SOR da Pradze cztery trolejbusy w ramach rozliczenia kary? Niecodzienna umowa z DPP
25 lipca 2025 r. czeski portal Československý dopravák ujawnił szczegóły nietypowego porozumienia zawartego między Dopravním podnikem Praha (DPP) a producentem SOR Libchavy.
Sprawa dotyczy zaległych kar umownych za opóźnienia i awaryjność pierwszych dostarczonych do stolicy Czech trolejbusów przegubowych SOR TNS 18. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaką formę rekompensaty za opóźnienia i awaryjność trolejbusów SOR TNS 18 zaproponował producent DPP w Pradze?
- Jakiej wartości była pierwotna kara umowna nałożona na SOR i na jaką kwotę ostatecznie się zgodzono po negocjacjach?
- Jakie znaczenie ma ta ugoda w kontekście planowanego przez DPP dużego przetargu na 180 trolejbusów?
Trolejbusowa piętnastka
Zamówienie, którego dotyczy ugoda, obejmowało 15 nowoczesnych trolejbusów przegubowych SOR TNS 18 z bateriami i elektryczną wyzbroją dostarczoną przez firmę Cegelec (obecnie przejętą przez Škoda Group). Pojazdy te zostały wprowadzone do eksploatacji na linii 58 w Pradze (Palmovka–Letňany), lecz ich wdrożenie napotkało poważne trudności. Poza opóźnioną dostawą, DPP zmagało się z powracającymi usterkami technicznymi.
Zgodnie z dokumentem ujawnionym w czeskim registru smluv, SOR zaproponował w ramach rekompensaty za opóźnienia dostarczenie czterech nowych, standardowych trolejbusów 12-metrowych – SOR TNS 12 – całkowicie nieodpłatnie. Pojazdy mają być przekazane najpóźniej do 31 marca 2026 r.
Według nieoficjalnych informacji od Československý dopravák , chodzi o pojazdy pochodzące z anulowanej dostawy dla Zlína i Otrokovic, dla których elektrykę dostarczyć ma teraz Škoda. Wartość czterech pojazdów została określona przez biegłego rzeczoznawcę i dokładnie odpowiada zredukowanej kwocie roszczenia DPP.
Początkowo łączna wartość kar, naliczanych za zwłokę i niewywiązywanie się z warunków technicznych, miała wynieść 107 mln CZK. Po negocjacjach DPP zgodziło się obniżyć roszczenie do kwoty 50.263.038 CZK + odsetki za zwłokę. Tyle właśnie – według ekspertyzy – warte są cztery trolejbusy SOR TNS 12, czyli: 1 trolejbus wyceniono na 12.687.037 CZK, co daje: 2.276.671 PLN brutto (przy kursie 1 CZK ≈ 0,1794 PLN) / 1.850.221 PLN netto (23% VAT). Jak zauważa Československý dopravák to więcej niż cena, jaką wcześniej zapłacił inny klient – Dopravní společnost Zlín–Otrokovice – za ten sam model.
W tle 180 trolejbusów
Podsumowując: Rozliczenie w formie „natury” jest wysoce niestandardowe, choć DPP znane jest z rygorystycznego podejścia do kar za opóźnienia przy dostawach pojazdów niskoemisyjnych i elektrycznych. Ugoda może jednak odciążyć obie strony z kosztownej batalii prawnej – pod warunkiem terminowego dostarczenia pojazdów.
Pamiętajmy też, że DPP Praga przygotowuje przetarg na 180 nowych trolejbusów o wartości przekraczającej 3 miliardy CZK, który wzbudził kontrowersje i został zakwestionowany przez tureckiego producenta Bozankaya w czeskim urzędzie ochrony konkurencji (ÚOHS). Sytuacja z SOR pokazuje, że rynek trolejbusów w Czechach staje się coraz bardziej konkurencyjny, ale też podatny na napięcia i opóźnienia, które skutkują milionowymi sankcjami.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze