Rekordowa dostawa Iveco Crossway 12 LE Elec. 110 elektrobusów klasy II dla De Lijn
Elektryfikacja regionalnego transportu publicznego w Belgii nabiera tempa. Marka IVECO Iveco Bus zrealizowała właśnie dostawę 110 egzemplarzy modelu Iveco Crossway 12 LE Elec
Wszystkie trafiły do operatorów świadczących usługi dla flandryjskiego przewoźnika publicznego De Lijn. To największa jak dotąd partia elektrobusów tego typu przekazana w jednym kontrakcie na rzecz belgijskich przewoźników regionalnych.
Rozkład jazdy:
- Ile egzemplarzy autobusów Iveco Crossway 12 LE Elec dostarczono dla operatorów obsługujących De Lijn?
- Jaka jest pojemność baterii zastosowanej w tych pojazdach i jaki maksymalny zasięg zapewnia?
- Do którego roku De Lijn planuje, aby cała jego flota była w pełni bezemisyjna?
Kluczowy krok
Zamówione autobusy elektryczne trafiły do prywatnych operatorów działających na zlecenie De Lijn, których flota realizuje przewozy w różnych częściach regionu Flandrii. Każdy z pojazdów został wyposażony w baterię o pojemności 485 kWh, co zapewnia zasięg do 400 km na jednym ładowaniu, w zależności od profilu trasy. Ładowanie odbywa się poprzez szybkie złącze CCS2.
Pojazdy mogą zabrać do 45 pasażerów na miejscach siedzących i ponad 70 stojących, oferując przy tym pełną dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością. Klimatyzacja, ładowarki USB, przestronność oraz cicha praca napędu elektrycznego znacząco poprawiają komfort zarówno pasażerów, jak i kierowców.
„Jesteśmy dumni, że nasz Crossway Low Entry ELEC odgrywa kluczową rolę w transformacji transportu we Flandrii. Ta dostawa to potwierdzenie naszego zaangażowania w rozwój zrównoważonej mobilności” – powiedział Paul Mechele, dyrektor sprzedaży IVECO BUS na Beneluks.
Produkcja w Czechach, z myślą o Europie
Autobusy Crossway zostały wyprodukowane w zakładzie Vysoké Mýto w Czechach, który w 2024 r. wytworzył ponad 5000 pojazdów, z czego aż 92% to modele Crossway (43% Low Entry, 57% Normal Floor). Udział elektrobusów w produkcji fabryki stale rośnie – obecnie wynosi ok. 5%, ale trend ten przyspiesza z każdą nową dostawą.
Natomiast dostawa 110 elektrobusów z Czech to niejedyny kontrakt IVECO BUS z De Lijn. W czerwcu 2025 r. przewoźnik potwierdził również zamówienie na 100 przegubowych elektrycznych autobusów miejskich E-Way (18 m długości). Zamówienie to realizowane jest w ramach istniejącej umowy ramowej z 2023 r., z której pochodzą także 141 E-Way 18m, będące obecnie w dostawach.
I na koniec garść statystyk od De Lijn. Grupa obsłużyła w 2024 roku 373 mln pasażerów, a około 50% taboru autobusowego funkcjonującego pod marką przewoźnika należy do prywatnych firm kontraktowych. Zgodnie z przyjętą strategią, do 2035 roku cała flota De Lijn ma być w pełni bezemisyjna.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze