Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Podwójna premiera w Gdyni: Debiut Arthur Bus i pierwszy test autobusu wodorowego

infobus
18.09.2025 08:05
0 Komentarzy

17 września 2025 roku na ulice Gdyni wyjechał nowoczesny autobus wodorowy producenta Arthur Bus. W ramach floty PKM.

Przez tydzień będzie on kursował na liniach: S, 105, 125, 159 i 180, a jego eksploatacja odbywa się na koszt producenta. To pierwsze tego typu testy w ruchu miejskim w historii miasta. O ostatnim i zarazem największym kontrakcie Arthur Bus w Polsce pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki model autobusu wodorowego został przetestowany w Gdyni i jak długo potrwają testy?
  2. Ile pasażerów może przewieźć Arthur Bus Hydrogen i jakie udogodnienia oferuje?
  3. Do jakich innych miast i operatorów w Europie trafiły już autobusy Arthur Bus?

Po raz pierwszy w Gdyni

Miejska komunikacja w Gdyni wzbogaciła się na tydzień o pojazd, który symbolizuje nowy etap w procesie dekarbonizacji transportu. Arthur Bus H2 Zero to 12-metrowy autobus wodorowy, który dzięki innowacyjnej technologii ogniw paliwowych działa jak autobus elektryczny – z tą różnicą, że prąd generowany jest wprost z reakcji wodoru i tlenu, a nie z akumulatora ładowanego w zajezdni. Tankowanie pojazdu trwa zaledwie około 12 minut, co czyni go atrakcyjną alternatywą dla klasycznych elektrobusów wymagających długiego ładowania.

Trolejbusy są nieodłącznym elementem naszego miasta, dlatego z całą pewnością nadal będą obsługiwać mieszkańców. Natomiast dzisiaj wypuszczamy na trasę autobus wodorowy. To są pierwsze takie testy w Gdyni, kiedy to pojazd wodorowy będzie użytkowany w ruchu miejskim. Producent pokrywa koszty testowania tego rozwiązania w Gdyni – podkreśliła Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.

Jak wyjaśnia Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni: – Jeżeli mówimy o autobusie wodorowym, to mamy specjalne ogniwa wodorowe produkujące prąd, który płynie do jednej baterii, a następnie trafia do silnika. To rozwiązanie bardzo zbliżone do autobusu elektrycznego, ale bardziej elastyczne w codziennej eksploatacji.

Ekologia i komfort

Testowany w Gdyni model Arthur Bus Hydrogen to pojazd 12-metrowy, niskopodłogowy, klimatyzowany, z funkcją przyklęku i pełnym dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Może przewieźć 79 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących.

Technologia jest bardzo nowoczesna i efektywna. Autobus jest w pełni dostosowany do standardów obowiązujących w Gdyni. To oznacza, że jest niskopodłogowy, ma przyklęk, jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Autobus ma bardzo efektywny system kontroli klimatu, ogrzewania i klimatyzacji. Spełnia wszelkie standardy, do których mieszkańcy Gdyni są przyzwyczajeni od lat – podkreślił Maciej Sylwanowicz, dyrektor sprzedaży Arthur Bus.

Polsko-niemiecki producent konsekwentnie zwiększa obecność w Europie. Pierwsze trzy autobusy dostarczone z fabryki w Lublinie obsługują linie w Świdnikuj. Kolejne trzy pojazdy mają trafić w grudniu 2025 roku do niemieckiego operatora Buspunkt w regionie Bremerhaven. Największe dotychczasowe zamówienie pochodzi z Lublina – 20 sztuk zasili flotę MPK Lublin do końca kwietnia 2026 roku.

Demonstracyjny egzemplarz testowany w Gdyni został przekazany do eksploatacji Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej sp. z o.o., które będzie odpowiadać za jego obsługę podczas tygodniowych testów.

Pierwszy autobus wodorowy pojawił się na gdyńskich ulicach. Trwają testy
Pierwszy autobus wodorowy pojawił się na gdyńskich ulicach. Trwają testy / fot. fot. Magdalena Starnawska – UM Gdynia

Komentarze