Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity liczy na sukces przy zakupie 109 wagonów od DB Regio. Mogą pojeździć jeszcze 15 lat

inforail
14.11.2025 13:30
0 Komentarzy

Jak już informowaliśmy PKP Intercity złożyły ofertę zakupu do 109 używanych wagonów pasażerskich od niemieckiego przewoźnika DB Regio AG.

Jak wynika z ogłoszenia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, postępowanie prowadzone jest w trybie tzw. dobrowolnej przejrzystości ex ante, co oznacza, że zakup ma zostać zrealizowany bez przetargu, w formie bezpośredniej transakcji z niemieckim partnerem.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego PKP Intercity zdecydowało się na zakup używanych wagonów od DB Regio?
  2. Na jakich zasadach ma zostać przeprowadzona transakcja z niemieckim przewoźnikiem?
  3. Jakie znaczenie dla rozwoju oferty PKP Intercity będzie miało pozyskanie 109 wagonów z Niemiec?
DB Regio
Wagon DB Regio/źródło: Wikipedia

Tabor z Niemiec dla rosnącej liczby pasażerów

Jak podkreśla przewoźnik, pozyskanie wagonów od DB Regio jest odpowiedzią na dynamicznie rosnącą liczbę pasażerów korzystających z usług PKP Intercity. Spółka liczy, że wagony – mimo iż używane – pozostaną w eksploatacji przez kolejne 15 lat, po odpowiednich modernizacjach i dostosowaniu do polskich standardów technicznych.

Nowe-stare wagony mają zwiększyć dostępność miejsc w pociągach krajowych i regionalnych, zwłaszcza w okresach wzmożonego ruchu pasażerskiego. Dla PKP Intercity będzie to także sposób na tymczasowe uzupełnienie taboru, zanim zakończą się trwające kontrakty na dostawy nowych wagonów i modernizacje istniejących.

Zakup bez przetargu – w trybie ex ante

Zastosowanie procedury dobrowolnej przejrzystości ex ante pozwala na przeprowadzenie transakcji bez klasycznego postępowania przetargowego, przy zachowaniu pełnej zgodności z prawem unijnym. Tryb ten jest stosowany w sytuacjach, gdy istnieje tylko jeden możliwy dostawca spełniający wymagania zamawiającego lub gdy zakup dotyczy specyficznego sprzętu, którego pozyskanie w standardowym przetargu byłoby nieefektywne lub zbyt czasochłonne.

DB Regio AG, z siedzibą we Frankfurcie nad Menem, to jeden z największych operatorów regionalnych w Niemczech i spółka należąca do grupy Deutsche Bahn. Wagony oferowane przez DB Regio były eksploatowane na połączeniach krajowych i są technicznie kompatybilne z europejskimi standardami eksploatacyjnymi.

Wsparcie dla rozwoju siatki połączeń

Planowany zakup ma charakter uzupełniający i wpisuje się w strategię PKP Intercity, której celem jest zapewnienie odpowiedniej podaży miejsc w pociągach w czasie intensywnego rozwoju przewozów. Spółka odnotowuje rekordowe wyniki frekwencyjne – w 2024 roku z jej usług skorzystało ponad 70 mln pasażerów, a prognozy na 2025 rok wskazują dalszy wzrost.

Wagony z DB Regio, po niezbędnych przeglądach i adaptacjach, mogłyby zostać skierowane na połączenia krajowe średniego zasięgu, wspierając zarówno segment ekonomiczny, jak i komercyjny oferty PKP Intercity.

Komentarze