Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Radom zamawia kolejne elektrobusy z wtyczką plug-in. Kto je dostarczy? Analiza SWZ

infobus
13.08.2025 13:04
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu szuka dostawcy 10 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI oraz 10 mobilnych ładowarek zajezdniowych.

Do tego dochodzi opcja na 2 dodatkowe autobusy i 2 ładowarki. Zakup taboru autobusowego odbywa się w ramach zadania: „Rozwój infrastruktury mobilności miejskiej na terenie Obszaru Funkcjonalnego Radomia – etap I”. Zamówienie finansowane jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2021-2027 (EFRR) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. O warunkach formalnych przetargu na nowe elektrobusy pisaliśmy już w InfoBusie. Czas na SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elektrobusy planuje kupić MPK Radom?
  2. Jakie są kryteria wyboru dostawcy w tym przetargu?
  3. Kto może dostarczyć autobusy elektryczne dla Radomia?

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów:

  • cena – 60 pkt,
  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia, kratownicy, ramy, podwozia – profile ze stali odpornej na korozje, profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katoforezy zanurzeniowej, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego  – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – blachy ze stali odpornej na korozję, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katoforezy zanurzeniowej lub aluminium, tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem szklanym nie wymagającego dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 10 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa – 60 miesięcy – 10 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej wyrażone w kWh/1 km – do 1,10 włącznie – 10 pkt.

Specyfikacja techniczna

Autobusy solowe mają mieć długość 12 m (+/- 5%), a wysokość max. 3,45 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Ponadto, zawieszenie winno być pneumatyczne na miechach gumowych, z układem poziomującym.

Autobusy mają być napędzane silnikiem trakcyjnym elektrycznym centralnym o mocy minimum 160 kW. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów. Energia elektryczna może być magazynowana akumulatorach litowo-jonowych, typu NMC lub litowo-żelazowo-fosforanowych typu LFP – pojemność minimum 480 kWh. Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusów przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 300 km, bez doładowywania baterii. Urządzenia magazynujące energię elektryczną w autobusie mają być ładowane za pomocą złącza plug-in o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania baterii zastosowanych w autobusie.

W przestrzeni pasażerskiej znajdą się siedzenia wyposażone we wkładki tapicerskie siedziska i oparcia wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Autobusy mają posiadać częściowo oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy. Oddzielenie od przedziału ma być  przeszklone z wysokimi szybami zabudowy kabiny kierowcy. W kabinie mają być zamykane drzwi do przedziału pasażerskiego, okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem.

Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się 2 tablice  informacyjne w formie ekranu TFT LCD o przekątnej ekranu minimum 22 cale, umieszczone pod sufitem w przedniej i środkowej części pojazdu nad przejściem pasażerskim wraz z uchwytami. Elektryki będą również wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów.

Podsumowanie

MPK zamawia kolejne elektrobusy ładowane wyłącznie przez wtyczkę plug-in. To oznacza, że możemy spodziewać się radomskiego klasyka – czyli ofert od dwóch konkurentów – Solarisa i MAN-a. Dodajmy, że żaden z nich na starcie nie ma przewagi punktowej w kryteriach technicznych. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 2 września.

Więcej informacji przetargowych znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-07ac338a-36da-4746-b86e-e15e652571a5

Komentarze