach torów Pendolino rozwija pełną moc, osiągając aż 200 km/h. W praktyce oznacza to nawet 30 km/h więcej niż klasyczne pociągi zestawione z wagonów osobowych ciągniętych przez lokomotywy.

Pendolino Ceskich drah
Pendolino Ceskich drah/foto: CD

Wyniki po pierwszym miesiącu – statystyki i rekordy

Trasa Praga–Czeskie Budziejowice to kontynuacja połączenia z Ostrawy – pociąg wjeżdża do stolicy po pokonaniu ponad 350 km najbardziej obciążoną linią kolejową w Czechach. Pomimo tego, w ciągu pierwszego miesiąca 23 z 31 kursów na południe dotarło punktualnie. Aż 15 razy podróż trwała poniżej 95 minut, a rekordowy przejazd – z pełnym zatrzymaniem na przystankach – był o 10 minut krótszy od zaplanowanego czasu. W drodze powrotnej – z Czeskich Budziejowic do Pragi – Pendolino także zaskakiwało skutecznością, docierając przed czasem aż 9 razy.

Pociąg dotarł punktualnie do Budziejowic w 72% przypadków, a w przeciwnym kierunku – aż w 96%. Pojęcie „punktualnie” oznacza tu przyjazd z maksymalnie 5-minutowym opóźnieniem.

Największe oszczędności czasu – Praga–Tábor

Najwięcej czasu Pendolino zyskuje na odcinku Praga–Tábor, gdzie nachylna technologia wagonów robi największą różnicę. Z kolei na trasie Tábor–Veselí nad Lužnicí notuje się czasem opóźnienia rzędu 2–3 minut ze względu na bardziej napięty rozkład. Mimo to, całkowity czas przejazdu między stacjami początkową a końcową pokazuje, że zakładane 95 minut zawiera odpowiedni margines bezpieczeństwa. W związku z tym w nowym rozkładzie jazdy na rok 2026 planowane są drobne korekty godzin przyjazdów i odjazdów na poszczególnych przystankach.

Pendolino Ceskich drah
Pendolino Ceskich drah/foto: CD

Najszybsze połączenie z Moraw do południowych Czech

Połączenie Pendolino to nie tylko szybki przejazd z Pragi – to również najszybszy sposób na podróż z Moraw do Jihočeskiego Kraju. Z Ostrawy do Táboru przejazd trwa 4 godziny i 6 minut, a do Czeskich Budziejowic4 godziny i 44 minuty. Dla pasażerów z Ołomuńca ten czas jest jeszcze o godzinę krótszy.

Dzięki dobrym przesiadkom w Veselí nad Lužnicí, łatwo dostępne stają się także inne miejscowości regionu, takie jak Jindřichův Hradec czy Třeboň.

Konkurencja? Ekspresy też jadą szybko, ale…

Szybkie połączenia zapewniają również inne pociągi, jak Jižní expresy, które pokonują trasę Praga–Tábor w około godzinę, a całą trasę do Czeskich Budziejowic w około 1 godz. 40 minut. Jednak Pendolino wygrywa tu komfortem, prędkością i punktualnością – oraz możliwością podróży dłuższą trasą bez przesiadek z Moraw.

Komentarze