MZK Bielsko-Biała dokłada i ma kolejną, nową marką we flocie. Tym razem w kategorii MINI
19 listopada 2025 roku MZK Bielsko-Biała poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę jednego elektrobusu klasy I kategorii MIDI.
Jedyną i zarazem zwycięską propozycję złożyła firma Kinetik – polski diler tureckiego procenta z chorwackimi korzeniami. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaki model elektrobusu zaoferowała w przetargu firma Kinetik?
- O ile oferta Kinetika przekroczyła budżet MZK Bielsko-Biała?
- Ile punktów zdobyła zwycięska oferta w kryterium warunków gwarancji?
Co chciało MZK?
Przetarg dotyczył dostawy jednego fabrycznie nowego autobusu elektrycznego klasy I kategorii MIDI przeznaczonego do obsługi krótkich linii miejskich w Bielsku-Białej. Miasto chciało wzmocnić segment najmniejszych pojazdów zeroemisyjnych i wprowadzić kolejny elektryczny autobus do ruchu jeszcze w 2026 roku. Zamawiający wymagał pojazdu niskopodłogowego z zasięgiem umożliwiającym całodzienne kursowanie na liniach o mniejszym potoku pasażerskim.
Do tego bielski midibus powinien cechować się długością od 7,5 do 8,4 m i wysokością max 3,4 m. MZK dopuszcza stopnie poprzeczne za drzwiami środkowymi. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez dwoje drzwi w układzie: 1 – 2 – 0.
Kluczowe były parametry eksploatacyjne, pojemność magazynów energii, możliwość ładowania typu plug-in oraz rozwiązania wspierające pracę kierowcy i obsługę pasażerów, w tym pełny standard systemów informacji pasażerskiej. Elektrobus ma być przystosowany do ładowania za pomocą złącza plug-in.
Jedna oferta
Do MZK wpłynęła jedna oferta. Kinetik Sp. z o.o. zaproponował dostawę autobusu Karsan e-ATAK za 2.945.850 PLN brutto, czyli 2.395.000 PLN netto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 2.460.000 PLN brutto, więc oferta była wyższa od budżetu o 485.850 PLN. Pomimo tego MZK zdecydował się ją przyjąć, uznając ją za jedyną ważną i spełniającą wymagania.
Analizując ofertę w relacji do budżetu, różnica była znacząca, ale zamawiający uznał, że przedstawiona propozycja mieści się w realnych kosztach rynkowych dla pojazdów klasy MINI zasilanych energią elektryczną. Największą liczbę punktów oferta zdobyła w kryterium ceny, gdzie automatycznie otrzymała pełne 60 punktów, jako że była jedyną propozycją w postępowaniu.
W zakresie rozwiązań technicznych wykonawca zdobył 16 punktów, co potwierdziło zgodność konstrukcji pojazdu z oczekiwaniami MZK. Najsłabszym elementem okazały się warunki gwarancji, za które Kinetik uzyskał tylko 1 punkt, co było wyraźnie niższym wynikiem względem maksymalnej możliwej oceny. W kryterium autoryzacji serwisowej wykonawca otrzymał pełne 10 punktów, zapewniając MZK możliwość realizowania napraw i obsługi w autoryzowanej sieci. Łączna punktacja na poziomie 87 punktów zdecydowała o wyborze tej oferty.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1176608
Zakupowe tło
Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej systematycznie modernizuje swój tabor, stawiając na pojazdy nisko- i zeroemisyjne. Tylko w 2025 roku spółka podpisała szereg umów na dostawy nowoczesnych autobusów elektrycznych, wodorowych i hybrydowych.
We wrześniu podpisano kontrakt z hiszpańskim producentem Irizar e-mobility na dostawę 12 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI (12-metrowych) o łącznej wartości 37.800.000 PLN brutto. Pojazdy mają wyjechać na ulice miasta w pierwszej połowie 2026 roku. Wcześniej, w sierpniu, MZK zawarł również umowę z Solaris Bus & Coach na zakup czterech przegubowych elektrobusów (18-metrowych) za 18.200.000 PLN brutto.
To jednak nie koniec. W ramach projektu „Rozwój przyjaznego środowisku transportu zbiorowego w Bielsku-Białej”, współfinansowanego z Funduszy Europejskich dla Śląskiego, przewoźnik zamówił także sześć autobusów wodorowych marki Solaris oraz cztery pojazdy typu mild hybrid – także od Solarisa. Wartość tej umowy to 15.100.000 PLN, a całkowita wartość projektu przekracza 30.000.000 PLN, z czego ponad 19.000.000 PLN stanowi dofinansowanie unijne. Wszystkie pojazdy mają być klimatyzowane, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, ładowarki USB oraz szereg rozwiązań podnoszących komfort i bezpieczeństwo podróży.
Z kolei w sierpniu br. bielski Miejski Zakład Komunikacyjny zawarł dwie umowy na leasing autobusów z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach i Pekao Leasing. W najbliższych latach trafi do niego łącznie 19 pojazdów. Wartość umów to blisko 60 mln zł. Tym samym do końca 2026 roku na ulice Bielska-Białej ma wyjechać 37 nowych autobusów, z czego ponad połowa to pojazdy zeroemisyjne.





Komentarze