Jak co roku o tej porze Szczecin szuka autobusowego operatora na rok
20 listopada 2025 r., Gmina Miasto Szczecin uruchomiła coroczne postępowanie, które zdecyduje o obsłudze wybranego miejskich linii autobusowych w 2026 roku.
Tradycyjnie kontrakt liniowy trafia do PKS Szczecin, ale żeby procedurom stało sie zadość miasto organizuje doroczne postępowanie, obejmujący wybrane przewozy dzienne, nocne i system transportu na żądanie. O tym zamówieniu w zeszłym roku pisaliśmy w TransInfo tutaj.
Rozkład jazdy:
- Ile wozokilometrów obejmuje szczecińskie zamówienie na 2026 rok?
- Ilu autobusów maksymalnie potrzeba do realizacji kontraktu?
- Do kiedy można składać oferty w tym postępowaniu?
Szczecińska tradycja transportowa
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie ogłosił postępowanie 20 listopada 2025 r. Przetarg, określany jako szczecińskie zamówienie na usługi przewozowe w komunikacji miejskiej, obejmuje pełną roczną obsługę wszystkich wskazanych linii dziennych, nocnych oraz transportu na żądanie. Zamówienie dotyczy taboru autobusowego niskopodłogowego, obejmuje łącznie 4 439 351,20 wozokilometrów i 4 199,75 wozogodzin w ramach TnŻ, z możliwością zwiększenia pracy przewozowej nawet o 30 procent.
Zamawiający wymaga autobusów MINI, MAXI i MEGA, z pełnym wyposażeniem zgodnym z rozporządzeniem technicznym oraz lokalnymi wymogami, w tym barwami Floating Garden. Do obsługi zamówienia potrzebnych będzie do 90 pojazdów wraz z rezerwą. Wykonawca musi posiadać bazę transportową na terenie Szczecina lub gmin sąsiednich, prowadzić pełne utrzymanie taboru, zapewnić pogotowie techniczne i łączność z Centralą Ruchu. Wymagane jest zatrudnienie kierowców na umowę o pracę oraz spełnienie warunków dotyczących wieku taboru (maksymalnie 20 lat i średnio do 17 lat).
Przewidziano również dużą elastyczność w obsłudze linii. ZDiTM może zmieniać rozkłady jazdy, formułę funkcjonowania TnŻ, zlecać komunikację zastępczą, uruchamiać rezerwy, a w przypadku inwestycji prowadzić szerokie korekty pracy przewozowej. Zamówienie nie jest finansowane z funduszy UE.
Przetargowe wymagania
W zakresie doświadczenia wykonawcy wprowadzono wymóg wykazu usług z trzech ostatnich lat, licencji transportowej, wykazu narzędzi i sprzętu, a także szczegółowego pakietu oświadczeń dotyczących braku podstaw do wykluczenia. Przewidziano wadium w wysokości 500 000 zł.
Realizacja zamówienia obejmuje okres 1 stycznia 2026 – 31 grudnia 2026, bez możliwości skrócenia. Dostawa taboru fabrycznie nowego, jeśli będzie wprowadzany przez wykonawcę, musi spełniać najwyższą normę emisji spalin lub w przypadku autobusów używanych – normę nie więcej niż o trzy klasy niższą od maksymalnej.
Na oferty zamawiający czeka do 9 grudnia 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
- ✅ Cena brutto za 1 wozokilometr w komunikacji dziennej i nocnej – 34
- ✅ Cena brutto za 1 wozogodzinę w transporcie na żądanie – 14
- ✅ Cena brutto za 1 godzinę dyżuru rezerwy autobusowej wraz z obsługą – 4
- ✅ Cena brutto za 1 wozokilometr komunikacji zastępczej (powyżej 10 km/h) – 4
- ✅ Cena brutto za 1 wozogodzinę komunikacji zastępczej (poniżej 10 km/h) – 4
- ✅ Jakość: średni wiek taboru – 40
Zakupowe tło
Szczeciński rynek przewozów autobusowych w ostatnich latach był stabilny, choć w zeszłym roku pojawiły próby oprotestowania rocznego zamówienia ze strony prywatnego operatora. Nic z tego ostatecznie wyszło. Najnowsze zapisy w tym zamówieniu generalnie są bardzo podobne, także możemy założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa, ze ZDiTM, jak co roku, uzyska jedną ofertę. Pozycja PKS Szczecin jest niezagrożona, choćby z uwagi na okres obowiązywania umowy – 12 miesięcy i krótki odstęp czasu pomiędzy otwarciem ofert (i później podpisaniem umowy), a planowanym startem usług. Takie warunki wręcz uniemożliwiają wejście nowych graczy na szczeciński rynek komunikacji miejskiej.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://ted.europa.eu/TED/notice/udl?uri=TED:NOTICE:770351-2025:TEXT:PL:HTML
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok


Komentarze