Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Karsan Autonomous e-JEST debiutuje w USA – 10 minibusów już zamówionych

infobus
10.11.2025 13:02
0 Komentarzy

5 listopada 2025 roku w Orlando odbyła się amerykańska premiera modelu Karsan Autonomous e-JEST – w pełni elektrycznego minibusa klasy 6 metrów, wyposażonego w system jazdy autonomicznej poziomu 4.

Rodzina JEST obecna jest na rynku od 2016 r. W tym czasie wyprodukowano ponad 10.000 pojazdów, w tym 1.000 egzemplarzy w wersji elektrycznej, które kursują dziś w Europie – w tym także w Polsce – a także w Japonii i Ameryce Północnej. Wersja Autonomous e-JEST czerpie z doświadczenia modelu e-ATAK, którego autonomiczna wersja jeździ już od czterech lat. O tym pojeździe pisaliśmy już wcześniej w TransInfo, przy okazji jego europejskiego debiutu na Busworld 2025.

Rozkład jazdy

Nowa era mobilności: Karsan wprowadza autonomiczne minibusy do USA
Nowa era mobilności: Karsan wprowadza autonomiczne minibusy do USA

Autonomiczny Cute Bus

Znany w Stanach Zjednoczonych jako „Cute Bus”, model e-JEST w wersji autonomicznej zyskał ogromne zainteresowanie już podczas prezentacji dla mediów, operatorów i partnerów handlowych. Zaledwie kilka dni po pokazie, Karsan ogłosił, że otrzymał pierwsze zamówienie na 10 egzemplarzy Autonomous e-JEST przeznaczonych do obsługi transportu publicznego w regionie Atlanty oraz Centralnej Florydy. Pojazdy mają rozpocząć kursowanie w 2026 roku.

Za sukcesem stoją partnerzy technologiczni: ADASTEC (dostawca platformy autonomicznej), Damera Corp (dystrybutor w Ameryce Północnej) oraz Beep Inc. (operator usług autonomicznych). To właśnie ten ekosystem umożliwia kompleksowe wdrożenie – od produkcji, przez homologację, po eksploatację liniową.

Komentując zamówienie, CEO Karsan Okan Baş stwierdził: „Zrobiliśmy kolejny krok naprzód, rozwijając naszą obecność autonomiczną w Ameryce po sukcesie w Europie. e-JEST był przyjęty z entuzjazmem już w 2022 roku, zyskując przydomek ‘Cute Bus’. Teraz wracamy z jego autonomiczną wersją, która otwiera nowy rozdział w miejskim transporcie.”

Nowa era mobilności: Karsan wprowadza autonomiczne minibusy do USA
Nowa era mobilności: Karsan wprowadza autonomiczne minibusy do USA

Nowa specyfikacja

Autonomous e-JEST w wersji amerykańskiej to pojazd:

  • długości 6 metrów (19 ft),
  • z napędem elektrycznym o mocy 135 kW,
  • wyposażony w baterię 88 kWh,
  • o zasięgu 210 km (130 mil),
  • z systemem szybkiego ładowania (pełne ładowanie w 1h 25 min),
  • z miejscem dla 16 pasażerów.

Pojazd posiada zawieszenie niezależne, co zapewnia komfort jazdy porównywalny z samochodami osobowymi. Jego sercem jest pakiet 23 czujników (LiDAR, radar, GNSS, kamery), które tworzą 360-stopniowy system bezpieczeństwa z AI, eliminujący martwe pola i umożliwiający precyzyjne decyzje w ruchu drogowym.

Model spełnia pełne normy FMVSS i ADA, a także pomyślnie przeszedł rygorystyczne testy Altoona, dzięki czemu został zakwalifikowany jako pojazd gotowy do seryjnej produkcji (OEM).

Jak podkreśla Deniz Çetin, chief commercial officer w Karsan: „Wchodzimy na rynek amerykański z pojazdem, który bazuje na naszym realnym doświadczeniu – przejechaliśmy ponad 150.000 km autonomicznie w ruchu otwartym. To nie tylko premiera, to transfer technologii i know-how.”

ADASTEC – partner odpowiedzialny za automatykę – przypomina, że ich system flowride.ai przetestowano wcześniej w Europie i Azji na dystansie ponad 93.200 mil, przewożąc 60.000 pasażerów.

Jak dodaje CEO ADASTEC, dr Ali Peker: „Nowy e-JEST z naszą technologią zapewni bezpieczny i masowy dostęp do mobilności autonomicznej na poziomie produkcyjnym w USA.”

Z kolei Kevin Reid, CEO Beep, podkreśla znaczenie tego wdrożenia: „To punkt zwrotny dla autonomicznego transportu zbiorowego w USA. Nasze wspólne wdrożenie z Karsanem, ADASTEC i Damera to dowód, że technologia jest gotowa na skalowanie.”

Komentarze