Litewski Dinobus wchodzi na rynek autobusów lotniskowych. W tle Grupa Busnex
Na rynku lotniskowych autobusów elektrycznych pojawiła się nowa marka – to litewski Dinobus z Grupy Busnex.
Wraz z dynamicznym odbiciem rynku lotniczego do poziomów sprzed pandemii, europejskie porty lotnicze zaczynają inwestować w redukcję emisji dwutlenku węgla. Jednym z kluczowych obszarów zmian są floty pojazdów naziemnych – przez dekady oparte głównie na autobusach z silnikami Diesla. Dziś zastępują je nowoczesne, zeroemisyjne rozwiązania. Jedną z firm, które konsekwentnie wykorzystują ten trend, jest Busnex UAB, twórca nowej marki pojazdów elektrycznych – Dinobus.
Rozkład jazdy:
- Jak nazywa się nowa litewska marka autobusów elektrycznych przeznaczonych na płyty lotnisk?
- Jakie dwa modele oferuje Dinobus i czym się różnią?
- Gdzie dotychczas eksploatowano autobusy Dinobus, a gdzie prowadzono ich prezentacje?
Nowa marka, stare doświadczenie
DINOBUS powstał w 2022 roku jako wyspecjalizowana marka „apron busów” – elektrycznych autobusów przeznaczonych do przewozu pasażerów na płycie lotniska. Za projektem stoi litewski Busnex – oficjalny dystrybutor Yutong, Seres, Tiamaes i innych producentów pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania.
Busnex działa na rynku europejskim od 2011 roku i ma już ugruntowaną pozycję w krajach bałtyckich. Marka Dinobus to jego odpowiedź na rosnące potrzeby dekarbonizacji sektora transportu lotniskowego – zarówno w terminalach o dużej przepustowości, jak i mniejszych, regionalnych portach.
DinoRex i DinoVeloci – dwa modele dla różnych potrzeb
W ofercie Dinobus znajdują się obecnie dwa modele:
Model | Długość | Wysokość | Pojemność | Zasięg | Czas ładowania | Liczba drzwi |
---|---|---|---|---|---|---|
DinoRex | 14 m | 3,40 m | do 110 os. | 150 km | ~90 min (210 kW) | 6 (3 z każdej strony) |
DinoVeloci | 14 m | 3,08 m | do 110 os. | 150 km | ~90 min (210 kW) | 6 (3 z każdej strony) |
Oba modele posiadają niską podłogę, pełne klimatyzowanie oraz systemy przystosowane do intensywnego cyklu operacyjnego — od -30°C do +60°C. Co istotne, są to konstrukcje opracowane od podstaw jako pojazdy elektryczne – nie są to retrofitowane Diesle, a w pełni nowoczesne konstrukcje z bateriami LFP od CATL i silnikami elektrycznymi marek Voith lub Dana.
Gdzie już jeżdżą?
Autobusy DINOBUS są już eksploatowane na międzynarodowych lotniskach m.in. w:
- Rzymie (Fiumicino) – model DinoRex
- Wilnie – prezentacje i wdrożenie testowe
- Neapolu – DinoVeloci od 2022 roku
- Warszawie i Wiedniu – demonstracje i prezentacje w środowisku operacyjnym
We Włoszech jeden z egzemplarzy DinoVeloci przekroczył już 30 000 kilometrów w ciągłej eksploatacji, a opinie kierowców są pozytywne – chwalony jest za zwrotność, komfort prowadzenia i niezawodność. Co ważne, marka oferuje konkurencyjne warunki gwarancyjne:
- Bateria: 8 lat / 600 tys. km
- Silnik: 5 lat
- Elektronika pokładowa: 2 lata
Za marką Dinobus stoi nie tylko Busnex, ale także partner technologiczny – Nordic DINO, część Avia Solutions Group. Ich wspólna wizja to budowa zeroemisyjnych flot GSE (Ground Support Equipment), które wypełnią lukę między dużymi dostawcami autobusów miejskich a specjalistycznymi operatorami sprzętu lotniskowego.
Dinobus zaprezentuje pełną gamę swoich pojazdów na targach Inter Airport Europe 2025 w Monachium. Będzie to okazja, by na żywo obejrzeć DinoRex i DinoVeloci, a także poznać planowane rozszerzenia oferty i funkcje dodatkowe.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze