Olsztyn wybrał pierwsze elektrobusy. Od Solarisa. Elektryczna jedenastka za 75 mln zł
15 października 2025 roku rozstrzygnięto przetarg na dostawę nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania dla MPK Olsztyn.
W tym postępowaniu złożono tylko jedną ofertę. Generalnie to ważny krok, biorąc pod uwagę, że wcześniejsze postępowanie z 2024 roku zostało unieważnione, a obecny zakup to pierwsze zamówienie autobusów elektrycznych w historii Olsztyna. Tym bardziej, że pojawiły się głosy krytyczne w obecne tej inwestycji i koniczności przekierowania środków na inne cele. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kto złożył jedyną ofertę w przetargu MPK Olsztyn na elektrobusy i infrastrukturę ładowania?
- Ile autobusów obejmuje zamówienie podstawowe oraz opcjonalne?
- W jakim terminie mają zostać dostarczone pojazdy do Olsztyna?
Elektryczna jedenastka
Zamówienie dotyczy miasta Olsztyn, które zamierza zmodernizować flotę autobusową w ramach projektu „Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie”, współfinansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027. Przetarg obejmuje dostawę 11 elektrobusów (w tym 6 klasy I kategorii MAXI i 5 klasy I kategorii MEGA) oraz budowę infrastruktury ładowania – 10 stacji, w tym 5 jednostanowiskowych, 3 dwustanowiskowe i 2 mobilne ładowarki. Ujęto również pełen serwis gwarancyjny.
Zamówienie zawiera także prawo opcji, pozwalające na rozszerzenie kontraktu o dodatkowe 3 autobusy oraz 2 kolejne ładowarki dwustanowiskowe.
Jedna oferta
W postępowaniu złożono tylko jedną ofertę. Przedstawiła ją firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., wyceniając całość zamówienia na 75.932.693 PLN brutto, co przy stawce VAT 23% daje 61.741.209 PLN netto. Oferta podzielona została na dwie części:
- część podstawowa: 48.417.194 PLN netto
- część opcjonalna: 27.515.498 PLN netto
W przeliczeniu na jeden autobus elektryczny, cena jednostkowa netto dla podstawowego zamówienia wynosi 4.401.562 PLN netto, co mieści się w obecnych realiach rynkowych.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w budżecie wynosi 48.843.300 PLN brutto, a więc oferta Solarisa mieści się w założonym limicie. To dobra wiadomość dla zamawiającego, który teraz może rozważać również skorzystanie z opcji – tym bardziej, że inwestycja ma solidne finansowanie unijne. Decyzja zamawiający podjął na podstawie przyjętych kryteriów oceny ofert:
✅ Cena – 60%
✅ Parametry techniczne i eksploatacyjne – 20%
✅ Warunki gwarancji i serwisu – 20%
Techniczne wymagania
W zakresie parametrów technicznych punktowane były takie aspekty jak pojemność magazynów energii, zasięg pojazdu bez ładowania, liczba miejsc pasażerskich, systemy wspomagania kierowcy oraz dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością. Wszystkie pojazdy muszą być zgodne z aktualnymi normami GSR2 i gotowe do integracji z miejskim systemem ITS.
Zgodnie z zapisami przetargowymi, dostawa elektrobusów ma zostać zrealizowana w ciągu 17 miesięcy od podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż 1 maja 2027 r., i nie później niż 31 maja 2027 r.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie:
👉 https://zamowienia.olsztyn.eu/#/offer/d7c20959-e87e-402b-a661-defd92608ae1
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze