Podwójna premiera w Gdyni: Debiut Arthur Bus i pierwszy test autobusu wodorowego
17 września 2025 roku na ulice Gdyni wyjechał nowoczesny autobus wodorowy producenta Arthur Bus. W ramach floty PKM.
Przez tydzień będzie on kursował na liniach: S, 105, 125, 159 i 180, a jego eksploatacja odbywa się na koszt producenta. To pierwsze tego typu testy w ruchu miejskim w historii miasta. O ostatnim i zarazem największym kontrakcie Arthur Bus w Polsce pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaki model autobusu wodorowego został przetestowany w Gdyni i jak długo potrwają testy?
- Ile pasażerów może przewieźć Arthur Bus Hydrogen i jakie udogodnienia oferuje?
- Do jakich innych miast i operatorów w Europie trafiły już autobusy Arthur Bus?
Po raz pierwszy w Gdyni
Miejska komunikacja w Gdyni wzbogaciła się na tydzień o pojazd, który symbolizuje nowy etap w procesie dekarbonizacji transportu. Arthur Bus H2 Zero to 12-metrowy autobus wodorowy, który dzięki innowacyjnej technologii ogniw paliwowych działa jak autobus elektryczny – z tą różnicą, że prąd generowany jest wprost z reakcji wodoru i tlenu, a nie z akumulatora ładowanego w zajezdni. Tankowanie pojazdu trwa zaledwie około 12 minut, co czyni go atrakcyjną alternatywą dla klasycznych elektrobusów wymagających długiego ładowania.
– Trolejbusy są nieodłącznym elementem naszego miasta, dlatego z całą pewnością nadal będą obsługiwać mieszkańców. Natomiast dzisiaj wypuszczamy na trasę autobus wodorowy. To są pierwsze takie testy w Gdyni, kiedy to pojazd wodorowy będzie użytkowany w ruchu miejskim. Producent pokrywa koszty testowania tego rozwiązania w Gdyni – podkreśliła Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.
Jak wyjaśnia Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni: – Jeżeli mówimy o autobusie wodorowym, to mamy specjalne ogniwa wodorowe produkujące prąd, który płynie do jednej baterii, a następnie trafia do silnika. To rozwiązanie bardzo zbliżone do autobusu elektrycznego, ale bardziej elastyczne w codziennej eksploatacji.
Ekologia i komfort
Testowany w Gdyni model Arthur Bus Hydrogen to pojazd 12-metrowy, niskopodłogowy, klimatyzowany, z funkcją przyklęku i pełnym dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Może przewieźć 79 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących.
– Technologia jest bardzo nowoczesna i efektywna. Autobus jest w pełni dostosowany do standardów obowiązujących w Gdyni. To oznacza, że jest niskopodłogowy, ma przyklęk, jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Autobus ma bardzo efektywny system kontroli klimatu, ogrzewania i klimatyzacji. Spełnia wszelkie standardy, do których mieszkańcy Gdyni są przyzwyczajeni od lat – podkreślił Maciej Sylwanowicz, dyrektor sprzedaży Arthur Bus.
Polsko-niemiecki producent konsekwentnie zwiększa obecność w Europie. Pierwsze trzy autobusy dostarczone z fabryki w Lublinie obsługują linie w Świdnikuj. Kolejne trzy pojazdy mają trafić w grudniu 2025 roku do niemieckiego operatora Buspunkt w regionie Bremerhaven. Największe dotychczasowe zamówienie pochodzi z Lublina – 20 sztuk zasili flotę MPK Lublin do końca kwietnia 2026 roku.
Demonstracyjny egzemplarz testowany w Gdyni został przekazany do eksploatacji Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej sp. z o.o., które będzie odpowiadać za jego obsługę podczas tygodniowych testów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze