Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Miasto kupuje dla SPAD Szczecin 22 nowe autobusy mild hybrid. Z dużą opcją

infobus
04.07.2025 10:05
0 Komentarzy

Gmina Miasto Szczecin ogłosiła przetarg na zakup łącznie 22 autobusów niskopodłogowych z napędem mild hybrid – cztery jednoczłonowe oraz osiemnaście przegubowych.

Zamówienie zostało ogłoszone 4 lipca 2025 r., a jego realizacją zajmie się pełnomocnik – Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie Sp. z o.o. O tych hybrydowych i wodorowych planach stolicy Pomorza Zachodniego pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie typy autobusów i w jakiej liczbie przewidziano w przetargu ogłoszonym 4 lipca 2025 r. przez Gminę Miasto Szczecin?
  2. Jakie są kluczowe wymagania wobec oferentów w zakresie doświadczenia i zdolności finansowej?
  3. Jakie kryteria oceny ofert przewidziano w postępowaniu przetargowym na autobusy mild hybrid w Szczecinie?
Miasto Szczecin kupuje 22 nowe autobusy do transportu publicznego
Miasto Szczecin kupuje 22 nowe autobusy do transportu publicznego

Autobusy mild hybrid

4 lipca 2025 r. Gmina Miasto Szczecin opublikowała przetarg na dostawę nowych autobusów miejskich z napędem mild hybrid, w podziale na dwie części:

  • Część I: 4 fabrycznie nowe autobusy jednoczłonowe o długości 12 m (+/- 1 m), wyprodukowane przez jednego producenta, z klimatyzacją całopojazdową, bezstopniowym wejściem i napędem wspomaganym silnikiem elektrycznym.
  • Część II: 18 autobusów przegubowych (dwuczłonowych), również fabrycznie nowych i wyposażonych jak powyżej.

Pojazdy muszą być seryjnie produkowane i sprzedane wcześniej co najmniej 10 innym przewoźnikom na terenie UE lub krajów stowarzyszonych. Wymagany jest także test SORT 2 i homologacja umożliwiająca rejestrację w Polsce.

W ramach prawa opcji zamawiający zastrzega możliwość dokupienia dodatkowo:

  • do 4 autobusów jednoczłonowych,
  • do 18 autobusów dwuczłonowych.

Dostawy autobusów mają się odbyć w dwóch turach:

  • 4 jednoczłonowe pojazdy: I kwartał 2027 r.,
  • 9 przegubowców: 2027 r., kolejne 9: 2028 r.

Zamówienie nie jest finansowane ze środków UE.

Miasto Szczecin kupuje 22 nowe autobusy do transportu publicznego
Miasto Szczecin kupuje 22 nowe autobusy do transportu publicznego

Wymagania wobec oferentów

Oferenci muszą spełnić szereg warunków:

  • minimalny roczny przychód: 15 mln zł średniorocznie w ostatnich trzech latach,
  • potwierdzona zdolność kredytowa lub środki: min. 10 mln zł,
  • referencje: przynajmniej jedna dostawa min. 2 autobusów niskopodłogowych 12-metrowych mild hybrid w ostatnich 3 latach.

Dodatkowo wymagana jest dokumentacja techniczna pojazdów, raport SORT 2, dane o emisjach i rozmieszczeniu wnętrza autobusu. Wszystkie dokumenty należy złożyć zgodnie z wytycznymi SWZ.

Finansowanie i terminy

Zamówienie będzie realizowane na zasadach określonych w umowie.
Wadium: 100 000 zł (dla części I)
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy: 5% wartości kontraktu.
Dostawy:

  • Autobusy jednoczłonowe – do 31 marca 2027 r.
  • Autobusy przegubowe – pierwsza partia 2027, druga 2028

Na oferty zamawiający czeka do: 12 sierpnia 2025 r., godz. 10:00. Złożone oferty będą oceniane według kryteriów:

  • Cena – 60%
  • ✅ Liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 10%
  • ✅ Zużycie paliwa wg testu SORT 2 – 10%
  • ✅ Gwarancja całopojazdowa – 20%

Zastosowanie znajduje Dyrektywa 2014/25/UE, zgodnie z którą udział komponentów z UE lub krajów objętych porozumieniem musi wynosić co najmniej 50%. Szczegółowe informacje o zamówieniu na platformie e-propublico:
Zakup autobusów hybrydowych – ogłoszenie nr 434961-2025

Zakupowe tło

Szczecin konsekwentnie rozwija flotę autobusów elektrycznych, realizując kolejne inwestycje w zeroemisyjny transport publiczny.

-„Kupujemy kolejne autobusy! – napisał na profilu Łukasz Kadłubowski , wiceprezydent Szczecina. – Nasze Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosiło postępowanie na zakup 3 nowych niskopodłogowych, niskoemisyjnych autobusów. W tym roku SPPK planuje jeszcze jeden przetarg na zakup 5 elektryków z dofinansowaniem. To kolejny tego typu zamówienie zamówienie ze strony naszych spółek w ostatnim czasie w ramach stałej i sukcesywnej odnowy floty autobusowej i tramwajowej. Przez ostatni rok zakontraktowaliśmy zakup 18 elektrycznych autobusów dla SPAK, oraz 12 nowoczesnych tramwajów za 250 mln zł. Dodatkowo w lipcu SPAD i SPAK ogłoszą postępowania na zakup 28 autobusów z prawem opcji na zwiększenie zamówienia o 100%.”

6 listopada 2024 roku Gmina Szczecin podpisała umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 14 elektrycznych autobusów modeli Urbino electric:

Pojazdy wyposażone będą w baterie Solaris High Energy o pojemności 400 i 500 kWh, zapewniające zasięg minimum 120 km. Dodatkowe wyposażenie obejmuje klimatyzację, Wi-Fi, monitoring, alkomaty dla kierowców oraz system zarządzania flotą eSConnect. Wartość kontraktu wynosi 55 mln zł i jest w całości finansowana z programu „Zielony Transport Publiczny”.

W styczniu 2025 roku Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” ogłosiło przetarg na zakup czterech 12-metrowych autobusów elektrycznych. Pojazdy mają pomieścić minimum 75 pasażerów, być wyposażone w klimatyzację, rampę dla wózków, ładowarki USB, monitoring oraz system odzyskiwania energii. Planowana dostawa ma nastąpić w ciągu 365 dni od podpisania umowy. Zakup będzie dofinansowany także z ZTP.

Po zrealizowaniu obu zamówień, flota elektrycznych autobusów w Szczecinie wzrośnie do 34 pojazdów, co stanowi istotny krok w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego.

Komentarze