Kłosok operatorem aglo linii do Miękini. Wiemy, od kogo kupi 31 nowych autobusów
4 listopada 2025 r. Urząd Miejski Wrocławia ogłosił wyniki przetargu na obsługę miejskich i linii autobusowych, łączących stolicę Dolnego Śląska z gminami Miękinia i Kąty Wrocławskie.
Aglomeracyjne postępowanie stolicy Dolnego Śląska ponownie wygrało konsorcjum PT Kłosok. O pierwszym zamówieniu z umową z września 2024 roku na połączenia z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Teraz mamy drugi kontrakt, który oznacza włączenie kilkudziesięciu nowoczesnych pojazdów do wrocławskiej sieci komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej. To efekt współpracy Wrocławia z gminami sąsiednimi i kolejny krok w kierunku zintegrowanego transportu publicznego.
Rozkład jazdy:
- Jakie firmy tworzą konsorcjum, które wygrało przetarg na obsługę linii autobusowych z Wrocławia do Miękini i Kątów Wrocławskich?
- Ile nowych autobusów – w tym elektrycznych – zostanie włączonych do obsługi tras w ramach tej umowy?
- Kiedy planowane jest rozpoczęcie obsługi nowych linii aglomeracyjnych?
Na sześć lat
4 listopada 2025 r. Urząd Miejski Wrocławia ogłosił wyniki przetargu na obsługę miejskich i aglomeracyjnych linii autobusowych, łączących stolicę Dolnego Śląska z gminami Miękinia i Kąty Wrocławskie. Przedmiotem zamówienia jest sześcioletnia obsługa 12 linii autobusowych z wykorzystaniem 31 fabrycznie nowych autobusów, w tym 6 pojazdów elektrycznych. Linie mają integrować centrum miasta z dynamicznie rozwijającymi się obszarami podmiejskimi, a także poprawić komunikację w zachodnich dzielnicach Wrocławia.
27 października do zamawiającego wpłynęły trzy oferty:
- Najniższą cenę zaproponowało konsorcjum PKS Gostynin / PKS Skierniewice: 315.351.739,90 PLN brutto / 291.064.574,91 PLN netto (8%).
- Konsorcjum PT Kłosok / Jutrans zaoferowało: 331.904.930,11 PLN brutto / 307.314.750,10 PLN netto (8%).
- Oferta Nowaka opiewała na: 381.255.999,09 PLN brutto / 352.087.036,20 PLN netto (8%).
Przy założeniu 13,43 mln wzkm pracy eksploatacyjnej przez 6 lat, przeliczone ceny netto za jeden wzkm wynoszą:
Nowak Transport, Transgór Mysłowice, LZ Lazar, PKS Południe
• Tabor B (MIDI 10 m diesel): 13,96 zł netto/wzkm
• Tabor C (MAXI diesel): 15,51 zł netto/wzkm
• Tabor Ce (MAXI elektrobus): 17,84 zł netto/wzkm
• Cena brutto za całość: 381.255.999,09 zł
PT Kłosok, Jutrans
• Tabor B (MIDI 10 m diesel): 12,15 zł netto/wzkm
• Tabor C (MAXI diesel): 13,50 zł netto/wzkm
• Tabor Ce (MAXI elektrobus): 15,53 zł netto/wzkm
• Cena brutto za całość: 331.904.930,11 zł
PKS Gostynin, PKS Skierniewice
• Tabor B (MIDI 10 m diesel): 11,55 zł netto/wzkm
• Tabor C (MAXI diesel): 12,83 zł netto/wzkm
• Tabor Ce (MAXI elektrobus): 14,75 zł netto/wzkm
• Cena brutto za całość: 315.351.739,90 zł
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 370.761.123,99 PLN brutto / 343.112.147,21 PLN netto (8%). Wszystkie oferty, z wyjątkiem propozycji Nowaka, mieściły się w budżecie. Najniższą ofertę złożyło konsorcjum PKS Gostynin/Skierniewice. Czyli dla porównania – stawki wzkm dla budżetu zamawiającego to:
• Tabor B: 13,57 zł netto/wzkm
• Tabor C: 15,08 zł netto/wzkm
• Tabor Ce: 17,34 zł netto/wzkm
• Cena brutto za całość: 370.761.123,99 zł
Przetargowa punktacja
Oferta Kłosoka została uznana za najkorzystniejszą i uzyskała 92,80 pkt, na co złożyły się:
✅ Cena brutto oferty – 57,01 pkt
✅ Liczba autobusów z systemem asystenta hamowania – 10 pkt
✅ Największy zasięg e-busów (test e-SORT) – 15,79 pkt
✅ Najmniejsza emisja CO2 autobusów typu MAXI – 10 pkt
Dla porównania: oferta Nowaka zdobyła 88,70 pkt, a oferta PKS Gostynin/Skierniewice – 87,89 pkt.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://transinfo.pl/infobus/trzy-oferty-we-wroclawskim-przetargu-na-linie-autobusowe-do-miekini-bez-mobilis/
