Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Wrocław potrzebuje jeszcze więcej diesli. Rusza przetarg na 40 autobusów z opcją do 160

infobus
16.09.2025 09:04
0 Komentarzy

16 września 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu ogłosiło przetarg na dostawę 40 fabrycznie nowych autobusów miejskich z silnikiem diesla.

Do tego dochodzi bardzo szerokie prawem opcji, które pozwala MPK rozszerzyć zamówienie aż o kolejne 160 pojazdów. Ogłoszenie dotyczy pojazdów niskopodłogowych, przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami. O poprzednich postępowaniach na dzierżawę 200 pojazdów spalinowych pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów diesla chce kupić MPK Wrocław w ramach podstawowego zamówienia?
  2. Na ile pojazdów rozszerzenie pozwala prawo opcji i jaka jest łączna maksymalna liczba autobusów w przetargu?
  3. Do kiedy można składać oferty w tym postępowaniu?
MPK zawarło umowę na dzierżawę 100 autobusów marki Mercedes-Benz. Dostawy planowane do końca 2025 r. / fot. UM Wrocław
MPK zawarło umowę na dzierżawę 100 autobusów marki Mercedes-Benz. Dostawy planowane do końca 2025 r. / fot. UM Wrocław

Nowe diesle dla MPK Wrocław

16 września 2025 r. ruszyło wrocławskie zamówienie na 40 nowych autobusów z silnikiem diesla. Przedmiotem postępowania jest dostawa pojazdów całkowicie niskopodłogowych:

  • 19 sztuk klasy I kategorii MAXI
  • 21 sztuk klasy I kategorii MEGA,

z pełnym wyposażeniem, dokumentacją i oprogramowaniem. Wszystkie autobusy mają być fabrycznie nowe, nieeksploatowane, dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Zamawiający przewidział także prawo opcji, które pozwala mu rozszerzyć zamówienie aż o kolejne 160 pojazdów – w tym:

  • do 41 sztuk autobusów klasy I kategorii MAXI
  • do 119 sztuk klasy I kategorii MEGA.

W sumie daje to potencjał na zakup nawet 200 pojazdów. To plus podsiana umowa na dzierżawę 100 diesli Mercedes-Benz plus zapowiadana realizacja zadania numer 2 w przetargu na wynajem długoterminowy, to razem oznacza aż 400 pojazdów spalinowych. To w skali Polski rekordowa suma!

MPK zawarło umowę na dzierżawę 100 autobusów marki Mercedes-Benz. Dostawy planowane do końca 2025 r. / fot. UM Wrocław
MPK zawarło umowę na dzierżawę 100 autobusów marki Mercedes-Benz. Dostawy planowane do końca 2025 r. / fot. UM Wrocław

Przetargowe wymagania

Całość realizowana jest w ramach procedury otwartej, a przetarg objęty jest dyrektywą 2014/25/UE. Czas na wykonanie podstawowego zamówienia to 25 miesięcy od podpisania umowy. Postępowanie nie jest współfinansowane z funduszy unijnych, a MPK Wrocław samodzielnie zabezpiecza finansowanie.

Oferenci muszą wnieść wadium w wysokości 1.700.000 PLN, a ich oferty pozostaną ważne przez 120 dni. Otwarcie ofert zaplanowano na 21 października 2025 r., o godz. 09:30 – transmisja będzie dostępna online.

Na oferty zamawiający czeka do 21 października 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Cena – 68%
Ocena techniczna – 20%
Okres gwarancji – 12%

Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/rejestracja/ustawowe.html

MPK zawarło umowę na dzierżawę 100 autobusów marki Mercedes-Benz. Dostawy planowane do końca 2025 r. / fot. UM Wrocław

Zakupowe tło

To nie pierwszy duży zakup autobusów spalinowych we Wrocławiu. Już w grudniu 2024 r. MPK podpisało umowę o wartości 410 mln PLN brutto z konsorcjum Daimler Buses Polska i Pekao Leasing, na dzierżawę 100 nowych autobusów Mercedes-Benz:

  • 55 przegubowych Conecto (MEGA),
  • 38 klasycznych Citaro (MAXI) i
  • 7 krótkich Citaro K (MIDI).

W sierpniu 2025 r. ruszyło także osobne postępowanie negocjacyjne na dzierżawę kolejnych 100 diesli – również niskopodłogowych, z pełnym serwisem i dostawą od drugiej połowy 2026 r.

Dlaczego Wrocław – podobnie jak inne duże miasta – teraz inwestuje w diesle, mimo promowania transportu publicznego opartego na elektrobusach? Powód jest prosty: od 1 stycznia 2026 r. duże miasta nie będą mogły kupować pojazdów spalinowych, zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności. Dlatego MPK wypełnia flotę klasycznymi dieslami „na zapas”.

Wrocław nie porzuca jednak planów związanych z elektro mobilnością. Miasto czeka na dostawę … 7 elektrobusów od Solarisa oraz prowadzi postępowanie na 21 kolejnych e-busów, gdzie termin otwarcia ofert przesunięto na aż 31 października.

Komentarze