Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja linii kolejowej Bydgoszcz–Fordon. Szybciej, wygodniej i bliżej mieszkańców

inforail
07.10.2025 17:30
0 Komentarzy

Linia kolejowa łącząca Bydgoszcz z Fordonem przechodzi gruntowną modernizację, której efektem będzie zwiększenie prędkości pociągów, poprawa komfortu podróży oraz lepsza dostępność dla mieszkańców.

Inwestycja prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe i współfinansowana przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego to kolejny etap rozwoju nowoczesnego transportu kolejowego w regionie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie modernizacja linii kolejowej Bydgoszcz–Fordon?
  2. Jakie nowe przystanki i udogodnienia powstaną w ramach prowadzonych prac na tej trasie?
  3. W jaki sposób samorząd województwa wspiera rozwój regionalnych połączeń kolejowych i obniża koszty podróży dla pasażerów?

Nowoczesna infrastruktura dla pasażerów

Pasażerowie już teraz mogą korzystać z nowo przebudowanego peronu nr 2 na przystanku Bydgoszcz Fordon. Wyższy peron ułatwia wsiadanie do pociągów odjeżdżających w stronę centrum miasta. Na obiekcie zamontowano wiaty, ławki, oświetlenie oraz gabloty informacyjne z aktualnym rozkładem jazdy.

Wspólnie inwestując w przystanki kolejowe oddajemy pasażerom nowoczesną infrastrukturę, w której mogą w bezpiecznych i komfortowych warunkach oczekiwać na pociągi – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Po zakończeniu pierwszego etapu prac, na linię Bydgoszcz Wschód – Unisław Pomorski wróciły pociągi, a od czerwca liczba połączeń została zwiększona z 10 do 20 dziennie. To efekt decyzji Urzędu Marszałkowskiego, który jako organizator przewozów finansuje kursy regionalne.

Remont linii kolejowej nr 209
Remont linii kolejowej nr 209/foto: UMWKP

Kolejny etap: nowy przystanek i modernizacja torów

Wkrótce ruszą prace przy modernizacji pierwszego peronu oraz rozbudowie torowiska wraz z siecią trakcyjną. Po ich zakończeniu Bydgoszcz Fordon ponownie stanie się stacją kolejową, co umożliwi mijanie się składów jadących w kierunku Chełmży przez Ostromecko i Unisław.

Na trasie powstanie również nowy przystanek Bydgoszcz Stary Fordon, położony po północnej stronie wiaduktu przy ul. Fordońskiej. Inwestycja obejmuje także instalację nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, modernizację przejścia dla pieszych w rejonie ul. Wardyńskiego oraz remont wiaduktu nad ul. Jana Brzechwy.

Po zakończeniu wszystkich prac prędkość pociągów wzrośnie do 100 km/h, a podróż z Fordonu do dworca Bydgoszcz Główna potrwa zaledwie 18 minut.

Kolej bliżej mieszkańców

Modernizacja linii Bydgoszcz–Fordon to część szerokiego programu dostosowania infrastruktury kolejowej do potrzeb mieszkańców i układu osadniczego regionu. W ostatnich latach na wniosek samorządu województwa PKP PLK zbudowało i zmodernizowało nowe przystanki m.in. w:

  • Tucholi Rudzki Most,
  • Grudziądzu (Tuszewo, Śródmieście, Rządz),
  • Dąbrowie Chełmińskiej Centrum,
  • Grzybnie (pow. chełmiński),
  • Trzeciewnicy (pow. nakielski).

Samorząd województwa wspiera rozwój kolei także poprzez inwestycje w dworce – w ostatnich latach przebudowano obiekty w Solcu Kujawskim, Wąbrzeźnie i Tucholi.

Remont linii kolejowej nr 209
Remont linii kolejowej nr 209/foto: UMWKP

Inwestycje w nowoczesny transport

W ramach projektu BiT City powstał przystanek Bydgoszcz Błonie, a zmodernizowano Bydgoszcz Leśna i Bydgoszcz Bielawy. Do tego wybudowano linię tramwajową do Fordonu, która zapewnia szybkie połączenie z centrum miasta. W ostatniej dekadzie oddano również do użytku nowoczesne dworce: Bydgoszcz Główna i Toruń Główny.

Zmodernizowane obiekty w Włocławku i Janikowie także znacząco poprawiły warunki obsługi pasażerów.

Finansowanie i wsparcie przewozów

W 2025 roku samorząd województwa kujawsko-pomorskiego przeznacza na organizację przewozów kolejowych aż 200 mln złotych, współpracując z przewoźnikami Arriva i Polregio. Dzięki dotacjom w ramach taryfy kujawsko-pomorskiej ceny biletów są nawet o 40% niższe niż podstawowe.

Dodatkowo z budżetu województwa finansowane są koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – w wysokości 33 mln zł rocznie.

Komfort, szybkość i dostępność

Modernizacja linii Bydgoszcz–Fordon to inwestycja, która poprawi jakość podróży, zwiększy liczbę połączeń i zapewni mieszkańcom dostęp do bezpiecznego, ekologicznego i wygodnego transportu publicznego. Dzięki niej kolej staje się jeszcze bliższa mieszkańcom regionu i stanowi coraz bardziej konkurencyjną alternatywę dla transportu samochodowego.

Komentarze