Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trzy oferty we wrocławskim przetargu na linie autobusowe do Miękini. Bez Mobilis

infobus
27.10.2025 18:06
0 Komentarzy

27 października 2025 roku Wydział Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego Wrocławia otworzył oferty w przetargu na obsługę kolejnych aglomeracyjnych linii autobusowych.

Chodzi o miejskie i trasy – na terenie Wrocławia oraz gmin Miękinia i Kąty Wrocławskie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo, w kontekście integracji aglomeracyjnego transportu publicznego i zakupu 31 nowych autobusów, w tym sześciu elektrycznych.

Rozkład jazdy:

  1. Ile ofert złożono w przetargu na obsługę nowych linii autobusowych we Wrocławiu i które konsorcjum zaproponowało najniższą cenę?
  2. Jakie kryteria oceny ofert przewidziano w postępowaniu?
  3. Kiedy planowane jest rozpoczęcie obsługi nowych linii autobusowych?
Wrocław ma trzy oferty na linie aglomeracyjne do Miękini
Wrocław ma trzy oferty na linie aglomeracyjne do Miękini

31 autobusów

Przedmiotem zamówienia jest sześcioletnia obsługa 12 linii miejskich i aglomeracyjnych z użyciem fabrycznie 31 nowych autobusów, w tym 6 zeroemisyjnych. Połączenia mają zintegrować centrum Wrocławia z dynamicznie rozwijającymi się strefami podmiejskimi oraz poprawić transport w zachodnich dzielnicach miasta. To kontynuacja współpracy Wrocławia z gminami ościennymi – zapoczątkowanej w 2024 roku umową z firmą Kłosok na linie 9xx do Czernicy, Długołęki i Wiszni Małej.

Wszystkie pojazdy muszą być klimatyzowane, niskopodłogowe, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, porty USB, Wi-Fi oraz systemy bezpieczeństwa (bramki liczące, asystent hamowania, detekcja pieszych). Dodatkowo: defibrylatory AED, a w pojazdach klasy MIDI – udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Planowane uruchomienie nowej obsługi: wakacje 2026 roku.

Wrocław ma trzy oferty na linie aglomeracyjne do Miękini
Wrocław ma trzy oferty na linie aglomeracyjne do Miękini

Analiza ofert

27 października do zamawiającego wpłynęły trzy oferty:

  • Najniższą cenę zaproponowało konsorcjum PKS Gostynin / PKS Skierniewice: 315.351.739,90 PLN brutto / 291.064.574,91 PLN netto (8%).
  • Konsorcjum PT Kłosok / Jutrans zaoferowało: 331.904.930,11 PLN brutto / 307.314.750,10 PLN netto (8%).
  • Oferta Nowaka opiewała na: 381.255.999,09 PLN brutto / 352.087.036,20 PLN netto (8%).

Przy założeniu 13,43 mln wzkm pracy eksploatacyjnej przez 6 lat, przeliczone ceny netto za jeden wzkm wynoszą:

Nowak Transport, Transgór Mysłowice, LZ Lazar, PKS Południe
• Tabor B (MIDI 10 m diesel): 13,96 zł netto/wzkm
• Tabor C (MAXI diesel): 15,51 zł netto/wzkm
• Tabor Ce (MAXI elektrobus): 17,84 zł netto/wzkm
• Cena brutto za całość: 381.255.999,09 zł

PT Kłosok, Jutrans
• Tabor B (MIDI 10 m diesel): 12,15 zł netto/wzkm
• Tabor C (MAXI diesel): 13,50 zł netto/wzkm
• Tabor Ce (MAXI elektrobus): 15,53 zł netto/wzkm
• Cena brutto za całość: 331.904.930,11 zł

PKS Gostynin, PKS Skierniewice
• Tabor B (MIDI 10 m diesel): 11,55 zł netto/wzkm
• Tabor C (MAXI diesel): 12,83 zł netto/wzkm
• Tabor Ce (MAXI elektrobus): 14,75 zł netto/wzkm
• Cena brutto za całość: 315.351.739,90 zł

