Warszawa wybrała dostawców 89 elektrobusów. Z opcją. Irizar wchodzi do MZA
8 sierpnia 2025 r. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ogłosiły wybór najkorzystniejszych ofert w postępowaniu na zakup i dostawę 89 autobusów elektrycznych w ramach trzech części zamówienia.
Generalnie to zamówieni nazywa się „przetarg na dostawę 90 szt. autobusów elektrycznych wraz z prawem opcji”, ale część III dotycząca pojazdu autonomicznego została anulowana. Dlatego piszemy 89 sztuk plus zmawiający przedział dużą opcję (drugie tyle) na kolejne pojazdy w ramach tych kontraktów. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Który producent wygrał w zadaniach I i II przetargu MZA na autobusy elektryczne?
- Jakie były jednostkowe ceny netto autobusów Urbino 12 electric i Urbino 18 electric w ofercie zwycięzcy?
- Na kiedy zaplanowano dostawy nowych autobusów do Warszawy?
Trzy zadania
Przetarg MZA obejmował dostawę 29 autobusów MAXI (11,8–12,2 m), 50 przegubowych autobusów MEGA (17,5–18,2 m) oraz 10 pojazdów MIDI (9,25–10,65 m), wszystkie w wersji w pełni elektrycznej, z bateriami litowo-jonowymi ładowanymi przez złącze plug-in i minimalnym zasięgiem operacyjnym 300 km. Budżet wynosił odpowiednio:
- zadanie I – 99.162.600 PLN brutto,
- zadanie II – 238.620.000 PLN brutto,
- zadanie IV – 34.194.000 PLN brutto.
W Zadaniu I zwyciężył Solaris Bus & Coach z ofertą na 89.175.000 PLN brutto / 72.500.000 PLN netto, co daje jednostkowo 2.500.000 PLN netto za autobus Urbino 12 electric. Oferta zmieściła się w budżecie i uzyskała najwyższą liczbę punktów, m.in. dzięki pełnym punktom za trwałość baterii, panele fotowoltaiczne i wysoki zasięg. Drugi w kolejności Irizar e-mobility zaproponował 89.581.694,47 PLN brutto / 72.838.616 PLN netto (jednostkowo ok. 2.511.676 PLN netto), a trzeci Daimler Buses znacząco przekroczył budżet (106.296.600 PLN brutto).
W Zadaniu II, obejmującym 50 przegubowych MEGA, ponownie najlepszy okazał się Solaris Bus & Coach z ceną 227.550.000 PLN brutto / 185.000.000 PLN netto, co oznacza 3.700.000 PLN netto za jeden autobus Urbino 18 electric. Tu różnica względem konkurencji była wyraźna – oferty Irizara i Daimlera przekroczyły założony budżet. Solaris zdobył maksymalne punkty w kryteriach technicznych, szczególnie za trwałość baterii.
Wygrana Irizara
W Zadaniu IV zwyciężył Irizar e-mobility z ofertą 30.233.400 PLN brutto / 24.580.000 PLN netto, co oznacza 2.458.000 PLN netto za autobus MIDI ie bus 10. Konkurencja, czyli Daimler i Solaris, przekroczyła przewidzianą kwotę. Irizar zdobył maksymalną liczbę punktów za cenę, panele fotowoltaiczne i liczbę miejsc pasażerskich, choć ustępował Solarisowi w parametrach zasięgu.
Wybrane oferty wyróżniały się nie tylko korzystną ceną, ale też wysokimi wynikami w kryteriach technicznych. Mocną stroną Solarisa w zadaniach I i II była wysoka trwałość baterii oraz komplet punktów za wyposażenie dodatkowe. Irizar w Zadaniu IV zaoferował najlepszą relację ceny do wyposażenia, mieszcząc się w budżecie. Słabym punktem przegranych ofert była głównie cena oraz niższe parametry baterii.
Podstawa decyzji
Decyzja zamawiającego została oparta na przetargowych kryteriach:
✅ cena – 75%
✅ parametry techniczno-eksploatacyjne – 25% (punkty przyznawano m.in. za trwałość baterii, obecność paneli fotowoltaicznych, liczbę miejsc, podatność na naprawy powypadkowe, aktywne zawieszenie, systemy wspomagania hamowania, okres gwarancji i zasięg).
Nowe autobusy będą reprezentować standard High Energy, z bateriami od 320 do 600 kWh w zależności od długości, zaawansowanymi systemami asysty kierowcy (ADAS, MOIS, REIS), panelami fotowoltaicznymi, nowoczesnym wyposażeniem wnętrza i ergonomicznymi fotelami. Stanowisko kierowcy będzie wydzielone i wyposażone w dodatkowe zabezpieczenia. Dostawy zaplanowano na 2026 rok, tak aby pojazdy mogły wyjechać na stołeczne trasy zgodnie z harmonogramem MZA.
Link do zamówienia: MZA – zakup i dostawa 90 szt. autobusów elektrycznych
Komentarze