Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

120 autobusów dla ZTM Warszawa: Do miejskich przewozów i w razie wojny. Analiza SWZ

infobus
11.09.2025 08:06
0 Komentarzy

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie szuka dostawców 120 autobusów z silnikiem diesla klasy I kategorii MEGA.

Przetarg został podzielony na dwie równe części (po 60 sztuk). Do tego dochodzi opcja na kolejne 50 jednostek. O ogłoszeniu postępowania przetargowego na nowe autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Czas przyjrzeć się zapisom SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów chce zamówić ZTM Warszawa i w jaki sposób podzielono przetarg?
  2. Jakie nietypowe wymaganie dotyczące adaptacji wnętrza pojazdów pojawiło się w specyfikacji?
  3. Jakie elementy kryteriów oceny ofert mogą wskazywać na faworyta przetargu?
120 autobusów dla ZTM Warszawa: Do miejskich przewozów i w razie wojny. Analiza SWZ / fot. WTP
120 autobusów dla ZTM Warszawa: Do miejskich przewozów i w razie wojny. Analiza SWZ / fot. WTP

Kryteria oceny ofert

ZTM wyodrębnił dziewięć kryteriów oceny ofert:

  • cenę – 60 pkt,
  • moc silnika powyżej 240,01 kW – 4 pkt,
  • wartość momentu obrotowego silnika powyżej 1600,01 Nm – 4 pkt,
  • podział szyby przedniej na trzy części (część górna, część dolna lewa i dolna prawa; podział części dolnej słupkiem środkowym) – 5 pkt,
  • części poszyć bocznych podzielone pionowo na segmenty i dodatkowo poziomo na część górną i dolną w całym pasie podokiennym, montowane bez użycia kleju, spawów itp. –  5 pkt,
  • największa liczba miejsc pasażerskich, siedzących i stojących ogółem w zaoferowanym typie autobusu – 10 pkt,
  • zaoferowanie systemu inteligentnego wspomagania hamowania –  2 pkt,
  • najniższe zużycie paliwa – 9 pkt,
  • największa wartość rabatu na części zamienne i materiały – 1 pkt.
120 autobusów dla ZTM Warszawa: Do miejskich przewozów i w razie wojny. Analiza SWZ / fot. WTP
120 autobusów dla ZTM Warszawa: Do miejskich przewozów i w razie wojny. Analiza SWZ / fot. WTP

„Wojenne” autobusy

Nowe autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,2 m. Wymagana pojemność pasażerska to minimum 130 osób. Autobusy muszą posiadać co najmniej 39 miejsc siedzących.

Autobusy mają być napędzane przez silnik zasilany olejem napędowym (ON), o mocy minimum 200 kW i pojemności skokowej w przedziale 7.000 dm3 – 11.000 dm3. Silnik musi spełniać normę emisji spalin Euro 6. Zbiornik paliwa ma mieć pojemność min. 280 dm3.

ZTM ma rygorystyczne wymagania względem siedzeń pasażerskich. Fotele mają mieć ściśle określone nachylenie – tj. siedzisko z minimalnym spadkiem siedziska ku części tylnej o 4° i z odpowiednio nachylonym oparciem – minimalne pochylenie oparcia ma wynosić 17°. Pokrycie foteli będzie wykonane ze skóry ekologicznej posiadające wierzchnią stronę fakturowaną (zapobiegającą ześlizgiwaniu się z fotela). Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz. Warszawskim standardem jest wyposażenie kabiny w urządzenie uniemożliwiające uruchomienie silnika przez osoby znajdujące się pod wpływem alkoholu.

Zamawiający chce, aby nowe autobusy były wyposażone w systemy bezpieczeństwa, wspomagające jazdę kierowcy – np. ADAS, MOIS, REIS, DDAW.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się tablice – monitory LCD. Chodzi o tablice podsufitowe – których zadaniem będzie wyświetlanie nazwy krańca, do którego zmierza pojazd, trasy przejazdu (ulice z przystankami) oraz reklam i ogłoszeń w dolnej części. Do tego dojdą tablice boczne (o przekątnej minimum 37 cali) wyświetlające trasę przejazdu, prezentowaną w zdefiniowanym układzie graficznym, a także informacje o czasie przejazdu pomiędzy bieżącym przystankiem a każdym kolejnym na trasie.

Zupełną nowością jest wymóg, aby autobusy miały techniczną możliwość adaptacji wnętrza w warunkach specjalnych do przewozu czterech osób w pozycji leżącej na noszach. Przewóz osób powinien się odbywać na zamocowanych noszach lub leżankach o standardowych parametrach, które stanowić będą wyposażenie dodatkowe autobusu – 4 szt. na pojazd. Adaptacja wnętrza powinna być przeprowadzona przy pomocy powszechnie dostępnych narzędzi, a jeżeli wymagane byłyby do tego specjalistyczne narzędzia, wykonawca ma je dostarczyć w ramach dostawy pojazdów.

120 autobusów dla ZTM Warszawa: Do miejskich przewozów i w razie wojny. Analiza SWZ / fot. WTP
120 autobusów dla ZTM Warszawa: Do miejskich przewozów i w razie wojny. Analiza SWZ / fot. WTP

Podsumowanie

Kryteria oceny ofert dość jednoznacznie wskazują na faworyta tego przetargu. Gdy popatrzymy na punkty za szybę przednią dzieloną na trzy części, czy też poszycie boczne dzielone w pionie i poziomie bez użycia kleju to na pierwszy plan wysuwa się Solaris.

Warto dodać, że zamawiane autobusy będą pierwszymi, które muszą zostać przystosowane do specjalnych warunków. Mowa tu o ewentualności przewozu osób na noszach lub w pozycji leżącej. ZTM Warszawa postawiło przed producentami wysoko poprzeczkę. Kto ostatecznie spełni wymogi zamawiającego i złoży ofertę? Tego dowiemy się w dniu 23 września.

Przetarg można śledzić na stronie: https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/179228/details

Komentarze