Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Litewski Dinobus wchodzi na rynek autobusów lotniskowych. W tle Grupa Busnex

infobus
12.08.2025 07:02
0 Komentarzy

Na rynku lotniskowych autobusów elektrycznych pojawiła się nowa marka – to litewski Dinobus z Grupy Busnex.

Wraz z dynamicznym odbiciem rynku lotniczego do poziomów sprzed pandemii, europejskie porty lotnicze zaczynają inwestować w redukcję emisji dwutlenku węgla. Jednym z kluczowych obszarów zmian są floty pojazdów naziemnych – przez dekady oparte głównie na autobusach z silnikami Diesla. Dziś zastępują je nowoczesne, zeroemisyjne rozwiązania. Jedną z firm, które konsekwentnie wykorzystują ten trend, jest Busnex UAB, twórca nowej marki pojazdów elektrycznych – Dinobus.

Rozkład jazdy:

  1. Jak nazywa się nowa litewska marka autobusów elektrycznych przeznaczonych na płyty lotnisk?
  2. Jakie dwa modele oferuje Dinobus i czym się różnią?
  3. Gdzie dotychczas eksploatowano autobusy Dinobus, a gdzie prowadzono ich prezentacje?
DINOBUS: Elektryczne autobusy lotniskowe Busnex
DINOBUS: Elektryczne autobusy lotniskowe Busnex

Nowa marka, stare doświadczenie

DINOBUS powstał w 2022 roku jako wyspecjalizowana marka „apron busów” – elektrycznych autobusów przeznaczonych do przewozu pasażerów na płycie lotniska. Za projektem stoi litewski Busnex – oficjalny dystrybutor Yutong, Seres, Tiamaes i innych producentów pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania.

Busnex działa na rynku europejskim od 2011 roku i ma już ugruntowaną pozycję w krajach bałtyckich. Marka Dinobus to jego odpowiedź na rosnące potrzeby dekarbonizacji sektora transportu lotniskowego – zarówno w terminalach o dużej przepustowości, jak i mniejszych, regionalnych portach.

DinoRex i DinoVeloci – dwa modele dla różnych potrzeb

W ofercie Dinobus znajdują się obecnie dwa modele:

Model Długość Wysokość Pojemność Zasięg Czas ładowania Liczba drzwi
DinoRex 14 m 3,40 m do 110 os. 150 km ~90 min (210 kW) 6 (3 z każdej strony)
DinoVeloci 14 m 3,08 m do 110 os. 150 km ~90 min (210 kW) 6 (3 z każdej strony)

Oba modele posiadają niską podłogę, pełne klimatyzowanie oraz systemy przystosowane do intensywnego cyklu operacyjnego — od -30°C do +60°C. Co istotne, są to konstrukcje opracowane od podstaw jako pojazdy elektryczne – nie są to retrofitowane Diesle, a w pełni nowoczesne konstrukcje z bateriami LFP od CATL i silnikami elektrycznymi marek Voith lub Dana.

DINOBUS: Elektryczne autobusy lotniskowe Busnex
DINOBUS: Elektryczne autobusy lotniskowe Busnex

Gdzie już jeżdżą?

Autobusy DINOBUS są już eksploatowane na międzynarodowych lotniskach m.in. w:

  • Rzymie (Fiumicino) – model DinoRex
  • Wilnie – prezentacje i wdrożenie testowe
  • Neapolu – DinoVeloci od 2022 roku
  • Warszawie i Wiedniu – demonstracje i prezentacje w środowisku operacyjnym

We Włoszech jeden z egzemplarzy DinoVeloci przekroczył już 30 000 kilometrów w ciągłej eksploatacji, a opinie kierowców są pozytywne – chwalony jest za zwrotność, komfort prowadzenia i niezawodność. Co ważne, marka oferuje konkurencyjne warunki gwarancyjne:

  • Bateria: 8 lat / 600 tys. km
  • Silnik: 5 lat
  • Elektronika pokładowa: 2 lata

Za marką Dinobus stoi nie tylko Busnex, ale także partner technologiczny – Nordic DINO, część Avia Solutions Group. Ich wspólna wizja to budowa zeroemisyjnych flot GSE (Ground Support Equipment), które wypełnią lukę między dużymi dostawcami autobusów miejskich a specjalistycznymi operatorami sprzętu lotniskowego.

Dinobus zaprezentuje pełną gamę swoich pojazdów na targach Inter Airport Europe 2025 w Monachium. Będzie to okazja, by na żywo obejrzeć DinoRex i DinoVeloci, a także poznać planowane rozszerzenia oferty i funkcje dodatkowe.

Komentarze