Ukrzaliznytsia inwestuje w wagony nowej generacji. Chce zakontraktować 100 sztuk
Ukrzaliznytsia, państwowy operator kolei na Ukrainie, rozpoczął proces zakupu wagonów pasażerskich nowej generacji, które mają zrewolucjonizować jakość podróży i znacznie obniżyć koszty eksploatacji w długim okresie.
W 2025 roku zakontraktowanych zostanie łącznie 100 nowych wagonów, w tym 5 prototypowych jednostek reprezentujących zupełnie nowy standard w taborze spółki.
Rozkład jazdy:
- Jakie innowacje techniczne zostały zastosowane w wagonach nowej generacji zamawianych przez Ukrzaliznytsię?
- W jaki sposób nowe wagony mają poprawić efektywność eksploatacyjną i komfort pasażerów w porównaniu do dotychczasowego taboru?
- Jakie działania podejmuje Ukrzaliznytsia w odpowiedzi na niedobór wagonów pasażerskich spowodowany wojną?
Wagony na miarę XXI wieku
Nowe wagony wyróżniają się:
- żywotnością na poziomie 50 lat (o 20 lat dłużej niż obecne standardy),
- wydłużonymi interwałami między remontami,
- zmniejszonym zapotrzebowaniem na personel techniczny i serwisowy,
- nowoczesnym klimatyzowaniem, które działa nawet podczas postoju i jazdy z małą prędkością,
- większą przestrzenią dla pasażerów, w tym wydłużonymi miejscami sypialnymi do 2,2 metra.
Wnętrza wagonów zostaną wyposażone w automatyczne drzwi przesuwne, hermetyczne przejścia międzywagonowe, pneumatyczne zawieszenie poprawiające płynność jazdy, a także system zarządzania z poziomu kabiny kierownika pociągu.
Nowoczesność kontra przestarzałe standardy
Obecna flota Ukrzaliznytsii bazuje głównie na technologiach z lat 70. XX wieku, z węglowym ogrzewaniem i klimatyzacją, która działa tylko w czasie jazdy. Konieczność angażowania dwóch konduktorów do obsługi jednego wagonu to kosztowne i przestarzałe rozwiązanie. Nowe jednostki, dzięki pełnemu przejściu na ogrzewanie elektryczne i nowym systemom zarządzania, będą nie tylko tańsze w utrzymaniu, ale także bardziej funkcjonalne.
Komfort i inkluzywność
Każdy wagon będzie kupé, z możliwością konwersji na wagony typu SV (sypialne z przedziałami luksusowymi). Jeden z pięciu pierwszych pojazdów zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością — wyposażony będzie w elektryczny podnośnik, pandas do wysokich peronów i powiększony przedział na wózek inwalidzki.
Dodatkowe udogodnienia dla pasażerów:
- gniazdka z portami USB, type-C oraz ładowaniem bezprzewodowym,
- ruchomy stolik dla pasażerów górnych miejsc,
- dodatkowy umywalka w korytarzu.
Koszt i harmonogram
Szacunkowy koszt zakupu jednego wagonu to 95,6 mln hrywien, co – jak podkreśla Ukrzaliznytsia – jest niższą stawką niż porównywalne zakupy realizowane przez przewoźników w Europie Zachodniej. Pomimo wyższej ceny jednostkowej, całkowity koszt eksploatacji przypadający na jedno miejsce pasażerskie przez cały okres użytkowania pozostaje na podobnym poziomie, głównie dzięki większej liczbie miejsc – do 44 w wagonie typu kupé.
Czas produkcji wyniesie 2,5 roku od momentu dokonania przedpłaty przez zamawiającego.
Odpowiedź na kryzys taborowy
Od początku pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę Ukrzaliznytsia mierzy się z poważnym deficytem wagonów pasażerskich. Priorytetowo traktowane są przewozy medyczne, wojskowe oraz wyjazdy zorganizowanych grup dzieci. Pomimo trudnych warunków wojennych, dzięki wsparciu prezydenta i rządu, spółka kontynuuje działania mające na celu odbudowę i unowocześnienie taboru.
Jeśli znajdą się dodatkowe środki z budżetu państwa, program może zostać rozszerzony na kolejne zakupy wagonów nowej generacji, co znacznie zwiększyłoby komfort podróży koleją na Ukrainie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze