Trzy oferty we wrocławskim przetargu na linie autobusowe do Miękini. Bez Mobilis
27 października 2025 roku Wydział Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego Wrocławia otworzył oferty w przetargu na obsługę kolejnych aglomeracyjnych linii autobusowych.
Chodzi o miejskie i trasy – na terenie Wrocławia oraz gmin Miękinia i Kąty Wrocławskie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo, w kontekście integracji aglomeracyjnego transportu publicznego i zakupu 31 nowych autobusów, w tym sześciu elektrycznych.
Rozkład jazdy:
- Ile ofert złożono w przetargu na obsługę nowych linii autobusowych we Wrocławiu i które konsorcjum zaproponowało najniższą cenę?
- Jakie kryteria oceny ofert przewidziano w postępowaniu?
- Kiedy planowane jest rozpoczęcie obsługi nowych linii autobusowych?
31 autobusów
Przedmiotem zamówienia jest sześcioletnia obsługa 12 linii miejskich i aglomeracyjnych z użyciem fabrycznie 31 nowych autobusów, w tym 6 zeroemisyjnych. Połączenia mają zintegrować centrum Wrocławia z dynamicznie rozwijającymi się strefami podmiejskimi oraz poprawić transport w zachodnich dzielnicach miasta. To kontynuacja współpracy Wrocławia z gminami ościennymi – zapoczątkowanej w 2024 roku umową z firmą Kłosok na linie 9xx do Czernicy, Długołęki i Wiszni Małej.
Wszystkie pojazdy muszą być klimatyzowane, niskopodłogowe, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, porty USB, Wi-Fi oraz systemy bezpieczeństwa (bramki liczące, asystent hamowania, detekcja pieszych). Dodatkowo: defibrylatory AED, a w pojazdach klasy MIDI – udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Planowane uruchomienie nowej obsługi: wakacje 2026 roku.
Analiza ofert
Wpłynęły trzy oferty:
- Konsorcjum Nowak Transport / Transgór SA / LZ Lazar / PKS Południe z ceną : 335.635.145,74 PLN netto (8%) / 362.486.957,40 PLN brutto
- Konsorcjum PKS Gostynin / PKS Skierniewice z ceną: 237.361.888,80 PLN netto (8%) / 256.351.240,90 PLN brutto
- Konsorcjum PT Kłosok / Jutrans z ceną: 249.917.729,73 PLN netto (8%) / 269.911.147,11 PLN brutto
Z kolei budżet zamawiającego to 325.548.125,99 PLN brutto / 301.434.375,92 PLN netto (8%)
Najniższą ofertę złożyło konsorcjum PKS Gostynin/Skierniewice i ta propozycja swobodnie mieści się w budżecie. Pozostałe oferty również są w akceptowalnym zakresie, z wyjątkiem propozycji Nowaka, która nieznacznie przekracza limit.
Mobilis tylko ze skargą
Największym zaskoczeniem jest brak oferty od Mobilisu – firmy, która wcześniej zaskarżyła zapisy SWZ do KIO i Sądu Okręgowego w Warszawie. Zarzuty dotyczyły m.in. przetwarzania danych z monitoringu i sposobu liczenia zasięgu autobusów elektrycznych.
W wyniku orzeczeń KIO i sądu, Zamawiający musiał wprowadzić zmiany w dokumentacji:
- zmieniono sposób liczenia średniego zasięgu autobusów elektrycznych (testy e-SORT 2),
- zmodyfikowano zapisy dotyczące systemu monitoringu – wprowadzono współadministrowanie danych przez Zamawiającego i Wykonawcę.
Pomimo że uwagi Mobilisu zostały częściowo uwzględnione, firma nie złożyła oferty, natomiast Wrocław ma trzy inne propozycje, , gdzie wybór zwycięzcy nastąpi na podstawie następujących kryteriów:
- ✅ Cena – 60%
- ✅ Jakość techniczna autobusów – 30%
- ✅ Zasięg autobusów zeroemisyjnych – 5%
- ✅ Obecność asystenta hamowania – 5%
Parametry techniczne
Wymagane: 26 autobusów typu solo (w tym 6 elektrycznych) oraz 5 pojazdów klasy MIDI. Pojazdy muszą spełniać wymagania w zakresie:
- niskiej emisyjności,
- komfortu pasażerskiego (klimatyzacja, Wi-Fi, USB),
- bezpieczeństwa (asystent hamowania, detekcja pieszych, AED),
- nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej (głosowa i wizualna).
Będą to analogiczne pojazdy do tych, jakie do I pakietu aglo linii zamówiła firma Kłosok. Wprowadziła ona w sierpniu 2025 roku na trasach łączących stolicę Dolnego Śląska z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą 66 nowych autobusów marki Mercedes-Benz i SOR, w tym 11 zeroemisyjnych „elektryków”. Obsługą przewozów zajmą się dwaj przewoźnicy: Kłosok sp. z o.o. i Nowak Transport, którzy miasto podpisało z miastem 6-letnie kontrakty o wartości około 700 mln zł.
Nowe pojazdy są nie tylko niskopodłogowe i klimatyzowane, ale także dostosowane do potrzeb pasażerów o ograniczonej mobilności. Na pokładzie znajdują się m.in. ładowarki USB, Wi-Fi oraz – co jest nowością w transporcie aglomeracyjnym – defibrylatory AED. Każdy autobus został wyposażony także w systemy bezpieczeństwa, takie jak asystent hamowania, alko-blokada dla kierowcy czy system wykrywania pieszych i rowerzystów. Pasażerowie mogą kupić bilet bezpośrednio w pojeździe – przy użyciu Urbancard EP lub karty płatniczej. Od sierpnia 2025 roku system Urbancard objął wszystkie linie 9xx, rozszerzając zasięg biletowej integracji Wrocławia i gmin ościennych.










Komentarze