Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Słowacki Preszów odnowi flotę, ale bez rewolucji. 15 autobusów spalinowych dla DPMP

infobus
20.07.2025 17:08
0 Komentarzy

14 lipca 2025 roku Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) ogłosił przygotowania do największej w ostatnich latach modernizacji swojej floty autobusowej.

Planowany zakup 15 nowych pojazdów ma wartość około 4,3 mln EUR netto.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów planuje zakupić DPMP w ramach modernizacji floty?
  2. Jakie typy autobusów mają zostać dostarczone dla miasta Prešov?
  3. Jaki procent kosztów zakupu autobusów ma zostać pokryty z dotacji unijnej?
Preszów odnowi flotę, ale w oparciu o autobusy spalinowe.
Preszów odnowi flotę, ale w oparciu o autobusy spalinowe.

Idzie nowe

Miasto Prešov od dłuższego czasu boryka się z kryzysem taborowym. Z 49 autobusów będących aktualnie w eksploatacji, aż 21 przekroczyło 10 lat użytkowania, a 5 z nich ma ponad 15 lat. Regularne awarie, braki części zamiennych i ograniczona liczba pojazdów powodują codzienne wyłączenia kursów – od początku 2024 roku DPMP zmniejszyło dzienną liczbę połączeń o aż 41 kursów. Planowany zakup obejmuje:

  • 2 midibusy,
  • 9 autobusów standardowych (12-metrowych)
  • 4 przegubowe autobusy (18-metrowe).

Wszystkie pojazdy mają być niskopodłogowe, klimatyzowane i zgodne z normą emisji spalin Euro 6e.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 4.300.000 EUR netto, co z uwzględnieniem 23% VAT daje 5.289.000 EUR brutto. Przy założeniu dostawy 15 pojazdów, cena jednostkowa netto za jeden autobus – niezależnie od segmentu – wynosi średnio 286.666 EUR netto. Całość inwestycji zostanie sfinansowana z kredytu inwestycyjnego, z planowanym udziałem dotacji unijnej w ramach programu IROP, która ma pokryć aż 95% kosztów zakupu. Wkład własny miasta to zaledwie 5%.

Przewoźnik wskazał, że nowe autobusy muszą być fabrycznie nowe, nierejestrowane, gotowe do eksploatacji i wyposażone w klimatyzację pasażerską oraz kierowcy. Napęd ma opierać się na silnikach spalinowych spełniających najnowszą normę Euro 6e, co ma pozwolić na znaczne ograniczenie emisji zanieczyszczeń w mieście. Dodatkowo każdy pojazd powinien być wyposażony w pełny pakiet systemów bezpieczeństwa i informacji pasażerskiej.

Dostawy planowane są na przełom 2025 i 2026 roku, a ogłoszenie przetargu spodziewane jest w najbliższych tygodniach.

Preszów odnowi flotę, ale w oparciu o autobusy spalinowe.
Preszów odnowi flotę, ale w oparciu o autobusy spalinowe.

Komentarze