Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto dostarczy autobus elektryczny do Działdowa? Analiza SWZ

infobus
12.11.2025 07:02
0 Komentarzy

Gmina Miasto Działdowo szuka dostawcy jednego elektrobusu. Miasto ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027.

Jeśli je otrzyma to wzbogaci się o jeden pojazd klasy I kategorii MIDI. Przetarg na dostawę elektrobusu ogłoszono 29 października 2025 roku. Pisaliśmy o tym tutaj w InfoBusie. Dostawcą ostatnich elektrobusów do Działdowa był Busnex Poland. Czas przyjrzeć się zapisom SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Czy gmina Działdowo otrzymała już potwierdzenie dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur?
  2. Ilu oferentów planuje wziąć udział w postępowaniu?
  3. Kiedy planowana jest dostawa nowego elektrobusu po rozstrzygnięciu przetargu?
Kto dostarczy autobus elektryczny do Działdowa? Analiza SWZ
Kto dostarczy autobus elektryczny do Działdowa? Analiza SWZ

Kryteria oceny ofert

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający będzie się kierował dwoma kryteriami:

  • ceną – 60 pkt,
  • okresem gwarancji całopojazdowej – 84 miesiące – 40 pkt.

Specyfikacja techniczna

Zamawiany autobus ma cechować się długością w przedziale 10,5 m do 11,0 m i wysokością max. 3,30 m. Miasto preferuje niską podłogę na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Wymagana łączna liczba miejsc to: co najmniej 76. Wymiana pasażerów odbywać się będzie przez drzwi w układzie 2-2-0.

Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych. Moc ciągła silnika elektrycznego synchronicznego lub asynchronicznego z magnesami trwałymi powinna wynosić min. 150 kW lub 120 kW przy dwóch silnikach zamontowanych w piastach dla pojedynczego silnika – zgodnie z dokumentami homologacyjnymi autobusu. Miasto preferuje rozwiązanie przestrzeni pasażerskiej bez zabudowy wieżowej w tylnej części autobusu. Układ napędowy będzie wyposażony w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania magazynów energii lub ogrzewania (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego).

Energia elektryczna ma być magazynowana w akumulatorach typu LFP. Łączna pojemność energetyczna (dostępna dla użytkownika) magazynu energii nie może być mniejsza niż 350 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 250 km, bez doładowywania baterii przy normalnym wykorzystaniu wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu. Autobus będzie ładowany przez złącze plug-in.

Stanowisko kierowcy będzie oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w kabinę typu zamkniętego lub półotwartego. Kabina ma być wyposażona w zamykane drzwi wewnętrzne otwierane w kierunku przedziału pasażerskiego, z okienkiem z półką od strony kierowcy.

W przestrzeni pasażerskiej znajdą się siedzenia o budowie modułowej, profilowane. Skorupy (szkielet) siedzeń mają być wykonane z materiałów nierdzewnych (np.: tworzywo sztuczne, aluminium, stal nierdzewna) wyklejone wykładziną tapicerowaną niepalną.

Autobus będzie wyposażony w tablice zewnętrzne LED koloru białego. Wewnątrz znajdzie się wyświetlacz o przekątnej 21 cali umożliwiający wyświetlanie numeru i przebiegu linii oraz umożliwiający wyświetlanie materiałów wideo, wyświetlanie czasu (daty i godziny) zsynchronizowanego ze sterownikiem tablic, komunikatów specjalnych i informacji dodatkowych. Do tego dojdzie wyświetlacz o wielkości 37 cali prezentujący trasę linii i pozostałe do przejechania przystanki według danych pobranych z autokomputera.

Ponadto, zamawiający wymaga zainstalowania w przestrzeni technicznej dostarczanych pojazdów urządzeń lokalizujących przekazujących informacje o pozycji pojazdu wraz z jego identyfikatorem do wykorzystywanego przez zamawiającego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, współpracującego z KiedyPrzyjedzie.pl. Autobus będzie również wyposażony w system zliczania pasażerów.

Podsumowanie

W kryteriach oceny ofert na próżno szukać preferencji zamawiającego co do ewentualnej marki. Widać je dopiero po lekturze opisu przedmiotu zamówienia. A tam – wymogi np. wysokości autobusu do 3,30 m, czy też baterii LFP. W takiej sytuacji mamy tylko trzech potencjalnych oferentów: Solaris, Yutong i Irizar (który ostatnio jest mniej aktywny w przetargach na elektrobusy). Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 1 lipca 2026 roku.

Przetarg można śledzić na stronie: https://gmdzialdowo.ezamawiajacy.pl/pn/gmdzialdowo/demand/notice/public/190057/details

Komentarze