MAN wraca do Wrocławia
Zgodnie z wynikiem przetargu to Kłosok kupi nowoczesne autobusy spełniające wymogi Urzędu Miejskiego Wrocławia i przez 6 lat zapewni obsługę wybranych połączeń autobusowych. Zgodnie ze złożoną ofertą przetargową usługa ta kosztować będzie blisko 332 miliony złotych i mieści się w zakładanym budżecie
– Nowe autobusy to nie tylko poprawa jakości podróży i jej bezpieczeństwa, ale też inwestycja w czystsze powietrze i nowoczesną mobilność. Zrównoważony transport to przyszłość Wrocławia i gmin aglomeracji – i właśnie w tę przyszłość konsekwentnie inwestujemy. Dzięki tym zakupom komunikacja miejska i aglomeracyjna staną się jeszcze bardziej spójne i dostępne. Od lat efektywnie współpracujemy z gminami ościennymi i wzmacniamy sieć połączeń, z której korzystają mieszkańcy całego regionu – podkreśla Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Następny krok to kwestie formalne – procedury związane z rozstrzygnięciem przetargu, potencjalne odwołania konkurencji i przygotowanie do podpisania umowy.
Wybrany operator będzie miał maksymalnie 14 miesięcy od dnia podpisania umowy na dostarczenie wymaganej liczby pojazdów oraz rozpoczęcie świadczenia usług przewozu pasażerów.
W taborowej puli znajdzie się 31 autobusów typu solo, co piąty z nich będzie zeroemisyjny. Będzie to dokładnie 25 pojazdów marki MAN EfficientHybrid nowej generacji, które zadebiutują na wrocławskich ulicach oraz 6 pojazdów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro.
Zamawiający przewidział możliwość zwiększenia liczby pojazdów w trakcie trwania umowy o kolejne cztery autobusy solo, w tym dwa zeroemisyjne.
Na jakich liniach?
Będzie to 7 linii miejskich obsługujących między innymi Leśnicę, Ratyń czy Jerzmanowo, 6 linii aglomeracyjnych łączących miejscowości w gminie Miękinia oraz wybrane kursy linii 909, która łączy Wrocław z gminą Kąty Wrocławskie.
Co więcej, duże zmiany jakościowe zauważą między innymi pasażerowie korzystający już teraz z linii aglomeracyjnych. Zwiększy się liczba kursów linii 938 i 948, które zapewniają połączenie z szybko rozwijającym się obszarem mieszkaniowym i przemysłowym w gminie Miękinia.
Wszystkie zakupione pojazdy będą fabrycznie nowe, a co piąty z nich będzie autobusem zeroemisyjnym. Będą w pełni klimatyzowane i niskopodłogowe. We wszystkich będzie można podładować przenośnie urządzenia przez USB oraz skorzystać z ogólnodostępnego Wi-Fi.
Będą posiadały udogodnienia dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi. Zwiększona zostanie liczba miejsc dostępnych dla pasażerów poruszających się na wózku. Każdy nowy autobus będzie wyposażony także w defibrylatory AED.
W pojazdach znajdzie się także kilka nowinek pod kątem podróżnych. Autobusy będą wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz innowacyjne bramki liczące pasażerów, które poza standardowym zliczaniem wsiadających i wysiadających będą w stanie rozpoznać, czy do autobusu wsiadł pasażer z rowerem czy też rodzic z wózkiem dziecięcym.
Autobusy zostaną również wyposażone w asystenta hamowania, alkoblokadę, system wykrywania pieszych i rowerzystów z prawej strony autobusu, czy pełny system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, w tym kamery 360 stopni.
Wrocław wraz z ośmioma gminami Aglomeracji Wrocławskiej łączy już blisko 30 linii, na których kursuje niemal 100 autobusów. Na każdej z tych linii działa już system URBANCARD – Wrocławska Karta Miejska, który umożliwia pasażerom zakup biletów znacznie szybciej i na kilka różnych sposobów – za pomocą karty w kasowniku, w aplikacji mobilnej, automacie biletowym czy przez stronę urbancard.pl.









Komentarze