Tak wyglądają pierwsze autobusy elektryczne w MZK Biała Podlaska. Od Solarisa
MZK Biała Podlaska z elektrycznym debiutem. Solarisy Urbino 12 electric już w regularnym ruchu. To nowa era transportu publicznego w tym mieście.
2 czerwca 2025 roku w Białej Podlaskiej oficjalnie rozpoczęła się eksploatacja sześciu autobusów elektrycznych, które dotąd przechodziły testy w miejskiej spółce przewozowej. Tego dnia pojazdy zostały przekazane przez producenta do MZK, a prezydent Michał Litwiniuk ogłosił ich rozpoczęcie kursów na stałych liniach miejskich i gminnych. O tym projekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric trafiło już do Białej Podlaskiej?
- Jakie jest roczne zużycie energii przez testowy autobus na linii E, według informacji z miasta?
- Jakie elementy infrastruktury ładowania zostały zainstalowane w ramach projektu?
Po testach – do obsługi
Władze miasta Biała Podlaska realizują ambitny plan modernizacji transportu publicznego w ramach projektu „Budowa zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego miasta Biała Podlaska – etap II”. Projekt opiewa na ponad 80 milionów złotych, z czego aż 55 milionów to pozyskane dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. Miasto było jednym z pierwszych w kraju, które sięgnęły po środki z nowej perspektywy UE 2021–2027.
Najważniejszym elementem projektu jest zakup dwunastu autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric, których połowa – sześć pojazdów – została właśnie dostarczona. Pozostałe autobusy trafią do miasta latem 2025 roku. Pojazdy zostały wyposażone w pełną infrastrukturę ładowania – siedem dwustanowiskowych stacji ładowania (sześć w zajezdni przy ul. Brzegowej i jedna na pętli przy ul. Terebelskiej) oraz ładowarkę mobilną. Wszydtkie te urządzania pochodzą od łódzkiej firmy Enika. Dodatkowo, na budynkach MZK zamontowano instalację fotowoltaiczną i magazyn energii, co zwiększa efektywność energetyczną całego systemu.
Prezydent Litwiniuk podkreślił, że testy pojazdów w warunkach miejskich potwierdziły ich bardzo wysoką efektywność. Na przykładzie autobusu obsługującego linię E, który dziennie pokonuje 300 kilometrów, wykazano, że po całej trasie pozostawało jeszcze 37% zapasu energii, co daje komfort pracy nawet zimą bez potrzeby doładowywania w ciągu dnia.
Podlaska kompletacja
Autobusy są nowoczesne, bezemisyjne, ciche i ekonomiczne. Każdy z nich pomieści 80 pasażerów, z czego 29 na miejscach siedzących. Wyposażone są w system wykrywania martwego pola, kamery monitoringu, nowoczesne kasowniki umożliwiające płatność kartą oraz radar ostrzegający przed kolizją z pieszymi i pojazdami. Kierowcy, którzy wcześniej odbyli testy z przedstawicielami producenta, potwierdzają: pojazdy są dynamiczne, wygodne w prowadzeniu, nie szarpią przy ruszaniu, a koszt ich eksploatacji jest niższy o około 30% w porównaniu z dieslami.
Dla MZK Biała Podlaska to istotna zmiana – jedna trzecia floty zostanie w ciągu kilku tygodni wymieniona na pojazdy zeroemisyjne. Nowa flota obsługuje wszystkie trzynaście linii miejskich i gminnych. Z usług przewoźnika korzysta rocznie około 3 milionów pasażerów, a 56 kierowców (w tym jedna kobieta) pokonuje łącznie blisko 1,5 miliona kilometrów rocznie. Dodajmy, że nowe autobusy to nie tylko krok ku zielonej mobilności, ale i realna poprawa komfortu podróży i pracy kierowców.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze