Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy Radom ponownie zmieni dostawcę autobusów elektrycznych? Jest na to szansa

infobus
15.09.2025 19:05
0 Komentarzy

15 września 2025 r. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu otworzył oferty w postępowaniu na zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Do zamawiającego wpłynęła tylko jedna propozycja. od „starego” dostawcy elektrobusów do mazowieckiego miasta. Czyli jest szansa na kolejną zmianę. Wszystkie pojazdy mają być niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych i ładowarek obejmuje zamówienie podstawowe w Radomiu?
  2. Która firma złożyła jedyną ofertę i jaka była jej wartość?
  3. Ile elektrobusów będzie liczyć radomska flota po zakończeniu najnowszego projektu?
Radom od kilku lat systematycznie inwestuje w zeroemisyjny tabor w ramach miejskiego transportu publicznego .
Radom od kilku lat systematycznie inwestuje w zeroemisyjny tabor w ramach miejskiego transportu publicznego .

Elektryczna dziesiątka

Kontrakt dotyczy zakupu 10 autobusów elektrycznych klasy MAXI o długości ok. 12 m oraz 10 mobilnych ładowarek zajezdniowych. W zamówieniu przewidziano także prawo opcji obejmujące dodatkowe dwa elektrobusy i dwie ładowarki.

Zakup finansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027”. Autobusy mają zostać dostarczone w ramach projektu „Rozwój infrastruktury mobilności miejskiej na terenie Obszaru Funkcjonalnego Radomia – etap I”. Nowe pojazdy mają zwiększyć udział transportu zeroemisyjnego w Radomiu i wspierać realizację celów klimatycznych miasta.

Do przetargu wpłynęła tylko jedna oferta:

  • Solaris Bus & Coach zaproponował realizację zamówienia za 43.984.800 PLN brutto, czyli 35.770.569 PLN netto. W tym wartość zamówienia podstawowego wynosi 36.654.000 PLN brutto / 29.806.504 PLN netto, co daje 2.980.650 PLN netto za jeden model Solaris Urbino 12 electric.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 35.300.000 PLN brutto, czyli 28.699.187 PLN netto. Oznacza to, że oferta Solarisa przewyższa budżet zamawiającego o blisko 1.354.000 PLN brutto.

Radom od kilku lat systematycznie inwestuje w zeroemisyjny tabor w ramach miejskiego transportu publicznego .
15 września 2025 r. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu otworzył oferty w postępowaniu na zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Co dalej?

Zamawiający musi teraz podjąć decyzję, czy zwiększy środki na sfinansowanie zamówienia. Oferta zostanie oceniona zgodnie z kryteriami:

✅ Cena – 60 pkt
✅ Materiały konstrukcyjne szkieletu nadwozia – 10 pkt
✅ Materiał poszycia zewnętrznego – 10 pkt
✅ Gwarancja całopojazdowa – 10 pkt
✅ Zużycie energii elektrycznej – 10 pkt

Dostawy planowane są w roku 2026. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-07ac338a-36da-4746-b86e-e15e652571a5

Zamawiający określił, że pojazdy mają być elektrobusami klasy MAXI o długości 12 m (±5%), wysokości maksymalnej 3,45 m i niskiej podłodze na całej długości. Napęd zapewni centralny silnik elektryczny o mocy minimum 160 kW, zasilany bateriami litowo-jonowymi NMC lub LFP o pojemności min. 480 kWh, co ma gwarantować zasięg co najmniej 300 km bez ładowania. System ładowania oparty będzie wyłącznie na technologii plug-in. Autobusy zostaną wyposażone w klimatyzację całopojazdową, system informacji pasażerskiej oparty na tablicach LED i monitorach LCD, a także system automatycznego zliczania pasażerów.

Radom od kilku lat systematycznie inwestuje w zeroemisyjny tabor w ramach miejskiego transportu publicznego .
Radom od kilku lat systematycznie inwestuje w zeroemisyjny tabor w ramach miejskiego transportu publicznego .

Zakupowe tło

Radom już dziś dysponuje flotą 25 autobusów elektrycznych (12- i 18-metrowych) – wszystkie marki Solaris. Aktualnie MPK Radom realizuje odbiory kolejnych 20 elektrobusów – tym razem marki MAN – z projektu „Rozwój ekologicznego transportu publicznego w Radomiu”. Zakup ten finansowany jest w całości ze środków zewnętrznych – dotacji i pożyczki z NFOŚiGW w ramach programu „Zielony Transport Publiczny – Faza III”. W ramach postępowania przetargowe MAN złożył korzystniejsza propozycję, a konkurencyjna oferta Solarisa okazała się droższa.

Po zakończeniu najnowszego projektu liczba elektryków wzrośnie do 55 sztuk (25 + 20 + 10) plus ew. opcja, a wraz z 45 autobusami CNG udział pojazdów zero- i niskoemisyjnych w miejskim taborze będzie należał do najwyższych w Polsce. Wszystkie nowe pojazdy są niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Komentarze