Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZKKM Chrzanów unieważnia przetarg na 10-letnią obsługę linii. Budżet nie wytrzymał ofert

infobus
14.11.2025 19:07
0 Komentarzy

30 października 2025 r. Związek Komunalny „Komunikacja Międzygminna” w Chrzanowie poinformował o unieważnieniu postępowania przetargowego na obsługę komunikacji miejskiej w aglomeracji w latach 2026–2035.

Decyzję podjęto na podstawie ustawy o PZP – najtańsza oferta znacząco przekraczała budżet zamawiającego. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego unieważniono przetarg na obsługę komunikacji w Chrzanowie?
  2. Jakie oferty złożono w tym postępowaniu?
  3. Jaki był główny warunek oceny ofert?
Przetarg ZKKM Chrzanów anulowany – żadna oferta nie mieści się w budżecie
Przetarg ZKKM Chrzanów anulowany – żadna oferta nie mieści się w budżecie

Ambitny przetarg, zbyt wysokie ceny

Postępowanie dotyczyło świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w formie kompleksowej obsługi 14 miejskich i podmiejskich linii autobusowych w Chrzanowie, Trzebini i Libiążu. Kontrakt miał obowiązywać przez 10 lat – od stycznia 2026 do końca 2035 roku – i objąć łącznie 8.727.074 wzkm. Założenia przetargu były ambitne: nowoczesny, nisko- i zeroemisyjny tabor, zaplecze techniczne w promieniu 15 km od dworca ZKKM, dzierżawa czterech autobusów hybrydowych od Związku oraz pełna odpowiedzialność wykonawcy za sprzedaż biletów, utrzymanie pojazdów i gotowość eksploatacyjną. Co najmniej 25% taboru miało być zeroemisyjne lub napędzane paliwami alternatywnymi.

W wyznaczonym terminie wpłynęły dwie oferty:

  • Transgór S.A. (Mysłowice) + Elbud s.j. (Jaworzno)106.328.626,54 PLN brutto / 98.452.431,98 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden wzkm na poziomie 11,28 PLN.
  • PKS Tarnobrzeg Sp. z o.o. + Markpol Grupa Sp. z o.o.84.355.897,28 PLN brutto / 78.107.312,30 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden wzkm na poziomie 8,95 PLN.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 79.423.755,60 PLN brutto, czyli 64.564.025,69 PLN netto. Oznacza to, że oferta PKS Tarnobrzeg + Markpol przekroczyła budżet o 4.932.141,68 PLN brutto, a oferta Transgór + Elbud – aż o … 26.904.870,94 PLN brutto.

Analizując punktację, nie pozostawiono miejsca na ocenę techniczną czy jakościową – jedynym kryterium była: ✅ Cena brutto – 100%

W związku z tym, oferta PKS Tarnobrzeg / Markpol – mimo iż zdobyłaby komplet punktów – musiała zostać odrzucona, gdyż przekraczała dostępne środki finansowe. Poza tym jej wybór oznaczałby to rewolucję dotychczasowym układzie komunikacyjnym, a ZKKM nie jest jeszcze chyba na to gotowy.

Przetarg ZKKM Chrzanów anulowany – żadna oferta nie mieści się w budżecie
Przetarg ZKKM Chrzanów anulowany – żadna oferta nie mieści się w budżecie

Techniczne wymagania

Zamówienie zakładało dostarczenie taboru podstawowego liczącego minimum 6 autobusów, z czego przynajmniej 2 miały być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2025 r.. Średni wiek pojazdów nie mógł przekroczyć 4 lat dla floty podstawowej i 11 lat dla pojazdów rezerwowych. Dodatkowo wykonawca miał zorganizować pełne zaplecze operacyjne: warsztaty, myjnię, stację ładowania elektrobusów, magazyn oraz punkt obsługi klienta. Całość musiała mieścić się w promieniu do 15 km od dworca głównego ZKKM.

Zamawiający – Związek Komunalny „Komunikacja Międzygminna” – zapowiedział, że w najbliższym czasie ogłosi nowe postępowanie. Tym czasem szczegółowe informacje o „starym” zamówieniu znajdują się na: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-8d623177-d272-4344-92a3-a08f339527fd

Przetarg ZKKM Chrzanów anulowany – żadna oferta nie mieści się w budżecie

Komentarze