Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zgierz unieważnia 10-letni przetarg na komunikację. Na dzień przed otwarciem ofert

infobus
28.11.2025 17:02
0 Komentarzy

Zaledwie dzień przed otwarciem ofert Miejskie Usługi Komunikacyjne w Zgierzu unieważniły duże, strategiczne postępowanie na 10-letnią obsługę komunikacji miejskiej

Przetarg, obejmującą także wykorzystanie elektrobusów, ogłoszony 20 sierpnia 2025 r., miał wyznaczyć kierunek rozwoju lokalnego transportu publicznego na całą dekadę. Na to musimy poczekać, bo liczba zmian po KIO wymaga nowego postępowania. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Na ile lat Zgierz planował powierzyć obsługę komunikacji miejskiej w unieważnionym przetargu?
  2. Ile autobusów MEGA (17,5–18,75 m) miały obejmować wymogi taborowe?
  3. Co było główną przyczyną unieważnienia postępowania dzień przed otwarciem ofert?
Zgierz bez rewolucji w transporcie publicznym
Zgierz bez rewolucji w transporcie publicznym

Na dzień przed

Ogłoszone 20 sierpnia 2025 r. zamówienie przewidywało 10-letnią obsługę całej sieci miejskiej i międzygminnej (m.in. trasy do Łodzi, Ozorkowa, Konstantynowa Łódzkiego). Realizację zaplanowano od 1 stycznia 2026 r., z finansowaniem ze środków miasta i wpływów biletowych. Zakres był znaczący:

  • 19 mln wozokilometrów w zamówieniu podstawowym,
  • +1 mln wzkm w opcji,
  • możliwość korekty rocznej pracy przewozowej o ±15%.

Przetarg zakładał także rozwój taboru zero- i niskoemisyjnego — w drugiej połowie kontraktu miało pojawić się co najmniej 8 elektrobusów. Na oferty zamawiający czekał do 28 listopada 2025 r., a propozycje miały być oceniane według kryteriów:

  • ✅ cena – 60%
  • ✅ jakość i aspekty środowiskowe – 40%
Zgierz bez rewolucji w transporcie publicznym
Zgierz bez rewolucji w transporcie publicznym

30 autobusów

Zgierz wymagał floty min. 30 autobusów, w tym:

  • 20 szt. klasy MIDI/MAXI (10–12,5 m),
  • 10 szt. klasy MEGA (17,5–18,75 m),
  • pojazdów rezerwowych,
  • minimum 75% taboru zgodnego z normą Euro 5 lub wyższą.

Warunkiem udziału było także udokumentowane doświadczenie w obsłudze dużych potoków pasażerskich oraz dostęp do odpowiedniej bazy technicznej z zapleczem eksploatacyjnym.

Zgierz bez rewolucji w transporcie publicznym
Zgierz bez rewolucji w transporcie publicznym

Po wyroku KIO

27 listopada 2025 r., na dzień przed otwarciem ofert, Miejskie Usługi Komunikacyjne wydały decyzję o unieważnieniu całego postępowania. Powodem była konieczność dostosowania dokumentacji do wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z 15 października 2025 r. (sygn. KIO 3695/25).

KIO nakazała m.in.:

Wprowadzenie okresu przejściowego
– min. 11 miesięcy od podpisania umowy do rozpoczęcia usług,
18 miesięcy na uzyskanie bazy z infrastrukturą dla autobusów nisko- i zeroemisyjnych (ładowarki, myjnia),
– dopuszczenie realizacji części funkcji bazowych poprzez podmiot trzeci.

Rozszerzenie limitu odległości bazy transportowej
– z obecnych wymogów do 20 km od granic Zgierza.

Złagodzenie warunku doświadczenia
– zamiast 5 lat realizacji usług przewozowych, KIO nakazała przyjąć 3 lata.

Zmianę kryteriów oceny ofert
– Zgierz punktował posiadanie dodatkowych autobusów nisko- i zeroemisyjnych już na starcie,
– po wyroku KIO wykonawca miał dysponować takim taborem dopiero po okresie przejściowym — dlatego obecne kryteria stały się niezgodne z orzeczeniem.

Zgierz bez rewolucji w transporcie publicznym
Zgierz bez rewolucji w transporcie publicznym

    Co dalej?

    Zgodnie z uzasadnieniem MUK, skala wymaganych modyfikacji powoduje „istotną zmianę charakteru zamówienia”, co obliguje zamawiającego do jego unieważnienia na mocy art. 256 Pzp, w związku z art. 137 ust. 7 Pzp. Zamawiający zapowiada przygotowanie nowego postępowania, które w pełni uwzględni wyrok KIO oraz zmodyfikuje zapisy dotyczące:

    • okresu przejściowego,
    • kryteriów oceny ofert,
    • dopuszczalnej lokalizacji bazy,
    • wymagań dotyczących infrastruktury dla autobusów zeroemisyjnych.

    MUK podkreśla, że zmiana warunków może przyciągnąć większą liczbę oferentów, którzy wcześniej nie spełniali rygorystycznych wymagań. Do końca 2025 r. obsługę linii będzie nadal zapewniał dotychczasowy operator – firma Markab. Więcej na https://platformazakupowa.pl/transakcja/1157936

    Komentarze