Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dodatkowy elektrobus dla MPK Legnica: Na co stawia zamawiający? Analiza SWZ

infobus
12.09.2025 09:02
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy szuka dostawcy jednego autobusu elektrycznego klasy I kategorii MAXI.

Inwestycja będzie realizowana jeszcze przy dofinansowaniu z programu „Zielony Transport Publiczny”, w ramach oszczędności z poprzedniego przetargu. O ogłoszeniu najnowszego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Poprzedni przetarg wygrał Solaris. Jak będzie tym razem? Czas na SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne kryteria wyboru dostawcy elektrobusu dla MPK Legnica?
  2. Jakie parametry techniczne musi spełniać zamawiany pojazd?
  3. Kiedy zostaną otwarte oferty w tym postępowaniu?
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy szuka dostawcy jednego autobusu elektrycznego.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy szuka dostawcy jednego autobusu elektrycznego.

Punkty dla producentów

Zamawiający wyróżnił trzy kryteria oceny ofert. Są to: cena (60%), warunki techniczno-eksploatacyjne (35%), gwarancja na magazyn energii (5%). Skupmy się zatem na kryteriach technicznych, gdzie zamawiający przyzna najwięcej punktów za:

  • silnik trakcyjny umieszczony centralnie – 5 pkt,
  • przetwornice napięcia wykonanie w technologii SiC – 1 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia (ramy-kratownicy) – elementy wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym – 3 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (dach i nadkola) – blacha ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej lub aluminium – 4 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 2 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 2 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 93 EKG ONZ w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu – 2 pkt,
  • zawieszenie przednie: oś sztywna – 3 pkt,
  • przednia szyba: dzielona w osi pojazdu – 4 pkt,
  • możliwość wymiany elementów poszycia bocznego bez konieczności: spawania, klejenia, nitowania, zgrzewania – 4 pkt.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy szuka dostawcy jednego autobusu elektrycznego.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy szuka dostawcy jednego autobusu elektrycznego.

Dodatkowy elektrobus

Oferowany autobus ma być fabrycznie nowy o długości nadwozia od 11,8 m do 12,2 m i wysokości maksymalnie 3,3 m. Wymianę pasażerów zapewni troje drzwi pasażerskich, dwuskrzydłowych, otwieranych do wnętrza autobusu o szerokości efektywnej min. 1200 mm. Nad wszystkimi drzwiami autobusu muszą być zamontowane bramki do liczenia pasażerów.

Jednostką napędową elektryka ma być silnik lub silniki elektryczne o mocy zapewniającej trakcję autobusu o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Baterie (akumulatory trakcyjne) mają pozwalać przejechanie w ruchu miejskim minimum 120 km na jednym cyklu ładowania oraz umożliwiać szybkie ładowanie z mocą do 300 kW. Ładowanie baterii będzie się odbywać zarówno poprzez zewnętrzną ładowarkę plug-in, jak i za pomocą pantografu opuszczanego na dach autobusu.

Wymagana jest kabina kierowcy typu zamkniętego. Stanowisko pracy kierowcy wyposażone ma być m.in. w radiotelefon, radio, oświetlenie LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego skorupowych, o budowie modułowej, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym z możliwością łatwego demontażu i montażu. W przestrzeni pasażerskiej zostaną zamontowane cztery podwójne porty USB.

Elektrobus będzie wyposażony w elektroniczne tablice zewnętrzne diodowe oraz wewnętrzną tablicę informacyjno-reklamową. Ma to być ekran 22 calowy na bazie matryc LCD, przeznaczony do prezentacji przebiegu linii komunikacyjnej, przystanków, daty, godziny oraz innych informacji.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy szuka dostawcy jednego autobusu elektrycznego.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy szuka dostawcy jednego autobusu elektrycznego.

Podsumowanie

Analizując SWZ kolejnego legnickiego przetargu można dojść do wniosku, że zamawiający chce dokładnie takiego samego autobusu jak ostatnio. Oznacza to, że najprawdopodobniej MPK otrzyma ponownie jedną ofertę – od Solarisa. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 29 września.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-923926ac-a58a-4b1d-b3b4-9367638906ea

Komentarze