Busworld 2025: Scania z platformą pod autokary elektryczne. Nadchodzi nowa era
Na Busworld Europe 2025 Scania pokazała swoją pierwszą wysokopodłogową platformę bateryjno-elektryczną i tym samym z impetem wchodzi w nowy segment elektromobilności.
Nowa konstrukcja umożliwia budowę autobusów i autokarów zeroemisyjnych, odpowiadających na potrzeby zarówno transportu miejskiego, jak i dalekobieżnego.
Rozkład jazdy:
Autokary elektryczne
Największym przełomem jest zastosowanie nowej platformy w autobusach dalekobieżnych – segment do tej pory trudny do elektryfikacji. Nowe autokary Scanii oferują zasięg do 600 km oraz przestrzeń bagażową niemal równą tej w pojazdach spalinowych. To kluczowy parametr, który otwiera drzwi do zastosowań takich jak:
- połączenia międzymiastowe średniego dystansu,
- transfery lotniskowe,
- przewozy grup sportowych i VIP.
Scania celuje nie tylko w rynek turystyczny. Nowa platforma znajdzie zastosowanie także w:
- autobusach szkolnych,
- pojazdach miejskich wysokopodłogowych,
- autobusach turystycznych i widokowych,
- systemach BRT (Bus Rapid Transit) w miastach Azji, Afryki i Ameryki Południowej.
Modułowa budowa pozwala producentom nadwozi na elastyczne dopasowanie pojazdu do lokalnych potrzeb i warunków eksploatacji.
Mocna technologia, gotowa do pracy
Nowa platforma bazuje na sprawdzonych komponentach Scanii: silniku elektrycznym o mocy do 330 kW, akumulatorach o łącznej pojemności do 534 kWh (480 kWh dostępne) i szybkim ładowaniu o mocy do 325 kW. Platforma obsługuje różne formaty nadwozi, co pozwala zróżnicowanym operatorom szybko wdrażać nowe pojazdy.
Elektryfikacja nie kończy się na miastach
Premiera Scanii wpisuje się w szerszy trend rozszerzania elektromobilności poza granice obszarów miejskich. Coraz więcej operatorów autokarowych w Europie i na świecie szuka rozwiązań pozwalających na zeroemisyjny transport dalekobieżny, dostosowany do różnych scenariuszy ładowania i eksploatacji.
Scania wspiera ten proces nie tylko technologią pojazdów, ale też kompletnym ekosystemem usług: inteligentne ładowanie, przewidywalność kosztów, przejrzystość rozliczeń i dostęp do publicznych stacji ładowania dostosowanych do pojazdów ciężkich w ramach Scania Charging Access.
„Wprowadzenie wysokopodłogowej platformy BEV to nie tylko premiera naszych pierwszych autokarów elektrycznych – to także mocny sygnał, że Scania jest gotowa być zaufanym partnerem w transformacji transportu na zrównoważony” – podkreśla Carl-Johan Lööf, szef zarządzania produktem w Scania People Transport Solutions.
„Nowa platforma łączy zeroemisyjność z praktycznymi potrzebami operatorów – zarówno w miastach, jak i w segmencie autokarowym. To realna odpowiedź na wyzwania stojące przed branżą.”
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze