Irizar umacnia się w MPK Kraków. Druga umowa na autobusy elektryczne
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało 11 czerwca 2025 roku umowę na dostawę 22 elektrobusów marki Irizar, które trafią na ulice stolicy Małopolski w ciągu najbliższego roku.
Wartość kontraktu to 53 994 556,00 zł netto. Zamówienie zostało w pełni sfinansowane z programu „Zielony transport Publiczny”. Najnowsza umowa pokazuje, że MPK Kraków chce rozkładać zamówienia między dwóch głównych graczy na rynku e-busów – Irizar i Solaris – budując nowoczesną i zdywersyfikowaną flotę. O przetargu na elektrobusy pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego oferta Irizara została wybrana w przetargu na 22 elektrobusy dla MPK Kraków, mimo że była droższa niż oferta Solarisa?
- Jakie wyposażenie przewidziano dla 12-metrowych elektrobusów marki Irizar zamówionych przez MPK Kraków?
- Ile bezemisyjnych pojazdów zakontraktowało MPK Kraków w ciągu jednego tygodnia i jakie marki odpowiadają za ich dostawę?
22 elektrobusy dla Krakowa
Kontrakt podpisany z Irizar e-mobility jest efektem rozstrzygniętego w marcu przetargu MPK Kraków na 32 autobusy elektryczne. Postępowanie zostało podzielone na dwie części:
- ✅ Zadanie 1 – 22 autobusy klasy I kategorii MAXI (12-metrowe)
- ✅ Zadanie 2 – 10 autobusów klasy I kategorii MEGA (przegubowe)
W części pierwszej Irizar pokonał konkurencję, mimo że jego jednostkowa cena netto wyniosła 2 349 196,00 zł, czyli była nieco wyższa niż oferta Solaris Bus & Coach (2 321 800,00 zł netto). Zadecydowało o tym lepsze dopasowanie do kryterium liczby miejsc dostępnych z niskiej podłogi, które dało Irizarowi przewagę zaledwie 0,7 pkt. Zamawiający zastosował w ocenie ofert następujące kryteria:
✅ Cena – 65%
✅ Kryteria techniczne – 35% (w tym m.in. liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi, okres gwarancji, wysokość pojazdu, zużycie energii, typ napędu, gwarancja na silnik)
W ramach umowy do Krakowa trafią autobusy o długości 12 metrów, wyposażone m.in. w:
- pełny system monitoringu wizyjnego,
- rozbudowany system informacji pasażerskiej,
- klimatyzację całopojazdową,
- ładowarki USB w przestrzeni pasażerskiej,
- elektryczny system ogrzewania.
Czas realizacji zamówienia wynosi 12 miesięcy.
Zakupowe tło
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Krakowie posiada obecnie 4 elektryczne autobusy marki Irizar model ie bus 12. Pojazdy te zostały wprowadzone do eksploatacji 23 listopada 2023 roku, co uczyniło Kraków pierwszym miastem w Polsce korzystającym z autobusów elektrycznych tego hiszpańskiego producenta. Po zrealizowaniu najnowszego zamówienia, liczba autobusów elektrycznych marki Irizar w Krakowie zwiększy się do 26 sztuk.
Dodajmy, że dla MPK Kraków to już trzecia umowa na autobusy zeroemisyjne podpisana w ciągu jednego tygodnia. Wcześniej zakontraktowano:
- 10 autobusów elektrycznych od Solaris Bus & Coach,
- 10 autobusów wodorowych marki NesoBus.
Łącznie daje to 47 nowych pojazdów bezemisyjnych, które wzmocnią flotę krakowskiego transportu publicznego. Ale to nie koniec – w tym roku na ulice Krakowa wyjedzie osiem midibusów od Autosan, trwa przetarg na kolejne pięć elektrobusów (z wyborem oferty od Solarisa), a MPK zakończyło też postępowanie na leasing 190 autobusów z silnikami Euro 6, spełniającymi rygorystyczne normy emisji. To zróżnicowane podejście pokazuje, że miasto łączy technologie w imię efektywnej transformacji. O tych wszystkich zamówieniach pisaliśmy ostatnio w InfoBusie na https://transinfo.pl/infobus/mpk-krakow-dopina-wielki-plan-zakupu-282-autobusow-umowa-z-solarisem-na-mega-elektrobusy/
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze