Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ukrzaliznytsia inwestuje w wagony nowej generacji. Chce zakontraktować 100 sztuk

inforail
09.07.2025 10:30
0 Komentarzy

Ukrzaliznytsia, państwowy operator kolei na Ukrainie, rozpoczął proces zakupu wagonów pasażerskich nowej generacji, które mają zrewolucjonizować jakość podróży i znacznie obniżyć koszty eksploatacji w długim okresie.

W 2025 roku zakontraktowanych zostanie łącznie 100 nowych wagonów, w tym 5 prototypowych jednostek reprezentujących zupełnie nowy standard w taborze spółki.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie innowacje techniczne zostały zastosowane w wagonach nowej generacji zamawianych przez Ukrzaliznytsię?
  2. W jaki sposób nowe wagony mają poprawić efektywność eksploatacyjną i komfort pasażerów w porównaniu do dotychczasowego taboru?
  3. Jakie działania podejmuje Ukrzaliznytsia w odpowiedzi na niedobór wagonów pasażerskich spowodowany wojną?
Wagony UZ
Wagony UZ

Wagony na miarę XXI wieku

Nowe wagony wyróżniają się:

  • żywotnością na poziomie 50 lat (o 20 lat dłużej niż obecne standardy),
  • wydłużonymi interwałami między remontami,
  • zmniejszonym zapotrzebowaniem na personel techniczny i serwisowy,
  • nowoczesnym klimatyzowaniem, które działa nawet podczas postoju i jazdy z małą prędkością,
  • większą przestrzenią dla pasażerów, w tym wydłużonymi miejscami sypialnymi do 2,2 metra.

Wnętrza wagonów zostaną wyposażone w automatyczne drzwi przesuwne, hermetyczne przejścia międzywagonowe, pneumatyczne zawieszenie poprawiające płynność jazdy, a także system zarządzania z poziomu kabiny kierownika pociągu.

Nowoczesność kontra przestarzałe standardy

Obecna flota Ukrzaliznytsii bazuje głównie na technologiach z lat 70. XX wieku, z węglowym ogrzewaniem i klimatyzacją, która działa tylko w czasie jazdy. Konieczność angażowania dwóch konduktorów do obsługi jednego wagonu to kosztowne i przestarzałe rozwiązanie. Nowe jednostki, dzięki pełnemu przejściu na ogrzewanie elektryczne i nowym systemom zarządzania, będą nie tylko tańsze w utrzymaniu, ale także bardziej funkcjonalne.

Komfort i inkluzywność

Każdy wagon będzie kupé, z możliwością konwersji na wagony typu SV (sypialne z przedziałami luksusowymi). Jeden z pięciu pierwszych pojazdów zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością — wyposażony będzie w elektryczny podnośnik, pandas do wysokich peronów i powiększony przedział na wózek inwalidzki.

Dodatkowe udogodnienia dla pasażerów:

  • gniazdka z portami USB, type-C oraz ładowaniem bezprzewodowym,
  • ruchomy stolik dla pasażerów górnych miejsc,
  • dodatkowy umywalka w korytarzu.

Koszt i harmonogram

Szacunkowy koszt zakupu jednego wagonu to 95,6 mln hrywien, co – jak podkreśla Ukrzaliznytsia – jest niższą stawką niż porównywalne zakupy realizowane przez przewoźników w Europie Zachodniej. Pomimo wyższej ceny jednostkowej, całkowity koszt eksploatacji przypadający na jedno miejsce pasażerskie przez cały okres użytkowania pozostaje na podobnym poziomie, głównie dzięki większej liczbie miejsc – do 44 w wagonie typu kupé.

Czas produkcji wyniesie 2,5 roku od momentu dokonania przedpłaty przez zamawiającego.

Odpowiedź na kryzys taborowy

Od początku pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę Ukrzaliznytsia mierzy się z poważnym deficytem wagonów pasażerskich. Priorytetowo traktowane są przewozy medyczne, wojskowe oraz wyjazdy zorganizowanych grup dzieci. Pomimo trudnych warunków wojennych, dzięki wsparciu prezydenta i rządu, spółka kontynuuje działania mające na celu odbudowę i unowocześnienie taboru.

Jeśli znajdą się dodatkowe środki z budżetu państwa, program może zostać rozszerzony na kolejne zakupy wagonów nowej generacji, co znacznie zwiększyłoby komfort podróży koleją na Ukrainie.

Komentarze