Miasto kupuje dla SPAD Szczecin 22 nowe autobusy mild hybrid. Z dużą opcją
Gmina Miasto Szczecin ogłosiła przetarg na zakup łącznie 22 autobusów niskopodłogowych z napędem mild hybrid – cztery jednoczłonowe oraz osiemnaście przegubowych.
Zamówienie zostało ogłoszone 4 lipca 2025 r., a jego realizacją zajmie się pełnomocnik – Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie Sp. z o.o. O tych hybrydowych i wodorowych planach stolicy Pomorza Zachodniego pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie typy autobusów i w jakiej liczbie przewidziano w przetargu ogłoszonym 4 lipca 2025 r. przez Gminę Miasto Szczecin?
- Jakie są kluczowe wymagania wobec oferentów w zakresie doświadczenia i zdolności finansowej?
- Jakie kryteria oceny ofert przewidziano w postępowaniu przetargowym na autobusy mild hybrid w Szczecinie?
Autobusy mild hybrid
4 lipca 2025 r. Gmina Miasto Szczecin opublikowała przetarg na dostawę nowych autobusów miejskich z napędem mild hybrid, w podziale na dwie części:
- Część I: 4 fabrycznie nowe autobusy jednoczłonowe o długości 12 m (+/- 1 m), wyprodukowane przez jednego producenta, z klimatyzacją całopojazdową, bezstopniowym wejściem i napędem wspomaganym silnikiem elektrycznym.
- Część II: 18 autobusów przegubowych (dwuczłonowych), również fabrycznie nowych i wyposażonych jak powyżej.
Pojazdy muszą być seryjnie produkowane i sprzedane wcześniej co najmniej 10 innym przewoźnikom na terenie UE lub krajów stowarzyszonych. Wymagany jest także test SORT 2 i homologacja umożliwiająca rejestrację w Polsce.
W ramach prawa opcji zamawiający zastrzega możliwość dokupienia dodatkowo:
- do 4 autobusów jednoczłonowych,
- do 18 autobusów dwuczłonowych.
Dostawy autobusów mają się odbyć w dwóch turach:
- 4 jednoczłonowe pojazdy: I kwartał 2027 r.,
- 9 przegubowców: 2027 r., kolejne 9: 2028 r.
Zamówienie nie jest finansowane ze środków UE.
Wymagania wobec oferentów
Oferenci muszą spełnić szereg warunków:
- minimalny roczny przychód: 15 mln zł średniorocznie w ostatnich trzech latach,
- potwierdzona zdolność kredytowa lub środki: min. 10 mln zł,
- referencje: przynajmniej jedna dostawa min. 2 autobusów niskopodłogowych 12-metrowych mild hybrid w ostatnich 3 latach.
Dodatkowo wymagana jest dokumentacja techniczna pojazdów, raport SORT 2, dane o emisjach i rozmieszczeniu wnętrza autobusu. Wszystkie dokumenty należy złożyć zgodnie z wytycznymi SWZ.
Finansowanie i terminy
Zamówienie będzie realizowane na zasadach określonych w umowie.
Wadium: 100 000 zł (dla części I)
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy: 5% wartości kontraktu.
Dostawy:
- Autobusy jednoczłonowe – do 31 marca 2027 r.
- Autobusy przegubowe – pierwsza partia 2027, druga 2028
Na oferty zamawiający czeka do: 12 sierpnia 2025 r., godz. 10:00. Złożone oferty będą oceniane według kryteriów:
- ✅ Cena – 60%
- ✅ Liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 10%
- ✅ Zużycie paliwa wg testu SORT 2 – 10%
- ✅ Gwarancja całopojazdowa – 20%
Zastosowanie znajduje Dyrektywa 2014/25/UE, zgodnie z którą udział komponentów z UE lub krajów objętych porozumieniem musi wynosić co najmniej 50%. Szczegółowe informacje o zamówieniu na platformie e-propublico:
Zakup autobusów hybrydowych – ogłoszenie nr 434961-2025
Zakupowe tło
Szczecin konsekwentnie rozwija flotę autobusów elektrycznych, realizując kolejne inwestycje w zeroemisyjny transport publiczny.
-„Kupujemy kolejne autobusy! – napisał na profilu Łukasz Kadłubowski , wiceprezydent Szczecina. – Nasze Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosiło postępowanie na zakup 3 nowych niskopodłogowych, niskoemisyjnych autobusów. W tym roku SPPK planuje jeszcze jeden przetarg na zakup 5 elektryków z dofinansowaniem. To kolejny tego typu zamówienie zamówienie ze strony naszych spółek w ostatnim czasie w ramach stałej i sukcesywnej odnowy floty autobusowej i tramwajowej. Przez ostatni rok zakontraktowaliśmy zakup 18 elektrycznych autobusów dla SPAK, oraz 12 nowoczesnych tramwajów za 250 mln zł. Dodatkowo w lipcu SPAD i SPAK ogłoszą postępowania na zakup 28 autobusów z prawem opcji na zwiększenie zamówienia o 100%.”
6 listopada 2024 roku Gmina Szczecin podpisała umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 14 elektrycznych autobusów modeli Urbino electric:
- 10 przegubowych Urbino 18 electric (18 m długości, min. 120 pasażerów)(wiadomosci.szczecin.eu)
- 4 jednoczłonowe Urbino 12 electric (12 m długości, min. 75 pasażerów)(transport-publiczny.pl)
Pojazdy wyposażone będą w baterie Solaris High Energy o pojemności 400 i 500 kWh, zapewniające zasięg minimum 120 km. Dodatkowe wyposażenie obejmuje klimatyzację, Wi-Fi, monitoring, alkomaty dla kierowców oraz system zarządzania flotą eSConnect. Wartość kontraktu wynosi 55 mln zł i jest w całości finansowana z programu „Zielony Transport Publiczny”.
W styczniu 2025 roku Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” ogłosiło przetarg na zakup czterech 12-metrowych autobusów elektrycznych. Pojazdy mają pomieścić minimum 75 pasażerów, być wyposażone w klimatyzację, rampę dla wózków, ładowarki USB, monitoring oraz system odzyskiwania energii. Planowana dostawa ma nastąpić w ciągu 365 dni od podpisania umowy. Zakup będzie dofinansowany także z ZTP.
Po zrealizowaniu obu zamówień, flota elektrycznych autobusów w Szczecinie wzrośnie do 34 pojazdów, co stanowi istotny krok w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego.
Komentarze