Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

TPBUS Tarnowo Podgórne stawia na autobusy elektryczne i Solarisa

infobus
18.04.2025 07:02
0 Komentarzy

14 kwietnia 2025 r. TPBUS Tarnowo Podgórne ogłosił decyzję o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup trzech autobusów elektrycznych.

Złożona została tylko jedna propozycja, ale spełniła wszystkie wymogi zamawiającego i mieści się w założonym budżecie. Dodajmy, że zamówienie ma wsparcie z programu „Zielony Transport Publiczny”. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Czy inne firmy mogły realnie konkurować z ofertą Solarisa w tym przetargu?
  2. Jakie właściwości techniczno-eksploatacyjne mogły zaważyć na niepełnej punktacji pojazdów Urbino 18 electric?
  3. Czy wykorzystanie rezerwy budżetowej na doposażenie lub infrastrukturę jest powszechną praktyką w takich postępowaniach?
TPBUS wybrał Solarisa. Trzy elektryczne przegubowce już pewne
TPBUS wybrał Solarisa. Trzy elektryczne przegubowce już pewne / fot. UM Tarnowo Podgórne

Trzy MEGA

Przedmiotem wielkopolskiego przetargu było dostarczenie trzech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MEGA w celu realizacji elektryfikacji połączeń wykonywanych przez TPBUS. Pojazdy mają mieć długość 18 metrów, z napędem centralnym lub na dwie osie, zapewniać zasięg co najmniej 250 km na jednym ładowaniu (według testu E-SORT 2), cztery pary drzwi w układzie 2-2-2-2 i system rekuperacji. Pojazdy muszą być także przystosowane do ładowania przez złącze plug-in o mocy do 150 kW, z zabudowaną kabiną kierowcy, tapicerowanymi siedzeniami, portami USB, tablicami LED, a także dużym ekranem LCD wewnątrz.

W postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta – od Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Producent zaproponował dostawę trzech przegubowych autobusów Urbino 18 electric za 12.546.000 PLN brutto (czyli 10.200.000 PLN netto). Oznacza to jednostkowy koszt na poziomie 3.400.000 PLN netto za pojazd. Budżet zamawiającego wynosił 12.915.000 PLN brutto, co daje rezerwę w wysokości 369.000 PLN brutto. To oznacza, że oferta Solarisa nie tylko mieści się w limicie finansowym, ale też pozwala TPBUS na pewną elastyczność – np. w zakresie doposażenia, infrastruktury lub rezerw eksploatacyjnych.

TPBUS wybrał Solarisa. Trzy elektryczne przegubowce już pewne / fot. UM Tarnowo Podgórne
TPBUS wybrał Solarisa. Trzy elektryczne przegubowce już pewne / fot. UM Tarnowo Podgórne

94 punkty

Analizując mocne i słabe strony oferty, należy zauważyć, że propozycja Solarisa była oczekiwana ze względu na lokalizację producenta oraz dostosowanie oferty do specyfikacji zamówienia. Pojazdy z serii Urbino 18 electric są sprawdzonym wyborem w wielu polskich i europejskich miastach. Zaletą jest także pełna zgodność z wymaganiami oraz maksymalna punktacja w kryterium ceny i gwarancji. Nieco słabiej Solaris wypadł w zakresie oceny techniczno-eksploatacyjnej – zdobywając 24 z 30 możliwych punktów. To oznacza, że zaproponowane pojazdy spełniły większość oczekiwanych funkcjonalności, choć nie wszystkie.

Decyzja została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

Cena – 60%
Właściwości techniczno-eksploatacyjne – 30%
Gwarancja – 10%

Solaris uzyskał łącznie 94 punkty. Link do przetargu: https://tpbus.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/462260/dostawa-trzech-elektrycznych-autobusow-miejskich

Komentarze