PKP Intercity odpowiada w sprawie RegioJet: Działamy w sposób transparentny, zgodny z etyką i prawem
Spółka PKP Intercity działa w sposób transparentny, zgodny ze standardami etyki i obowiązującymi przepisami – poinformowało PAP biuro prasowe przewoźnika w odpowiedzi na pytania dot. zarzutów RegioJet.
Czeski przewoźnik twierdzi, że jest dyskryminowany na polskim rynku.
Rozkład jazdy:
- Jakie zarzuty wobec PKP Intercity formułuje czeski przewoźnik RegioJet w kontekście konkurencji na polskim rynku kolejowym?
- W jaki sposób PKP Intercity odniosło się do oskarżeń o dyskryminację i brak transparentności?
- Jakie działania zapowiedział RegioJet w odpowiedzi na swoje zarzuty wobec polskich spółek kolejowych?
Bez dodatkowych komentarzy
„PKP Intercity jako Spółka Skarbu Państwa prowadzi swoją działalność w sposób w pełni transparentny oraz zgodny z najwyższymi standardami etyki i obowiązującymi przepisami prawa” – przekazało PAP biuro prasowe przewoźnika w odpowiedzi na pytania dotyczące zarzutów czeskiej spółki RegioJet.
„W związku z prowadzonymi czynnościami przez właściwe organy, spółka nie udziela dodatkowych komentarzy w tej sprawie” – dodano.
W poniedziałek czeska spółka RegioJet przekazała w informacji prasowej, że jest nierówno traktowana na polskim rynku kolejowych przewozów pasażerskich przez różne spółki związane z PKP S.A. Firma zapowiedziała, że w związku z tym przygotowuje skargę do Urzędu Transportu Kolejowego oraz wniosek do Komisji Europejskiej.
RegioJet skarży się na naruszanie zasad uczciwej konkurencji, m.in. przez dyskryminowanie przy przydzielania rozkładów jazdy przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które zarządzają infrastrukturą. Jako dowód wskazano, że uśrednione czasy przejazdu czeskich pociągów na trasie między Krakowem a Warszawą mają być o 8–9 minut dłuższe niż przejazdy polskiego przewoźnika, a jedna ich para musi dodatkowo kursować trasą objazdową przez Zawiercie.
„Jeszcze gorsza sytuacja wystąpiła w przypadku połączenia Praga – Warszawa przez stację Katowice, gdzie nie podjęto nawet procesu trasowania zgodnie z zamówieniem RegioJet, przy czym państwowemu przewoźnikowi zasiedziałemu pociągi komercyjne przez remontowaną stację Katowice poprowadzono” – wskazał Radim Janczura, właściciel RegioJet.
Jako przykład dyskryminacji czeski przewoźnik podał także odmowę dostępu do powierzchni reklamowych na dworcach zarządzanych przez PKP S.A. i podmioty dysponujące tą powierzchnią. „Podmioty te odmawiały RegioJetowi możliwości wykupu reklam argumentując, iż RegioJet jest bezpośrednią konkurencją dla PKP Intercity, które również prowadzi przewozy pasażerskie” – wskazano w komunikacie. Sytuacja miała się poprawić po ujawnieniu sprawy przez media.
RegioJet oświadczyło też, że napotyka utrudnienia w związku z brakiem pełnej informacji pasażerskiej w wyszukiwarce na stronie www.pkp.pl należącej do zarządcy dworców.
Czeski przewoźnik wskazał też na groźby dyscyplinarnych zwolnień kierowanych do pracowników polskiego przewoźnika w przypadku podjęcia przez nich współpracy i świadczenia usług dla RegioJet.
Według doniesień portalu WP, PKP Intercity zaalarmowała w ubiegłym tygodniu służby po tym, jak prezes spółki dostał „niepokojące” wiadomości od właściciela konkurencyjnego RegioJet. Sprawa trafiła do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Firma RegioJet zapewniła WP, że nie ma sobie nic do zarzucenia i potwierdziła, że Janczura wysyłał nieformalne wiadomości do prezesa PKP Intercity za pośrednictwem aplikacji WhatsApp.
Założycielem, właścicielem i dyrektorem zarządzającym RegioJet jest Radim Janczura. W 2011 r. na czeskie tory wyjechały żółte pociągi tej firmy. Janczura otwarcie zapowiadał, że chce zlikwidować państwowy monopol w transporcie. Startował w przetargach na połączenia dalekobieżne i lokalne. Wszedł na rynek słowacki, węgierski, austriacki i niemiecki.
Pod koniec 2024 r. polski Urząd Transportu Kolejowego udzielił firmie Janczury licencji na prowadzenie komercyjnych połączeń kolejowych. RegioJet ma zezwolenia m.in. na obsługiwanie tras Gdynia-Kraków, Kraków-Warszawa, Warszawa-Gdynia, Warszawa-Przemyśl, Przemyśl-Hanower, Warszawa-Wiedeń oraz na sezonowe połączenie do Rijeki i Splitu w Chorwacji.
Aktualnie żółte pociągi obecne są tylko na jednej krajowej trasie w Polsce – między Krakowem a Warszawą. Realizowane jest także połączenie z Pragi do Przemyśla i Krakowa. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok




Komentarze