Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Islandzkie autobusy po kryzysie. Odrodzenie komunikacji miejskiej w Reykjaviku

infobus
17.08.2025 13:04
0 Komentarzy

Po latach ograniczeń i redukcji kursów, Strætó, operator transportu publicznego w Reykjavíku, wchodzi w nowy etap rozwoju.

Dzięki porozumieniu rządu Islandii i sześciu gmin regionu stołecznego, transport miejski zyskuje stabilne źródła finansowania i ambitny plan rozbudowy do 2031 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów rocznie planuje wprowadzać Strætó do swojej floty w latach 2024–2031?
  2. Co przewiduje Transportation Charter w zakresie udziału państwa w finansowaniu transportu publicznego?
  3. Jakie główne inwestycje infrastrukturalne w Reykjavíku towarzyszą projektowi Borgarlína?
Autobusy w Reykjavíku zyskują dzięki nowemu programowi finansowania
Autobusy w Reykjavíku zyskują dzięki nowemu programowi finansowania

Więcej kursów i nowy rozkład

Jak poinformowała islandzka telewizja RÚV, już od tego weekendu zmienia się częstotliwość przejazdów:

  • linie 3, 5, 6, 12 – częstotliwość w szczycie wzrośnie z 15 do 10 minut,
  • linie 19, 21, 24 – z 30 minut do 15 minut,
  • poza szczytem linie 3, 5, 12 i 15 będą kursowały co 15 minut,
  • wieczorne kursy zostaną wydłużone na 13 liniach, m.in. 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 21.

Dyrektor generalny Jóhannes Svavar Rúnarsson podkreśla, że to dopiero „pierwszy etap przebudowy sieci tras, której ukończenie planowane jest na rok 2031 wraz z uruchomieniem Borgarlíny – miejskiej linii BRT”.

Autobusy w Reykjavíku zyskują dzięki nowemu programowi finansowania
Autobusy w Reykjavíku zyskują dzięki nowemu programowi finansowania

Nowe autobusy i infrastruktura

Flota Strætó będzie się systematycznie powiększać – 25 nowych autobusów rocznie, co pozwoli osiągnąć 175 sztuk do 2031 roku. Autobusy mają być zeroemisyjne, zasilane energią z odnawialnych źródeł, a część floty będzie obsługiwana w ramach projektu Borgarlína – szybkiej linii autobusowej z dedykowanymi pasami ruchu i przystankami na wzór systemów metra.

Inwestycje obejmą także infrastrukturę drogową: modernizację Mostu Fossvogur i dodanie pasa priorytetowego dla autobusów na Kringlumýrarbraut – jednej z najważniejszych arterii komunikacyjnych stolicy.

Przełomem jest podpisanie Transportation Charter – umowy między państwem a samorządami. Zakłada ona, że:

  • państwo pokrywa 1/3 kosztów operacyjnych transportu publicznego,
  • od 2024 r. roczne wsparcie finansowe wynosi 2,8 mld ISK,
  • w latach 2025–2029 dofinansowanie wzrośnie o dodatkowe 4 mld ISK rocznie.

„Dzięki tej umowie mamy stabilne finansowanie i możemy planować nie tylko przetrwanie, ale rozwój. Celem jest zbudowanie nowoczesnej, zeroemisyjnej i konkurencyjnej sieci transportowej dla mieszkańców regionu stołecznego” – powiedział Rúnarsson.

Autobusy w Reykjavíku zyskują dzięki nowemu programowi finansowania
Autobusy w Reykjavíku zyskują dzięki nowemu programowi finansowania

Symboliczny powrót na ścieżkę wzrostu

Jeszcze kilka lat temu Strætó był zmuszony ograniczać liczbę kursów i redukować inwestycje. Teraz – dzięki wspólnemu finansowaniu i nowej strategii – autobusy w Reykjavíku zyskują nie tylko na liczbie kursów, ale również na jakości.

W perspektywie 2031 roku komunikacja miejska w stolicy Islandii ma stać się jednym z filarów realizacji idei miasta neutralnego klimatycznie oraz miasta 15-minutowego, zapewniającego mieszkańcom szybki i ekologiczny dostęp do usług.

Komentarze