Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tak wyglądają pierwsze autobusy elektryczne w MZK Biała Podlaska. Od Solarisa

infobus
05.06.2025 07:03
0 Komentarzy

MZK Biała Podlaska z elektrycznym debiutem. Solarisy Urbino 12 electric już w regularnym ruchu. To nowa era transportu publicznego w tym mieście.

2 czerwca 2025 roku w Białej Podlaskiej oficjalnie rozpoczęła się eksploatacja sześciu autobusów elektrycznych, które dotąd przechodziły testy w miejskiej spółce przewozowej. Tego dnia pojazdy zostały przekazane przez producenta do MZK, a prezydent Michał Litwiniuk ogłosił ich rozpoczęcie kursów na stałych liniach miejskich i gminnych. O tym projekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric trafiło już do Białej Podlaskiej?
  2. Jakie jest roczne zużycie energii przez testowy autobus na linii E, według informacji z miasta?
  3. Jakie elementy infrastruktury ładowania zostały zainstalowane w ramach projektu?
Biała Podlaska z elektrycznym debiutem. Solarisy Urbino 12 electric już w regularnym ruchu
Biała Podlaska z elektrycznym debiutem. Solarisy Urbino 12 electric już w regularnym ruchu

Po testach – do obsługi

Władze miasta Biała Podlaska realizują ambitny plan modernizacji transportu publicznego w ramach projektu „Budowa zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego miasta Biała Podlaska – etap II”. Projekt opiewa na ponad 80 milionów złotych, z czego aż 55 milionów to pozyskane dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. Miasto było jednym z pierwszych w kraju, które sięgnęły po środki z nowej perspektywy UE 2021–2027.

Najważniejszym elementem projektu jest zakup dwunastu autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric, których połowa – sześć pojazdów – została właśnie dostarczona. Pozostałe autobusy trafią do miasta latem 2025 roku. Pojazdy zostały wyposażone w pełną infrastrukturę ładowania – siedem dwustanowiskowych stacji ładowania (sześć w zajezdni przy ul. Brzegowej i jedna na pętli przy ul. Terebelskiej) oraz ładowarkę mobilną. Wszydtkie te urządzania pochodzą od łódzkiej firmy Enika. Dodatkowo, na budynkach MZK zamontowano instalację fotowoltaiczną i magazyn energii, co zwiększa efektywność energetyczną całego systemu.

Prezydent Litwiniuk podkreślił, że testy pojazdów w warunkach miejskich potwierdziły ich bardzo wysoką efektywność. Na przykładzie autobusu obsługującego linię E, który dziennie pokonuje 300 kilometrów, wykazano, że po całej trasie pozostawało jeszcze 37% zapasu energii, co daje komfort pracy nawet zimą bez potrzeby doładowywania w ciągu dnia.

Podlaska kompletacja

Autobusy są nowoczesne, bezemisyjne, ciche i ekonomiczne. Każdy z nich pomieści 80 pasażerów, z czego 29 na miejscach siedzących. Wyposażone są w system wykrywania martwego pola, kamery monitoringu, nowoczesne kasowniki umożliwiające płatność kartą oraz radar ostrzegający przed kolizją z pieszymi i pojazdami. Kierowcy, którzy wcześniej odbyli testy z przedstawicielami producenta, potwierdzają: pojazdy są dynamiczne, wygodne w prowadzeniu, nie szarpią przy ruszaniu, a koszt ich eksploatacji jest niższy o około 30% w porównaniu z dieslami.

Dla MZK Biała Podlaska to istotna zmiana – jedna trzecia floty zostanie w ciągu kilku tygodni wymieniona na pojazdy zeroemisyjne. Nowa flota obsługuje wszystkie trzynaście linii miejskich i gminnych. Z usług przewoźnika korzysta rocznie około 3 milionów pasażerów, a 56 kierowców (w tym jedna kobieta) pokonuje łącznie blisko 1,5 miliona kilometrów rocznie. Dodajmy, że nowe autobusy to nie tylko krok ku zielonej mobilności, ale i realna poprawa komfortu podróży i pracy kierowców.

Biała Podlaska z elektrycznym debiutem. Solarisy Urbino 12 electric już w regularnym ruchu
Biała Podlaska z elektrycznym debiutem. Solarisy Urbino 12 electric już w regularnym ruchu

Komentarze