Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa wybrała dostawców 89 elektrobusów. Z opcją. Irizar wchodzi do MZA

infobus
14.08.2025 19:01
0 Komentarzy

8 sierpnia 2025 r. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ogłosiły wybór najkorzystniejszych ofert w postępowaniu na zakup i dostawę 89 autobusów elektrycznych w ramach trzech części zamówienia.

Generalnie to zamówieni nazywa się „przetarg na dostawę 90 szt. autobusów elektrycznych wraz z prawem opcji”, ale część III dotycząca pojazdu autonomicznego została anulowana. Dlatego piszemy 89 sztuk plus zmawiający przedział dużą opcję (drugie tyle) na kolejne pojazdy w ramach tych kontraktów. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Który producent wygrał w zadaniach I i II przetargu MZA na autobusy elektryczne?
  2. Jakie były jednostkowe ceny netto autobusów Urbino 12 electric i Urbino 18 electric w ofercie zwycięzcy?
  3. Na kiedy zaplanowano dostawy nowych autobusów do Warszawy?
MZA Warszawa wybrało dostawców 89 elektrobusów. Kontrakt dla Solarisa i Irizara
MZA Warszawa wybrało dostawców 89 elektrobusów. Kontrakty dla Solarisa i Irizara

Trzy zadania

Przetarg MZA obejmował dostawę 29 autobusów MAXI (11,8–12,2 m), 50 przegubowych autobusów MEGA (17,5–18,2 m) oraz 10 pojazdów MIDI (9,25–10,65 m), wszystkie w wersji w pełni elektrycznej, z bateriami litowo-jonowymi ładowanymi przez złącze plug-in i minimalnym zasięgiem operacyjnym 300 km. Budżet wynosił odpowiednio:

  • zadanie I – 99.162.600 PLN brutto,
  • zadanie II – 238.620.000 PLN brutto,
  • zadanie IV – 34.194.000 PLN brutto.

W Zadaniu I zwyciężył Solaris Bus & Coach z ofertą na 89.175.000 PLN brutto / 72.500.000 PLN netto, co daje jednostkowo 2.500.000 PLN netto za autobus Urbino 12 electric. Oferta zmieściła się w budżecie i uzyskała najwyższą liczbę punktów, m.in. dzięki pełnym punktom za trwałość baterii, panele fotowoltaiczne i wysoki zasięg. Drugi w kolejności Irizar e-mobility zaproponował 89.581.694,47 PLN brutto / 72.838.616 PLN netto (jednostkowo ok. 2.511.676 PLN netto), a trzeci Daimler Buses znacząco przekroczył budżet (106.296.600 PLN brutto).

W Zadaniu II, obejmującym 50 przegubowych MEGA, ponownie najlepszy okazał się Solaris Bus & Coach z ceną 227.550.000 PLN brutto / 185.000.000 PLN netto, co oznacza 3.700.000 PLN netto za jeden autobus Urbino 18 electric. Tu różnica względem konkurencji była wyraźna – oferty Irizara i Daimlera przekroczyły założony budżet. Solaris zdobył maksymalne punkty w kryteriach technicznych, szczególnie za trwałość baterii.

MZA Warszawa wybrało dostawców 89 elektrobusów. Kontrakt dla Solarisa i Irizara
MZA Warszawa wybrało dostawców 89 elektrobusów. Kontrakty dla Solarisa i Irizara

Wygrana Irizara

W Zadaniu IV zwyciężył Irizar e-mobility z ofertą 30.233.400 PLN brutto / 24.580.000 PLN netto, co oznacza 2.458.000 PLN netto za autobus MIDI ie bus 10. Konkurencja, czyli Daimler i Solaris, przekroczyła przewidzianą kwotę. Irizar zdobył maksymalną liczbę punktów za cenę, panele fotowoltaiczne i liczbę miejsc pasażerskich, choć ustępował Solarisowi w parametrach zasięgu.

Wybrane oferty wyróżniały się nie tylko korzystną ceną, ale też wysokimi wynikami w kryteriach technicznych. Mocną stroną Solarisa w zadaniach I i II była wysoka trwałość baterii oraz komplet punktów za wyposażenie dodatkowe. Irizar w Zadaniu IV zaoferował najlepszą relację ceny do wyposażenia, mieszcząc się w budżecie. Słabym punktem przegranych ofert była głównie cena oraz niższe parametry baterii.

MZA Warszawa wybrało dostawców 89 elektrobusów. Kontrakt dla Solarisa i Irizara
MZA Warszawa wybrało dostawców 89 elektrobusów. Kontrakty dla Solarisa i Irizara

Podstawa decyzji

Decyzja zamawiającego została oparta na przetargowych kryteriach:

✅ cena – 75%
✅ parametry techniczno-eksploatacyjne – 25% (punkty przyznawano m.in. za trwałość baterii, obecność paneli fotowoltaicznych, liczbę miejsc, podatność na naprawy powypadkowe, aktywne zawieszenie, systemy wspomagania hamowania, okres gwarancji i zasięg).

Nowe autobusy będą reprezentować standard High Energy, z bateriami od 320 do 600 kWh w zależności od długości, zaawansowanymi systemami asysty kierowcy (ADAS, MOIS, REIS), panelami fotowoltaicznymi, nowoczesnym wyposażeniem wnętrza i ergonomicznymi fotelami. Stanowisko kierowcy będzie wydzielone i wyposażone w dodatkowe zabezpieczenia. Dostawy zaplanowano na 2026 rok, tak aby pojazdy mogły wyjechać na stołeczne trasy zgodnie z harmonogramem MZA.

Link do zamówienia: MZA – zakup i dostawa 90 szt. autobusów elektrycznych

MZA Warszawa wybrało dostawców 89 elektrobusów. Kontrakt dla Solarisa i Irizara
MZA Warszawa wybrało dostawców 89 elektrobusów. Kontrakt dla Solarisa i Irizara
MZA Warszawa wybrało dostawców 89 elektrobusów. Kontrakty dla Solarisa i Irizara

Komentarze