Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Legnica bez ofert na jeden elektrobus – postępowanie unieważnione

infobus
01.10.2025 07:03
0 Komentarzy

29 września 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy poinformowało o otwarciu ofert w postępowaniu dotyczącym zakupu jednego autobusu elektrycznego klasy I kategorii MAXI.

Postępowanie zakończyło się jednak brakiem ofert, co skutkuje unieważnieniem procedury. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo, przyglądając się szczegółowo Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) i preferencjom zamawiającego.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego przetarg MPK Legnica na autobus elektryczny został unieważniony?
  2. Ile wynosił budżet przewidziany na zakup jednego autobusu elektrycznego?
  3. Ile elektrycznych autobusów posiada obecnie MPK Legnica?
Brak chętnych na dostawę dodatkowego elektrobusu dla Legnicy

Jeden elektryk

MPK Legnica ogłosiło przetarg na zakup i dostawę jednego nowego autobusu elektrycznego wraz z wyposażeniem. Projekt miał być realizowany w ramach oszczędności z poprzedniego przetargu, współfinansowanego z programu „Zielony Transport Publiczny”. Nowy elektrobus miał wzmocnić flotę legnickiego przewoźnika, zapewniając mieszkańcom zeroemisyjny transport miejski.

Zamawiający wymagał pojazdu fabrycznie nowego, o długości nadwozia od 11,8 m do 12,2 m i wysokości do 3,3 m, z trojgiem dwuskrzydłowych drzwi i kompletną infrastrukturą dla pasażerów, w tym bramkami do liczenia pasażerów i portami USB. Jednostka napędowa miała zapewnić moc minimum 160 kW, a akumulatory – zasięg co najmniej 120 km w ruchu miejskim przy możliwości szybkiego ładowania mocą do 300 kW zarówno plug-in, jak i pantografem. Preferencje zamawiającego dotyczyły również zamkniętej kabiny kierowcy oraz odpowiedniego wyposażenia stanowiska pracy.

Zgodnie z informacją MPK Legnica, do upływu terminu składania ofert – 29 września 2025 roku – nie została złożona żadna oferta. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 2.950.000 PLN brutto (co daje około 2.398.374 PLN netto).

Brak ofert może wynikać z braku możliwości produkcyjnych lub chęci sprawdzenia legnickiego budżetu. Kryteria przetargowe przewidziane w tym postępowaniu były następujące:

✅ cena (60%)
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne (35%)
✅ gwarancja na magazyn energii (5%)

W SWZ szczegółowo określono wymagania dotyczące konstrukcji pojazdu, preferując m.in. silnik trakcyjny umieszczony centralnie, przetwornice napięcia wykonane w technologii SiC oraz niskie zużycie energii elektrycznej. Dodatkowe punkty można było uzyskać za materiały odporne na korozję, podwyższone zabezpieczenie antykorozyjne szkieletu nadwozia, dzieloną przednią szybę czy możliwość łatwej wymiany poszycia bocznego. Planowana dostawa pojazdu miała nastąpić w ciągu kilku miesięcy od podpisania umowy.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-923926ac-a58a-4b1d-b3b4-9367638906ea

Zakupowe tło

MPK Legnica obecnie posiada 6 autobusów elektrycznych, które kursują po ulicach miasta. Wszystkie to modele Solaris Urbino 12 electric, 12‑metrowe, niskopodłogowe pojazdy miejskie, mogące przewieźć do 80 pasażerów (31 siedzących i 10 niskopodłogowych). Pierwsze cztery egzemplarze dotarły do zajezdni MPK pod koniec czerwca 2024 r. Kolejne dwa miały być dostarczone zgodnie z zamówieniem – jeden jeszcze w 2024 r., a ostatni w 2025 r. Wartość całego projektu to ponad 19 mln zł, z czego ok. połowa w formie dotacji z programu „Zielony Transport Publiczny”.

Komentarze