Jedna oferta na 11 autobusów elektrycznych z opcją dla MPK Olsztyn. Za 75 mln zł
26 września 2025 roku otwarto oferty w przetargu na dostawę MAXI i MEGA autobusów elektrycznych dla MPK Olsztyn.
W ramach infrastruktury przewidziano montaż 10 stacji ładowania, w tym: 5 jednostanowiskowych, 3 dwustanowiskowe oraz 2 mobilne ładowarki. W postępowaniu złożono tylko jedną ofertę – przedstawiła ją firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych obejmuje zamówienie podstawowe MPK Olsztyn i jakie pojazdy wchodzą w jego skład?
- Jaką ofertę cenową złożyła firma Solaris i jak wypada ona w porównaniu z budżetem zamawiającego?
- Jakie są kryteria oceny ofert oraz w jakim terminie przewidziano dostawę elektrobusów do Olsztyna?
Jedenastka z opcją
Zamówienie dotyczyło Gminy Olsztyn, która ogłosiła przetarg na dostawę 11 autobusów elektrycznych (6 klasy MAXI i 5 klasy MEGA) oraz infrastruktury ładowania. W pakiecie ujęto również objęcie pojazdów pełnym serwisem gwarancyjnym i dostarczenie ładowarek. Co istotne, przetarg zawierał też prawo opcji, umożliwiające rozszerzenie zamówienia o dodatkowe 3 elektrobusy i 2 ładowarki dwustanowiskowe.
Zamówienie jest elementem projektu „Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie”, współfinansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027. Postępowanie było wyczekiwane – to pierwsze realne zamówienie elektrobusów w historii miasta, po wcześniejszym unieważnionym przetargu z 2024 roku.
Jedna oferta
W postępowaniu wpłynęła jedna oferta:
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. złożył ofertę o łącznej wartości 75.932.693,31 PLN brutto, z czego:
- – część podstawowa to 48.417.194,79 PLN netto
- – część opcjonalna to 27.515.498,52 PLN netto
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia podstawowego w budżecie miasta wynosi 48.843.300,00 PLN brutto.
Porównując ofertę z budżetem – cena brutto złożonej oferty mieści się w podstawowym limicie zamawiającego. W przeliczeniu na jeden autobus elektryczny (średnio dla 11 sztuk MAXI i MEGA) cena jednostkowa netto wynosi 4.401.562 PLN netto. To dobrze rokuje dla wykorzystania opcji. Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny ofert:
✅ Cena – 60%
✅ Parametry techniczne i eksploatacyjne – 20%
✅ Warunki gwarancji i serwisu – 20%
W zakresie parametrów technicznych punktowane były m.in. pojemność magazynów energii, zasięg pojazdu bez doładowania, liczba miejsc pasażerskich, systemy wsparcia kierowcy oraz poziom dostępności pojazdu dla osób z ograniczoną mobilnością.
Wszystkie pojazdy muszą być zgodne z obowiązującymi normami GSR2 i przygotowane do integracji z miejskim systemem ITS.
Dostawa zaplanowana jest w terminie do 17 miesięcy od podpisania umowy, przy czym nie może rozpocząć się wcześniej niż 1 maja 2027 r., ani zakończyć później niż 31 maja 2027 r. Pełna dokumentacja przetargowa dostępna na stronie: https://zamowienia.olsztyn.eu/#/offer/d7c20959-e87e-402b-a661-defd92608ae1
Zakupowe tło
W grudniu 2024 roku MPK Olsztyn podpisało umowę z firmą Solaris na dostawę 10 autobusów hybrydowych. W skład zamówienia weszło 8 pojazdów standardowej długości (ok. 12 metrów) i 2 przegubowe. Kontrakt opiewa na kwotę 21.161.000 PLN brutto, a dostawy mają zostać zrealizowane w ciągu 10 miesięcy od daty podpisania umowy. Jedyną ofertę w przetargu złożył Solaris, a budżet MPK wynosił pierwotnie 23,37 mln zł, więc oferta mieściła się z zapasem.
Pod względem technicznym hybrydy spełniają nowoczesne wymagania: pełna niskopodłogowość, klimatyzacja, monitoring, nagłośnienie i minimum 86 miejsc w wersji 12-metrowej oraz 135 w przegubowej. Układ drzwi 2–2–2 dla wersji krótszej to standard wśród pojazdów klasy MAXI.
MPK planuje wprowadzenie hybrydowych autobusów jeszcze we wrześniu 2025 roku.
Obecna flota MPK Olsztyn liczy ok. 150 autobusów, przy czym średni wiek taboru przekracza 12 lat. Realizowane i planowane zakupy mają zmodernizować flotę, ograniczyć emisję spalin i spełnić wymogi legislacyjne w zakresie elektromobilności
Komentarze