Passa Solarisa w PKM Czechowice-Dziedzice trwa. Kolejne elektryków
15 maja 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach oficjalnie ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę czterech autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z infrastrukturą do ich ładowania.
Postępowanie zakończyło się akceptacją jedynej złożonej propozycji. O tym zamówieniu – z dotacją z śląskiego EFRR – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile punktów zdobyła oferta Solarisa w poszczególnych kryteriach oceny?
- Jakie technologie ładowania przewidziano w zamówionych autobusach elektrycznych?
- Jakie działania PKM Czechowice-Dziedzice podjęło w latach 2022–2025 w zakresie modernizacji taboru i infrastruktury?
Elektryczna czwórka
Czechowickie zamówienie obejmowało zakup i dostawę czterech elektrobusów klasy MAXI oraz infrastruktury ładowania obejmującej zarówno złącza plug-in, jak i pantografy montowane na pojazdach. Przetarg był powtórzony po tym, jak wcześniejsze postępowanie unieważniono z powodu zbyt wysokiej oferty. Tym razem wpłynęła także jedna – ponownie od Solaris Bus & Coach na sumę 15.756.300 PLN brutto / 12.811.626 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za model Urbino 12 electric – 3.202.906 PLN netto.
Tymczasem budżet zamawiającego wynosił 15.379.046,70 PLN brutto, czyli 12.507.364,80 PLN netto. Oznacza to, że oferta Solarisa przekroczyła nieznacznie budżet o około 377.253 PLN brutto.
Oferta Solaris Bus & Coach została oceniona na 69 punktów, z czego:
- 62 pkt przyznano za cenę (maksymalnie 62)
- 7 pkt za ocenę techniczną (na 18 możliwych)
- 0 pkt za gwarancję (na 20 możliwych)
Zamawiający przyznał punkty zgodnie z kryteriami oceny określonymi w dokumentacji przetargowej:
✅ Cena – 62%
✅ Ocena techniczna – 18%
✅ Gwarancja – 20%
Szczegóły techniczne
Oferowane autobusy elektryczne mają mieć trzy pary drzwi o szerokości co najmniej 1.200 mm, napęd elektryczny o mocy 250 kW (zintegrowane silniki w osi) lub 160 kW (silnik centralny), oraz pojemność baterii zapewniającą przejazd co najmniej 300 km bez doładowania (wg E-SORT 2).
Pojazdy będą wyposażone w fotele tapicerowane lub z tworzywa, USB dla pasażerów, LED-owe i LCD tablice informacyjne oraz zamkniętą kabinę kierowcy z kasetką na pieniądze. System ładowania przewiduje zarówno pantograf, jak i ładowarki plug-in. Dostawa przewidziana jest na 2026 rok – o ile nie wystąpią przesunięcia proceduralne. Więcej szczegółów: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1079399
I zakupowe tło: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach konsekwentnie modernizuje swój tabor, inwestując w autobusy elektryczne oraz rozwijając infrastrukturę ładowania.
- 2022: PKM zakupiło dwa przegubowe autobusy elektryczne Solaris Urbino 18 electric klasy MEGA, które zostały wyposażone w ładowarki pantografowe oraz plug-in.
- 2024: Spółka ogłosiła przetarg na zakup dwóch 12-metrowych autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z infrastrukturą ładowania. Inwestycja ta została wsparta dofinansowaniem z programu „Zielony Transport Publiczny” w wysokości 6 156 200 zł oraz preferencyjną pożyczką w kwocie 1 089 800 zł.
- 2025: PKM planuje zakup kolejnych czterech autobusów elektrycznych klasy MAXI. Pierwszy przetarg został unieważniony z powodu zbyt wysokiej oferty, jednak spółka ogłosiła drugi przetarg, który obejmuje również wymianę tablic dynamicznej informacji pasażerskiej na dworcu. Dodatkowo – w ramach rozwoju elektromobilności – PKM planuje budowę czterech stacji ładowania autobusów elektrycznych na terenie zajezdni przy ul. Michała Drzymały 16.
Rozwój linii autobusowych
- Linia nr 12: Od 1 września 2025 roku planowane jest uruchomienie nowej linii nr 12, która będzie obsługiwana przez dwa autobusy klasy MINI – jeden nowy i jeden używany, pozyskane w formie leasingu.
- Linia nr 1: Od kwietnia 2025 roku linia nr 1 została wydłużona do Goczałkowic-Zdroju, z dodatkowymi kursami w weekendy oraz codziennie w okresie wakacyjnym.
Komentarze