Czy Radom ponownie zmieni dostawcę autobusów elektrycznych? Jest na to szansa
15 września 2025 r. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu otworzył oferty w postępowaniu na zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Do zamawiającego wpłynęła tylko jedna propozycja. od „starego” dostawcy elektrobusów do mazowieckiego miasta. Czyli jest szansa na kolejną zmianę. Wszystkie pojazdy mają być niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych i ładowarek obejmuje zamówienie podstawowe w Radomiu?
- Która firma złożyła jedyną ofertę i jaka była jej wartość?
- Ile elektrobusów będzie liczyć radomska flota po zakończeniu najnowszego projektu?
Elektryczna dziesiątka
Kontrakt dotyczy zakupu 10 autobusów elektrycznych klasy MAXI o długości ok. 12 m oraz 10 mobilnych ładowarek zajezdniowych. W zamówieniu przewidziano także prawo opcji obejmujące dodatkowe dwa elektrobusy i dwie ładowarki.
Zakup finansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027”. Autobusy mają zostać dostarczone w ramach projektu „Rozwój infrastruktury mobilności miejskiej na terenie Obszaru Funkcjonalnego Radomia – etap I”. Nowe pojazdy mają zwiększyć udział transportu zeroemisyjnego w Radomiu i wspierać realizację celów klimatycznych miasta.
Do przetargu wpłynęła tylko jedna oferta:
- Solaris Bus & Coach zaproponował realizację zamówienia za 43.984.800 PLN brutto, czyli 35.770.569 PLN netto. W tym wartość zamówienia podstawowego wynosi 36.654.000 PLN brutto / 29.806.504 PLN netto, co daje 2.980.650 PLN netto za jeden model Solaris Urbino 12 electric.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 35.300.000 PLN brutto, czyli 28.699.187 PLN netto. Oznacza to, że oferta Solarisa przewyższa budżet zamawiającego o blisko 1.354.000 PLN brutto.
Co dalej?
Zamawiający musi teraz podjąć decyzję, czy zwiększy środki na sfinansowanie zamówienia. Oferta zostanie oceniona zgodnie z kryteriami:
✅ Cena – 60 pkt
✅ Materiały konstrukcyjne szkieletu nadwozia – 10 pkt
✅ Materiał poszycia zewnętrznego – 10 pkt
✅ Gwarancja całopojazdowa – 10 pkt
✅ Zużycie energii elektrycznej – 10 pkt
Dostawy planowane są w roku 2026. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-07ac338a-36da-4746-b86e-e15e652571a5
Zamawiający określił, że pojazdy mają być elektrobusami klasy MAXI o długości 12 m (±5%), wysokości maksymalnej 3,45 m i niskiej podłodze na całej długości. Napęd zapewni centralny silnik elektryczny o mocy minimum 160 kW, zasilany bateriami litowo-jonowymi NMC lub LFP o pojemności min. 480 kWh, co ma gwarantować zasięg co najmniej 300 km bez ładowania. System ładowania oparty będzie wyłącznie na technologii plug-in. Autobusy zostaną wyposażone w klimatyzację całopojazdową, system informacji pasażerskiej oparty na tablicach LED i monitorach LCD, a także system automatycznego zliczania pasażerów.
Zakupowe tło
Radom już dziś dysponuje flotą 25 autobusów elektrycznych (12- i 18-metrowych) – wszystkie marki Solaris. Aktualnie MPK Radom realizuje odbiory kolejnych 20 elektrobusów – tym razem marki MAN – z projektu „Rozwój ekologicznego transportu publicznego w Radomiu”. Zakup ten finansowany jest w całości ze środków zewnętrznych – dotacji i pożyczki z NFOŚiGW w ramach programu „Zielony Transport Publiczny – Faza III”. W ramach postępowania przetargowe MAN złożył korzystniejsza propozycję, a konkurencyjna oferta Solarisa okazała się droższa.
Po zakończeniu najnowszego projektu liczba elektryków wzrośnie do 55 sztuk (25 + 20 + 10) plus ew. opcja, a wraz z 45 autobusami CNG udział pojazdów zero- i niskoemisyjnych w miejskim taborze będzie należał do najwyższych w Polsce. Wszystkie nowe pojazdy są niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Komentarze