MPK Wrocław potrzebuje jeszcze więcej diesli. Rusza przetarg na 40 autobusów z opcją do 160
16 września 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu ogłosiło przetarg na dostawę 40 fabrycznie nowych autobusów miejskich z silnikiem diesla.
Do tego dochodzi bardzo szerokie prawem opcji, które pozwala MPK rozszerzyć zamówienie aż o kolejne 160 pojazdów. Ogłoszenie dotyczy pojazdów niskopodłogowych, przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami. O poprzednich postępowaniach na dzierżawę 200 pojazdów spalinowych pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów diesla chce kupić MPK Wrocław w ramach podstawowego zamówienia?
- Na ile pojazdów rozszerzenie pozwala prawo opcji i jaka jest łączna maksymalna liczba autobusów w przetargu?
- Do kiedy można składać oferty w tym postępowaniu?
Nowe diesle dla MPK Wrocław
16 września 2025 r. ruszyło wrocławskie zamówienie na 40 nowych autobusów z silnikiem diesla. Przedmiotem postępowania jest dostawa pojazdów całkowicie niskopodłogowych:
- 19 sztuk klasy I kategorii MAXI
- 21 sztuk klasy I kategorii MEGA,
z pełnym wyposażeniem, dokumentacją i oprogramowaniem. Wszystkie autobusy mają być fabrycznie nowe, nieeksploatowane, dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Zamawiający przewidział także prawo opcji, które pozwala mu rozszerzyć zamówienie aż o kolejne 160 pojazdów – w tym:
- do 41 sztuk autobusów klasy I kategorii MAXI
- do 119 sztuk klasy I kategorii MEGA.
W sumie daje to potencjał na zakup nawet 200 pojazdów. To plus podsiana umowa na dzierżawę 100 diesli Mercedes-Benz plus zapowiadana realizacja zadania numer 2 w przetargu na wynajem długoterminowy, to razem oznacza aż 400 pojazdów spalinowych. To w skali Polski rekordowa suma!
Przetargowe wymagania
Całość realizowana jest w ramach procedury otwartej, a przetarg objęty jest dyrektywą 2014/25/UE. Czas na wykonanie podstawowego zamówienia to 25 miesięcy od podpisania umowy. Postępowanie nie jest współfinansowane z funduszy unijnych, a MPK Wrocław samodzielnie zabezpiecza finansowanie.
Oferenci muszą wnieść wadium w wysokości 1.700.000 PLN, a ich oferty pozostaną ważne przez 120 dni. Otwarcie ofert zaplanowano na 21 października 2025 r., o godz. 09:30 – transmisja będzie dostępna online.
Na oferty zamawiający czeka do 21 października 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 68%
✅ Ocena techniczna – 20%
✅ Okres gwarancji – 12%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/rejestracja/ustawowe.html
Zakupowe tło
To nie pierwszy duży zakup autobusów spalinowych we Wrocławiu. Już w grudniu 2024 r. MPK podpisało umowę o wartości 410 mln PLN brutto z konsorcjum Daimler Buses Polska i Pekao Leasing, na dzierżawę 100 nowych autobusów Mercedes-Benz:
- 55 przegubowych Conecto (MEGA),
- 38 klasycznych Citaro (MAXI) i
- 7 krótkich Citaro K (MIDI).
W sierpniu 2025 r. ruszyło także osobne postępowanie negocjacyjne na dzierżawę kolejnych 100 diesli – również niskopodłogowych, z pełnym serwisem i dostawą od drugiej połowy 2026 r.
Dlaczego Wrocław – podobnie jak inne duże miasta – teraz inwestuje w diesle, mimo promowania transportu publicznego opartego na elektrobusach? Powód jest prosty: od 1 stycznia 2026 r. duże miasta nie będą mogły kupować pojazdów spalinowych, zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności. Dlatego MPK wypełnia flotę klasycznymi dieslami „na zapas”.
Wrocław nie porzuca jednak planów związanych z elektro mobilnością. Miasto czeka na dostawę … 7 elektrobusów od Solarisa oraz prowadzi postępowanie na 21 kolejnych e-busów, gdzie termin otwarcia ofert przesunięto na aż 31 października.
Komentarze