PKP Intercity liczy na sukces przy zakupie 109 wagonów od DB Regio. Mogą pojeździć jeszcze 15 lat
Jak już informowaliśmy PKP Intercity złożyły ofertę zakupu do 109 używanych wagonów pasażerskich od niemieckiego przewoźnika DB Regio AG.
Jak wynika z ogłoszenia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, postępowanie prowadzone jest w trybie tzw. dobrowolnej przejrzystości ex ante, co oznacza, że zakup ma zostać zrealizowany bez przetargu, w formie bezpośredniej transakcji z niemieckim partnerem.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego PKP Intercity zdecydowało się na zakup używanych wagonów od DB Regio?
- Na jakich zasadach ma zostać przeprowadzona transakcja z niemieckim przewoźnikiem?
- Jakie znaczenie dla rozwoju oferty PKP Intercity będzie miało pozyskanie 109 wagonów z Niemiec?
Tabor z Niemiec dla rosnącej liczby pasażerów
Jak podkreśla przewoźnik, pozyskanie wagonów od DB Regio jest odpowiedzią na dynamicznie rosnącą liczbę pasażerów korzystających z usług PKP Intercity. Spółka liczy, że wagony – mimo iż używane – pozostaną w eksploatacji przez kolejne 15 lat, po odpowiednich modernizacjach i dostosowaniu do polskich standardów technicznych.
Nowe-stare wagony mają zwiększyć dostępność miejsc w pociągach krajowych i regionalnych, zwłaszcza w okresach wzmożonego ruchu pasażerskiego. Dla PKP Intercity będzie to także sposób na tymczasowe uzupełnienie taboru, zanim zakończą się trwające kontrakty na dostawy nowych wagonów i modernizacje istniejących.
Zakup bez przetargu – w trybie ex ante
Zastosowanie procedury dobrowolnej przejrzystości ex ante pozwala na przeprowadzenie transakcji bez klasycznego postępowania przetargowego, przy zachowaniu pełnej zgodności z prawem unijnym. Tryb ten jest stosowany w sytuacjach, gdy istnieje tylko jeden możliwy dostawca spełniający wymagania zamawiającego lub gdy zakup dotyczy specyficznego sprzętu, którego pozyskanie w standardowym przetargu byłoby nieefektywne lub zbyt czasochłonne.
DB Regio AG, z siedzibą we Frankfurcie nad Menem, to jeden z największych operatorów regionalnych w Niemczech i spółka należąca do grupy Deutsche Bahn. Wagony oferowane przez DB Regio były eksploatowane na połączeniach krajowych i są technicznie kompatybilne z europejskimi standardami eksploatacyjnymi.
Wsparcie dla rozwoju siatki połączeń
Planowany zakup ma charakter uzupełniający i wpisuje się w strategię PKP Intercity, której celem jest zapewnienie odpowiedniej podaży miejsc w pociągach w czasie intensywnego rozwoju przewozów. Spółka odnotowuje rekordowe wyniki frekwencyjne – w 2024 roku z jej usług skorzystało ponad 70 mln pasażerów, a prognozy na 2025 rok wskazują dalszy wzrost.
Wagony z DB Regio, po niezbędnych przeglądach i adaptacjach, mogłyby zostać skierowane na połączenia krajowe średniego zasięgu, wspierając zarówno segment ekonomiczny, jak i komercyjny oferty PKP Intercity.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok








Komentarze