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 370.761.123,99 PLN brutto / 343.112.147,21 PLN netto (8%). Wszystkie oferty, z wyjątkiem propozycji Nowaka, mieściły się w budżecie. Najniższą ofertę złożyło konsorcjum PKS Gostynin/Skierniewice. Czyli dla porównania – stawki wzkm dla budżetu zamawiającego to:
• Tabor B: 13,57 zł netto/wzkm
• Tabor C: 15,08 zł netto/wzkm
• Tabor Ce: 17,34 zł netto/wzkm
• Cena brutto za całość: 370.761.123,99 zł

Mobilis tylko ze skargą

Największym zaskoczeniem jest brak oferty od Mobilisu – firmy, która wcześniej zaskarżyła zapisy SWZ do KIO i Sądu Okręgowego w Warszawie. Zarzuty dotyczyły m.in. przetwarzania danych z monitoringu i sposobu liczenia zasięgu autobusów elektrycznych.

W wyniku orzeczeń KIO i sądu, zamawiający musiał wprowadzić zmiany w dokumentacji:

  • zmieniono sposób liczenia średniego zasięgu autobusów elektrycznych (testy e-SORT 2),
  • zmodyfikowano zapisy dotyczące systemu monitoringu – wprowadzono współadministrowanie danych przez zamawiającego i wykonawcę.

Pomimo że uwagi Mobilisu zostały częściowo uwzględnione, firma … nie złożyła oferty. Na szczęście Wrocław ma trzy inne propozycje, gdzie wybór zwycięzcy nastąpi na podstawie następujących kryteriów:

  • ✅ Cena – 60%
  • ✅ Jakość techniczna autobusów – 30%
  • ✅ Zasięg autobusów zeroemisyjnych – 5%
  • ✅ Obecność asystenta hamowania – 5%
Wrocław ma trzy oferty na linie aglomeracyjne do Miękini
Wrocław ma trzy oferty na linie aglomeracyjne do Miękini

Parametry techniczne

Wymagane: 26 autobusów typu solo (w tym 6 elektrycznych) oraz 5 pojazdów klasy MIDI. Pojazdy muszą spełniać wymagania w zakresie:

  • niskiej emisyjności,
  • komfortu pasażerskiego (klimatyzacja, Wi-Fi, USB),
  • bezpieczeństwa (asystent hamowania, detekcja pieszych, AED),
  • nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej (głosowa i wizualna).

Będą to analogiczne pojazdy do tych, jakie do I pakietu aglo linii zamówiła firma Kłosok. Wprowadziła ona w sierpniu 2025 roku na trasach łączących stolicę Dolnego Śląska z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą 66 nowych autobusów marki Mercedes-Benz i SOR, w tym 11 zeroemisyjnych „elektryków”. Obsługą przewozów zajmą się dwaj przewoźnicy: Kłosok sp. z o.o. i Nowak Transport, którzy miasto podpisało z miastem 6-letnie kontrakty o wartości około 700 mln zł.

Nowe pojazdy są nie tylko niskopodłogowe i klimatyzowane, ale także dostosowane do potrzeb pasażerów o ograniczonej mobilności. Na pokładzie znajdują się m.in. ładowarki USB, Wi-Fi oraz – co jest nowością w transporcie aglomeracyjnym – defibrylatory AED. Każdy autobus został wyposażony także w systemy bezpieczeństwa, takie jak asystent hamowania, alko-blokada dla kierowcy czy system wykrywania pieszych i rowerzystów. Pasażerowie mogą kupić bilet bezpośrednio w pojeździe – przy użyciu Urbancard EP lub karty płatniczej. Od sierpnia 2025 roku system Urbancard objął wszystkie linie 9xx, rozszerzając zasięg biletowej integracji Wrocławia i gmin ościennych.

Wrocław ma trzy oferty na linie aglomeracyjne do Miękini
Wrocław ma trzy oferty na linie aglomeracyjne do Miękini

Komentarze